همانطور که در مقاله قبلی بیان شد ؛ ریفلاکس یا برگشت صفرا زمانی اتفاق می افتد که صفرا از کبد به طرف معده و مری (لوله بین دهان و معده) برگردد. ریفلاکس صفرا ممکن است با برگشت اسید معده همراه باشد ، گرچه ریفلاکس اسید صفراوی و برگشت اسید معده دو بیماری مجزا ازهم هستند .

اگرچه درمان های ریفلاکسی اسیدی معمولاً اثربخشی زیادی دارند، داروهای درمان ریفلاکس صفرا ممکن است در تمام بیماران مؤثر نباشد.

 

داروها

داروهای باندکننده اسیدهای صفراوی :

این داروها که گردش اسیدهای صفراوی را مختل می کنند می توانند برای برخی از بیماران مبتلا به ریفلاکس اسید مفید واقع شوند. برخی عوارض جانبی این داروها مانند نفخ می تواند شدید باشد.


اورسودزوکسی کولیک اسید :

این دارو باعث افزایش جریان صفرا می شود. این دارو می تواند در کاهش شدت و میزان علایم بیماران مؤثر باشد.


داروهای پروکینتیک :

این داروها می توانند به تخلیه سریع تر معده و بسته شدن اسفنکتر تحتانی مری کمک کنند. این داروها ممکن است برخی عوارض جانبی مانند خستگی، افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات اعصاب را به همراه داشته باشند.
داروهای مهارکننده پمپ پروتون : این داروها اغلب برای مهار تولید اسید معده تجویز می شوند اما نقش خاصی در درمان ریفلاکس صفرا ندارند.

 

درمان های جراحی

اگر داروهای تجویز شده توسط پزشک در کاهش علایم شدید بیمار مؤثر نباشد و یا پزشک بر اساس آزمایشات، تغییرات پیش سرطانی را در مری مشاهده کند، از روش جراحی برای درمان بیماری استفاده می کند. برخی از روش های جراحی مؤثرتر از بقیه هستند، لذا قبل از عمل جراحی در مورد فواید و مضرات جراحی با پزشک خود مشورت نمایید.
 اعمال جراحی عبارتند از:

 

عمل جراحی مسیر انحرافی :
 این روش جراحی ممکن است برای افرادی که قبلاً طی عمل جراحی معده، دریچه پیلور (دریچه بین معده و روده باریک) خود را برداشته اند، توصیه شود. در این روش، پزشک جراح یک راه جدید برای تخلیه صفرا در روده باریک در قسمت خیلی پایین تر روده باریک ایجاد می کند تا صفرا از معده دور شود.

 

جراحی ضد ریفلاکس (فوندوپلیکیشن) :
 در این روش قسمت بالای معده که مجاور مری قرار دارد(فوندوس معده) به دور اسفنگتر تحتانی مری پیچیده می شود. این کار باعث می شود که این دریچه قوی تر شده و بازگشت اسید معده کاهش یابد. البته شواهد کمی در مورد اثربخشی این روش جراحی در کاهش ریفلاکس صفرا موجود است.

 

داروهای جایگزین

بسیاری از افراد مبتلا به سوزش سر دل از درمان های جایگزین برای کاهش علایم خود استفاده می کنند. فراموش نکنید که حتی درمان های طبیعی نیز می توانند خطرات و عوارض جانبی را در پی داشته باشند مانند تداخل با داروهای مصرفی که پزشکتان برای شما تجویز کرده اند. بنابراین پیش از استفاده از این روش های درمانی در مورد آنها مطالعه دقیق داشته باشید و با پزشکتان مشورت نمایید.

 

اگرچه هیچ درمان جایگزنی خاصی برای کاهش ریفلاکس صفرا به تنهایی وجود ندارد، برخی از این درمان ها می توانند در مقابله با التهاب مری و کاهش این التهاب مؤثر باشند. اگر تصمیم به استفاده از هرکدام از این روش های درمانی داشتید، در خصوص آنها با پزشکتان مشورت نمایید. این درمان ها شامل موارد زیر هستند:

گیاه بابونه

 این گیاه اثرات ضد التهابی دارد. چای بابونه در دسترس بوده و عوارض جانبی اندکی دارد.

 

شیرین بیان

 گیاه شیرین بیان برای کاهش التهاب ناشی از ریفلاکس اسید، گاستریت، زخم های دستگاه گوارش و سایر بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. اما شیرین بیان حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام گلیسیریزین است که در صورت مصرف طولانی مدت آن می تواند منجر به عوارض جانبی مانند افزایش فشار خون و تورم بافت گردد. پیش از مصرف شیرین بیان در مورد آن با پزشکتان مشورت نمایید. انواع دارویی این گیاه نیز وجود دارد که بدون گلیسیریزین هستند.

 

گیاه گل ختمی

گیاه گل ختمی برای درمان علایم ریفلاکس اسید معده استفاده می شود. این گیاه می تواند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران