هر چقدر هم که از لحاظ فکری و تغذیه ای به کودک رسیدگی شود، اما برقرار نکردن ارتباط لمسی با کودک رشد ذهنی، عاطفی و حتی جسمی کودک را نیز دچار مشکل می کند. کم لمس کردن و یا برقراری ارتباط فیزیکی کم با نوزاد به ویژه در سال های آینده کودک تاثیر خواهد گذاشت. طی تحقیقاتی که محققان در این زمینه در سال 2010 انجام دادند، دریافتند که کودکان یتیم که سال های اول زندگی دچار محرومیت های لمسی هستند، در بدن خود میزان هورمون اکسی توسین و وازوپرسین کمتری دارند. این دو هورمون در برقراری روابط اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند. این کمبود هورمون حتی سه سال بعد با ورود این کودکان به خانواده نیز جبران نشد. 
رشد و بقا
لمس برای بقای انسان ضروری است. کودکانی که از لمس شدن محروم هستند، به خوبی رشد نمی کنند، دچار کاهش وزن می شوند و حتی می میرند. نوزادان و کودکان کم سن و سالی که کمتر توسط دیگران لمس می شوند، دارای سطح پایینی از هورمون رشد هستند. بنابراین لمس کردن کودک به رشد او کمک می کند. 
سیستم ایمنی کودکانی که از لمس شدن محروم هستند نیز ضعیف تر از کودکانی است که بیشتر مورد محبت های فیزیکی قرار می گیرند. لمس زیاد نوزاد در اوایل زندگی به تغییرات فیزیولوژیکی کمک می کند که این تغییرات از کودک در مقابل بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و عروقی محافظت می کند. با این حال بررسی لمس در کودکان کمی دشوار است، زیرا مجزا کردن آن از دیگر شکل های مراقبت و توجه والدین دشوار است. تاثیرات و مزایای کامل لمس در رشد کودک تا حدی ناشناخته باقی مانده است. 
رشد ذهنی
علاوه بر اینکه لمس و در آغوش گرفتن نوزاد بر روی رشد جسمی وی تاثیر دارد، به رشد ذهنی او نیز کمک می کند. این تاثیر هم بر روی رفتارهای کوتاه مدت و هم رشد ذهنی و عاطفی طولانی مدت مشاهده می شود. کودکانی که در طول شب بیشتر لمس شده و در آغوش گرفته می شوند، خواب راحت تری خواهند داشت و در طول روز نیز آرامتر هستند. کودکانی که کمتر لمس می شوند دارای سطح بالاتری از هورمون استرس به نام کورتیزول، هستند. این هورمون می تواند به بافت های مغز در هیپوکامپ، بخش مربوط به حافظه و یادگیری، آسیب برساند. 
پیوند
طبق تحقیقات انجام شده کودکانی که به اندازه کافی لمس می شوند، اغلب پدر و مادر خود را زودتر می شناسند. این کودکان معمولا دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند و در برقراری ارتباط با دیگران موفق تر هستند. 
به شکل های مخلتف می توانید فرزند خود را لمس کنید، به عنوان مثال او را ماساژ دهید، در آغوش بگیرید و دستهایش را در دست بگیرید. برخی کودکان نسبت به لمس حساس تر هستند و نیاز بیشتری به این کار دارند. برخی دیگر در مقابل برخی لمس شدن ها مقاومت نشان می دهند، سعی کنید شکل نیاز کودک خود را درک کنید. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران