بارداری آکنده از هیجانات و احساسات بسیاری است. در این دوران نه تنها بدن، بلکه آمال و آرزوها، برنامه ریزی ها و انتظارات یک زن، چه از درون و چه از برون دستخوش تغییرات عظیمی قرار میگیرد.

بطور معمول در دوران بارداری اشتها افزایش میابد، اشتیاق پیش بینی یک زندگی جدید ایجاد میشود و خواب دارای کیفیت خوبی میشود. تردیدها و نگرانی های معمول میتوانند در هر مرحله از بارداری بروز پیدا کنند، اما نباید بر شما مسلط شوند.

هنگامیکه از خود میپرسید "آیا بیشتر روز به فکر خودم بودم؟"، "آیا شبها قادرم بخوابم؟" و  "آیا احساس گرسنگی میکنم؟" پاسختان باید مثبت باشد. در غیر اینصورت باید به دنبال متخصصی باشید تا بتواند علت را بررسی کرده و به شما کمک کند. افسردگی و اضطراب، زنان باردار بسیاری را درگیر خود میکند و این امر برای مادران قوی، باهوش و دوست داشتنی اتفاق می افتد.

در هر سه ماهه بارداری باید غربالگری ها رسمی انجام شود یا با پرسیدن سوالات کلیدی، وضعیت روحی تان بررسی شود. دریافت کمک صحیح و بجا نه تنها میتواند برای شما و تمام اعضای خانواده تان مفید باشد، بلکه خطر بروز افسردگی پس از زایمان را نیز به حداقل میرساند.

اغلب زنانی که بتازگی مادر شده اند، برای چند روز تا چند هفته حالات خفیف افسردگی پس از زایمان را تجربه میکنند که کاملا طبیعی است. اما چنانچه پس از گذشت 2 هفته از زایمان، این افسردگی از بین نرفت یا شدت یافت، چه باید کرد؟

در میان 6 اختلال خلقی و اضطرابی پس از زایمان (PMADs)، افسردگی پس از زایمان (PPD) یکی از شایعترین آنهاست و از هر 7 مادر، 1 نفر را درگیر میکند. علت اصلی افسردگی پس از زایمان، تغییرات زیاد هورمون های تولید مثلی پس از زایمان میباشد. علاوه بر این، بیخوابی، تغذیه نامناسب، تنهایی و انزوا، عدم حمایت همسر، مسائل مربوط به سلامت مادر و کودک، نیازهای زیاد نوزاد و سایر عوامل استرس زا میتوانند سبب بروز افسردگی پس از زایمان یا وخامت آن شوند.

 

نشانه های افسردگی پس از زایمان

خوشبختانه، افسردگی پس از زایمان مشکلی نیست که باعث وحشتتان شود، چراکه 100% قابل درمان است. این اختلال به خودی خود از بین نمیرود. بنابراین هرچه سریعتر برای کمک گرفتن اقدام کنید، سریعتر نیز برطرف خواهد شد.


برخی از علائم شایع افسردگی پس از زایمان عبارتند از:

  • کاهش اعتماد به نفس
  • مشکل خواب در شب (حتی زمانیکه نوزاد خواب است)
  • تغییرات عمده اشتها (معمولا کاهش میابد)
  • خشم
  • نگرانی
  • احساس درهم شکستن
  • گریه مکرر
  • عدم داشتن شور و هیجان
  • نا امیدی (نداشتن هیچ حسی به آینده)

چنانچه تصور میکنید به افسردگی پس از زایمان دچار شده اید به یک مشاور یا روانشناسی که در درمان افسردگی پس از زایمان تبهر دارد، مراجعه کنید. تنها به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه باشید به پزشک عمومی مراجعه نکنید. شما لایق بهترین ها هستید و خانواده تان هنوز به شما نیاز دارند.

 


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران