شپش ها انگل های کوچکی هستند که ازخون قربانی خود تغذیه می کنند.  شپش بسیارمسری است و معمولاً درمدارس و درمیان کودکان دبستانی شایع می شود.  
 

شپش سربراحتی ازموها به بالش، برس سر، کلاه، ملافه و... منتقل می شود.  گاهی نیزشپش ها موهای ناحیه کشاله ران را آلوده می کنند.  شپش های ناحیه تناسلی ازطریق روابط جنسی منتقل می شوند.  کودکی که به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شده ممکن است سابقه سوءاستفاده جنسی داشته باشد.
 

نشانه وجود شپش درموها برجستگی های کوچک قرمزرنگی است که برروی سر،  شانه ها، گردن، یا ناحیه زهاروجود دارد.  فرد مبتلا به خارش مکرردچاراست.  همچنین  تخم شپش سفید و شفاف وبیضی شکل است که به ساقه موها می چسبد.  
 

شپش از انسان به انسان منتقل می شود. حیوانات خانگی شپش نمی گیرند و آن را به انسان مبتلا نمی کنند.   
شایع ترین علامت ابتلا به عفونت شپش است.  شپش نیش خود را درپوست فرو می کند تا ازخون تغذیه کند و بزاق این حیوان موجب خارش و واکنش های آلرژیک می شود.

 

افرادی که برای باراول به شپش مبتلا می شوند ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس ازابتلا احساس خارش نداشته باشند.  این بستگی به حساسیت فرد و سابقه ابتلا به شپش دارد.  درمواردی که فرد برای بارچندم به شپش مبتلا می شود ممکن است سیستم ایمنی بدن بسرعت و ظرف 2 روزواکنش نشان دهد.
ابتلا به شپش علاوه برخارش علائم و نشانه های دیگری نیزدارد.

شپش سر
شپش سرو تخم آن درپشت گردن و پشت گوش دیده می شوند.  رنگ شپش ازسفید، قهوه ای تا خاکستری تیره متفاوت است.   تخم شپش گرد یا بیضی شکل وکوچک است و به پوست سرمی چسبد  
گاهی خارش آنقدرشدید است که پوست زخم می شود. از پوست آسیب دیده ممکن است مایع شفافی ترشح شده و عفونی بشود.  درنتیجه این عفونت، غدد لنفاوی پشت گوش و گردن ممکن است دردناک و متورم  شوند.

شپش ناحیه تناسلی
شپش ناحیه تناسلی دراطراف ناحیه تناسلی آلودگی و خارش ایجاد می کند.  شپش هاهمچنین درناحیه مقعد، زیربغل مژه ها و سایرقسمت های موداربدن دیده می شوند.  

 

جای نیش شپش ناحیه تناسلی لکه ای کوچک، مسطح وبرنگ آبی خاکستری و شبیه به کبودی است که بر روی بالاتنه، ران یا بازوها دیده می شود.  
این علائم ممکن است تا ماهها حتی پس ازازبین بردن و کشته شدن تمام شپش ها باقی بمانند.  این نوع  شپش درلابلای موها دیده می شود.

 

شپش ناحیه تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود. اگرافراد بزرگسال یا نوجوان به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شوند،  ممکن است به برخی دیگرازعفونت های مقاربتی (STI) نیزمبتلا شده باشند.  علائم بیماریهای STIs یا عفونت های مقاربتی شامل موارد زیرمی باشد:
•    خارش 
•    احساس سوزن سوزن شدن 
•    سوزش، یا درد  اندام تناسلی 

 

شپش ناحیه تناسلی با هجوم به مژه ها و پلک ها ممکن است این قسمت ها را تحریک کرده و موجب پوسته پوسته شدن این قسمت ها بشود. شپش ها ممکن است در نزدیکی پایه مژه قابل مشاهده باشند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران