لیزر موهای زائد از طریق انتشار نور کار می کند. نور منتشر شده جذب ملانین (رنگدانه مو) شده و به گرما تبدیل می شود. این گرما فولیکول مو را از بین برده و جلوی رشد مو را می گیرد. اکثر افراد این گرما را به شکل سوزش احساس می کنند. برخی دیگر لیزر را مانند برخورد کمربند به پوست خود بیان می کنند.

هر چه مو تیره تر و درشت تر باشد، این احساسات تشدید می شوند. اما علیرغم بروز ناراحتی، افراد دارای موهای درشت و تیره نتیجه بهتری دریافت خواهند کرد. عامل دیگری که در فرایند لیزر درمانی باعث بروز ناراحتی می شود، رشد موهای ضخیم و تعداد موها در هر فولیکول می باشد. افرادی که دارای پوست روشن و موی تیره هستند درد بیشتری احساس خواهند کرد نسبت به افرادی که پوست تیره و موی روشن دارند. به علاوه افراد دارای مو و پوست تیره به دلیل نوع لیزر استفاده شده، واکنش بیشتری نشان خواهند داد.
معمولا با ادامه فرایند لیزر درمانی، میزان ناراحتی ناشی از آن کاهش می یابد زیرا موها نازک تر شده و به علاوه فولیکول های مو نیز کاهش می یابند. دو جلسه اول درمان دارای بیشترین میزان ناراحتی می باشند. توصیه می شود قبل و بعد از هر جلسه لیزر درمانی ایبوپروفن مصرف کنید تا میزان درد و ناراحتی آن کم شود. دیگر روش های کاهش درد عبارتند از:

  • استفاده از یک پارچه آغشته به آب سرد – فرد متخصص پس از ۳ یا ۴ پالس لیزر می تواند پارچه را به ناحیه درمان شده بمالد.
  • پس از درمان از ژل آلوئه ورا همرا با لیدوکائین (یک عامل بی حس کننده ملایم) استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لیزر مورد استفاده دارای سیستم خنک کننده می باشد.
  • لیزرهای الکساندریت و Nd:yag موثرتر هستند و دارای درد و ناراحتی کمتری می باشند (در مقایسه با روش های IPL و دیود)

در فرایند لیزر درمانی میزان درد برای هرکس متفاوت است. میزان ناراحتی نه تنها به عواملی مانند نوع پوست، ضخامت و تراکم موها و بخش تحت درمان بستگی دارد، بلکه میزان تحمل فرد در مقابل درد نیز مهم می باشد. برخی برای هر جلسه نیازمند مصرف دارو هستند و برخی دیگر هیچ نیازی به مصرف دارو ندارند.
گاهی پس از لیزر درمانی تا حدی محل درمان شده ملتهب می شود که بی حس کننده ها به طور کامل نمی توانند از بروز این التهابات پیشگیری کنند. به علاوه استفاده بیش از حد از مواد بی حس کننده تا حدی خطرناک است. معمولا پس از جلسه اول لیزر درمانی تاثیرات آن مشاهده می شود. لیزر درمانی بر خلاف دیگر روش های رایج دارای عوارضی مانند جوش های پوستی، موهای زیر پوستی و زخم های سطحی نیست.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران