بارداری، زمان مناسبی برای ترک سیگار و قلیان محسوب میشود. با این کار، احساس بهتری به شما دست میدهد و انرژی بیشتری برای طی کردن مراحل بارداری خواهید داشت. همچنین میتوانید خطر بروز مشکلات سلامتی آتی، از قبیل بیماری های قلبی، سرطان و مشکلات ریوی را کاهش دهید.

مطالعات نشان داده است که 12 تا 20 درصد زنان باردار سیگاری، سلامت خود و جنین را به خطر می اندازند. سالانه بالغ بر 1000 کودک به دلیل استعمال دخانیات توسط مادران در دوران بارداری، جان خود را از دست میدهند.

ترک دخانیات مزایای بسیاری دارد، اما فرآیند آن دشوار است، بویژه هنگامیکه استرس ناشی از بارداری نیز به آن اضافه میگردد. اگرچه ممکن است راه سختی در پیش داشته باشید، اما اطلاعات موجود در این مطلب میتواند تا حدودی راه را برایتان هموار سازد.

 

حقایقی در خصوص استعمال دخانیات در دوران بارداری

هنگامیکه شما سیگار میکشید، جنین نیز همین کار را میکند. هنگامیکه سیگار میکشید، در حقیقت سمومی مانند نیکوتین، سرب، آرسنیک و مونوکسید کربن را استنشاق میکنید. این سموم از طریق جفت به جنین منتقل و مانع از رسیدن منابع مناسب مواد غذایی و اکسیژن لازم برای رشد به جنین میشوند. 
 

استعمال دخانیات در دوران بارداری میتواند منجربه کم وزنی حین تولد، زایمان زودرس و مرگ نوزاد شود. انجمن آمریکایی ریه برآورد کرده است که  بین 20 تا 30 درصد کم وزنی های حین تولد، حدود 14 درصد زایمان های زودرس و حدود 10 درصد مرگ و میر نوزادان، ناشی از مصرف دخانیات در دوران بارداریست.
 

دود دست دوم میتواند منجربه بروز مشکلاتی برای جنین شود. بر اساس مطالعات انجام شده، چنانچه زنی در سراسر دوران بارداری خود در معرض دود دست دوم (دود دست دوم يعني تبعات دخانيات براي افراد غير دخاني توسط افراد مصرف كننده) قرار گیرد، احتمال خطرات مضائف وجود دارد. احتمال به دنیا آمدن نوزادی کم وزن یا مبتلا به مشکلات سلامتی در این افراد افزایش میابد.
 

احتمال خطر بروز مشکلات بلند مدت برای کودک وجود دارد. استعمال دخانیات در دوران بارداری منجر میشود کودکتان اغلب دچار سرماخوردگی، مشکلات ریوی، اختلالات یادگیری و مشکلات رشد جسمانی شود. چنانچه مادری پس از تولد نوزاد همچنان به استعمال دخانیات ادامه دهد، احتمال بروز سرماخوردگی، سرفه و عفونت میانی در نوزاد افزایش خواهد یافت. کودکان، ریه بسیار کوچکی دارند و دود سیگار، نفس کشیدن را برایشان دشوار میسازد. این موضوع میتواند منجربه بروز برونشیت و ذات الریه در کودکان گردد.
 

دود دست سوم میتواند منجربه مسائل جدی در نوزادان و کودکان خردسال شود. مطالعات اخیر حاکی از آن است که بین قرار گیری کودکان در معرض دود دست سوم (دود سیگاری که به لباس، پوست و مو، وسایل، دیوار، مبلمان و سطوح میچسبد و تا ماه ها پا برجا باقی میماند) و خطر ابتلا به آسم، مشکلات تنفسی، عدم توانایی یادگیری و سرطان ارتباط وجود دارد. دود دست سوم برخلاف دود دست اول و دوم قابل رویت نمیباشد، اما حاوی سموم زیادی است و همان عوارض جدی سایر دود ها را در پی دارد. زنان باردار و خردسالان باید از قرارگیری در اماکنی که در آنها سیگار میشکند بر حذر باشند.
درمان جایگزینی نیکوتین نیز بر جنین اثر میگذارد. پیش از ترک دخانیات یا جایگزینی نیکوتین باید با پزشکتان مشورت کنید. در این زمینه، پزشک آنچه برای شما و جنین مفید و موثر تر است را توصیه میکند.

ادامه مطلب ...

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران