آیا علاقمند به داشتن فرزند هستید؟

آیا به اچ آی وی مبتلا (اچ آی وی مثبت) هستید و به داشتن فرزند نیز تمایل دارید؟ آیا اچ آی وی منفی هستید و تمایل دارید از همسری مبتلا به این بیماری دارای فرزند شوید؟ پس بدانید که تنها نیستید. اکثر زنان مبتلا به اچ آی وی در سنین باروری بسر میبرند. پیشرفت در زمینه درمان اچ آی وی، احتمال انتقال این بیماری را از مادر به کودک (شناخته شده بعنوان میزان انتقال پری ناتال، انتقال مادر به فرزند، یا انتقال عمودی) بطور چشمگیری کاهش داده است. در صورت بکارگیری یکسری اقدامات (که در این مطلب آمده است)، احتمال انتقال مادر به فرزند میتواند به 1% کاهش یابد.
پیشرفت ها، این امکان را در اختیار مبتلایان به اچ آی وی گذاشته است که عمری طولانی تر و سالمتر داشته باشند؛ همچنین سبب شده است که حین تلاش برای بارداری، احتمال انتقال اچ آی وی به همسر کاهش یابد. انتخاب ها و گزینه های مختلفی برای باردار شدن و در عین حال کاهش خطر انتقال اچ آی وی وجود دارد که بدان ها بارداری امن اطلاق میشود.
با توجه به گزینه های موثر برای بارداری امن و بیخطر، جای تعجب نیست که زنان و مردان مبتلا به اچ آی وی علاقمند به داشتن فرزند باشند. بر اساس مطالعه ای در سال 2009 مشخص شد که تقریبا از هر 10 زن مبتلا به اچ آی وی، 7 نفر (سنین بین 18 تا 52 سال) تصمیم زایمان دارند. 
برخی از گزینه های اصلی بارداری امن که به تازگی در دسترس قرار گرفته اند، شامل درمان بعنوان پیشگیری (TasP) و پیشگیری استحفاظی قبل از قرارگیری در معرض ابتلا (PrEP) میباشد. در سال 2011، مطالعه مهمی بنام HPTN 052 صورت گرفت که بر اساس آن، درمان اچ آی وی میتواند بطور چشمگیری احتمال انتقال اچ آی وی را از یک فرد بالغ به یک فرد بالغ دیگر حین برقراری رابطه جنسی کاهش دهد. به عبارت دیگر، اگر همسر شما به اچ آی وی مبتلا باشد، احتمال اینکه شما اچ آی وی را دریافت کنید بسیار کم است. این نوع درمان، در واقع اقدام برای پیشگیری است. PrEP مربوط به افراد اچ آی وی منفی است و شامل مصرف دارو پیش از قرار گیری در معرض اچ آی وی برای پیشگیری از ابتلا میباشد.

 

گزینه هایی برای بارداری امن تر

جهت کاهش احتمال انتقال اچ آی وی در زمان تلاش برای بارداری، چندین گزینه مختلف وجود دارد. روش های بارداری امن تر و بیخطر تر، بسته به اینکه هر دو زوج به اچ آی وی مبتلا باشند (seroconcordant) یا یکی از زوج ها مبتلا باشد (serodiscordant،serodifferent ، زوج های وضعیت مختلف، یا زوج های مغناطیسی)، کمی متفاوت هستند. در زوج های وضعیت مختلف، یکی از طرفین به اچ آی وی مبتلا است و دیگری مبتلا نمیباشد. گزینه های بارداری امن تر برای اینگونه زوج ها به این بستگی دارد که کدامیک از زوج ها به اچ آی وی مبتلا هستند (زن یا مرد).
بسیار حائز اهمیت است که توجه داشته باشید که داشتن یک فرزند مبتلا به اچ آی وی تنها در شرایطی امکانپذیر است که مادر مبتلا باشد. اگر شما به اچ آی وی مبتلا هستید و تمایل به بچه دار شدن دارید، لطفا اطلاعات و اقدامات مهم پیش از بارداری را بررسی کنید، در طول بارداری مراقبت های ویژه انجام دهید، در خصوص نوع زایمان خود با پزشک مشورت کنید و اطلاعات خود را در خصوص عدم انتقال اچ آی وی به فرزند افزایش دهید.
در نهایت، لازم به ذکر است که شما استحقاق با احترام درمان شدن و دسترسی به اطلاعات لازم برای تصمیم گیری آگاهانه و برنامه ریزی برای آینده تان را دارید.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران