... ادامه مطلب قبلی

 

آیا مصرف داروهای دندانپزشکی در دوران بارداری بیخطر است؟

در حال حاضر، مطالعات ضد و نقیضی مبنی بر بروز عوارض جانبی احتمالی داروهای دندانپزشکی بر روی جنین در حال رشد وجود دارد. لیدوکائین، رایجترین داروییست که جهت انجام امور دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. لیدوکائین (گروه B) پس از تجویز، از جفت عبور میکند.

در صورتیکه انجام امور داندانپزشکی ضروری باشد، تا جاییکه مقدور است باید میزان داروی بیحسی کم باشد، اما آنقدر هم کم نباشد که موجب ناراحتی شما شود. در صورت احساس درد، از دندانپزشک خود درخواست بیحس کننده اضافی کنید. هرچه حین انجام امور دندانپزشکی آسوده تر باشید، فشار وارده به جنین کمتر خواهد بود و داروی بیحسی نیز بهتر عمل میکند.

در کار دندانپزشکی اغلب جهت پیشگیری از بروز عفونت، تجویز آنتی بیوتیک ضروریست. ممکن است پس از دندانپزشکی، آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین که از لحاظ ایمنی در گروه B بارداری قرار دارند، تجویز شوند.

 

آیا در دوران بارداری قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس دندانپزشکی خطر دارد؟

بطور معمول در طول آزمایشات سالانه از اشعه ایکس استفاده میشود که میتوان آنرا تا پس از زایمان به تعویق انداخت. اشعه ایکس جهت انجام بسیاری از امور دندانپزشکی، بویژه موارد اورژانسی لازم و ضرویست. تنها یکبار قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس منجربه بروز عوارض و پیامد بر نطفه یا جنین در حال رشد نخواهد شد و انجام این کار با رعایت احتیاط، بیخطر محسوب میگردد.

برخی زنان در سه ماهه اول بارداری از انجام کار دندانپزشکی ممانعت میکنند. این بدان علت است که آنها بخوبی درک کرده اند که سه ماهه اول بارداری، حساس ترین و آسیب پذیر ترین زمان رشد جنین محسوب میگردد. با این حال، هیچ شواهدی دال بر وارد آمدن آسیب به جنین در این برهه از زمان برای ملاقات با دندانپزشک نیز وجود ندارد.

در مواردیکه مصمم به انجام یکی از امور غیر ضروری دندانپزشکی در دوران بارداری هستید، بهتر است آنرا تا پس از زایمان به تعویق بیاندازید. این امر از دراز کشیدن طولانی مدت بر روی صندلی دندانپزشکی و از آن مهمتر از خطر زایمان زودرس پیشگیری بعمل می آورد.

 

توصیه هایی در خصوص بارداری و دندانپزشکی:

-    داشتن یک رژیم غذایی متعادل، 2 بار مسواک زدن دندان ها در روز با خمیردندان های حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان

-    انجام معاینات و پاکسازی پیشگیرانه دندان در دوران بارداری

-    مطلع ساختن دندانپزشک از موضوع باردار بودنتان

-    حتی المقدور به تعوبق انداختن امور غیر ضروری دندانپزشکی تا سه ماهه دوم یا پس از زایمان

-    به تعویق انداختن درمان های انتخابی و زیبایی به بعد از زایمان

-    صاف قرار دادن پاها حین نشستن بر روی صندلی دندانپزشکی جهت حفظ گردش خون صحیح

-    قرار دادن یک بالش زیر کمر جهت کمک به حفظ آسودگی شما و جنینتان حین نشستن بر روی صندلی دندانپزشکی

-    به همراه داشتن هدفون جهت گوش دادن موسیقی مورد علاقه خود حین انجام کار دندانپزشکی

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران