ماه گرفتگی اصطلاحی است عامیانه که به لکه های رنگی پوستی مادرزادی اطلاق می شود.  این لکه های رنگی پوستی درهنگام تولد وجود دارند و یا مدت کمی پس ازتولد بوجود می آیند.  این لکه ها به رنگ های مختلفی مانند قهوه ای، برنزه، سیاه، آبی روشن، صورتی، سفید، قرمز، یا بنفش برروی سطح پوست وجود دارند.  بعضی ازاین لکه ها دربافت زیرپوست هم وجود دارند.  

چه عواملی باعث ماه گرفتگی می شود؟
علت اکثرلکه های مادرزادی ناشناخته است.  بسیاری ازاین لکه ها  ارثی است.  قصه های عامیانه و اسطوره ای بسیاری در مورد علل ماه گرفتگی مادرزادی وجود دارد، اما هیچیک از این داستان ها ثابت نشده است وعلل واقعی لکه های مادرزادی را توضیح نداده است.

آیا این لکه ها نیازبه درمان دارند؟
اکثرلکه های مادرزادی نیاز به درمان ندارند و با بزرگترشدن کودک همچنان وجود دارند. اما بعضی ازآنها شبیه به  تومورخونی به نام همانژیوم است که گاهی بنا به محل قرارگرفتن لکه نیازبه درمان دارند.  
 برای مثال، یک همانژیوم اگردرنزدیکی چشم کودک باشد،  ممکن است دردید چشم تأثیرداشته باشد.  درموارد نادراین لکه های مادرزادی ممکن است درارتباط با بیماری های دیگردرکبد ، ریه ها ، معده ، یا روده رشد کند.

انواع لکه های مادرزادی
دو دسته اصلی از لکه های مادرزادی وجود دارد:  
•    لکه های عروقی مادرزادی  
•    ماه گرفتگی مادرزادی های رنگی 
درماه گرفتگی مادرزادی عروقی رنگ پوست اغلب  صورتی یا قرمز است و قبل یا بعد از تولد بروز می کند.  ماه گرفتگی مادرزادی رنگی ازهنگام تولد وجود دارد.  این لکه ها ممکن است برنگ قهوه ای یا سیاه مایل به آبی  و یا به رنگ آبی خاکستری باشند.

 

همانژیوم پوستی چیست؟
همانژیوم یک نوع رایج از تومورعروقی است که ممکن است در اوایل زندگی بروز کند و شبیه به ماه گرفتگی مادر زادی است که معمولاً بدون درد و بی ضرراست و علت آن ناشناخته است.  رنگ ماه گرفتگی مادرزادی ناشی از وجود رگ های خونی در محل آن است.  

انواع همانژیوم مادرزادی عبارتند از:
•    همانژیوم توت فرنگی (همچنین به نام علامت توت فرنگی، خال عروقی ، همانژیوم مویرگی، همانژیوم سیمپلکس نیزشناخته می شود.) ممکن است در هر جای بدن ظاهرشود، اما درصورت، پوست سر، پشت، یا قفسه سینه شایعتراست.  

این همانژیوم ها از رگهای خونی نزدیک  وکوچک تشکیل شده اند و ممکن است در زمان تولد وجود نداشته باشند وچند هفته پس ازتولد بوجود بیایند.  آنها معمولا به سرعت  رشد می کنند، در یک اندازه ثابت می مانند و سپس فروکش می کنند.  

دراغلب موارد، همانژیوم توت فرنگی در 10 سالگی  ناپدید می شود.   برخی تغییررنگ جزئی پوست ممکن است در محل همانژیوم باقی بماند.
 

•    همانژیوم کاورنو که  آنژیوم  کاورنوزوم نیز نامیده می شود.  همانژیوم کاورنو شبیه به همانژیوم توت فرنگی است اما درعمیق بیشتری واقع شده است.  

همانژیوم کاورنو ممکن است بصورت یک توده اسفنجی قرمز- آبی  با بافت پراز خون ظاهرشود.  بعضی از این لکه ها با رسیدن کودک به سن مدرسه ممکن است خود به خود ناپدید  شوند.   
 

•    لکه پورت واین مادرزادی برنگ بنفش مایل به قرمز ومسطح است و از خون مویرگ های گشاد تشکیل شده است.  این لکه مادرزادی اغلب درصورت وجود دارد و ممکن است دراندازه های متفاوت باشد.  لکه پورت واین درصورتی که درمان نشود اغلب دائمی می باشد.
 

•    لکه های  گزش لک لک  مادرزادی درنوزادان بسیار شایع هستند.  این لکه هاعروق خونی کوچک  هستند  که از طریق پوست قابل مشاهده اند.  این لکه ها بیشتردر پیشانی، پلک ها، لب بالا، بین دو ابرو و پشت گردن دیده می شوند.  اغلب با رشد کودک این علائم محو می شوند.

 

ماه گرفتگی چگونه تشخیص داده می شود؟
دراغلب موارد پزشکان ماه گرفتگی مادرزادی قرمز را از ظاهر پوست  تشخیص می دهد.  ماه گرفتگی عمیق مادرزادی  را می توان با آزمایشاتی مانند MRI ، سونوگرافی ، سی تی اسکن  و یا بیوپسی  تشخیص داد.

چه درمانی برای همانژیوم و ماه گرفتگی قرمز مادرزادی وجود دارد؟
بسیاری ازلکه های  مادرزادی مویرگی مانند نیش لک لک و همانژیوم توت فرنگی موقتی هستند و نیاز به درمان دارند.  پوشاندن لکه های دائمی با لوازم آرایشی ممکن است مفید باشد.  

 

مصرف کورتیکواستروییدهای خوراکی می تواند سایزیک همانژیوم که به سرعت در حال رشد است و باعث بروزمشکلات بینایی ومانع  دید و یا ساختارهای حیاتی است را کاهش دهد.
 

یک درمان جدید و بسیار امیدوار کننده برای درمان همانژیوم مصرف پروپرانول است که برای درمان فشارخون بالا ازآن استفاده می شود.
 

لکه  پورت واین صورت  را می توان درسنین جوانی با لیزر پالسی رنگ  درمان کرد.

درمان های دیگر برای ماه گرفتگی مادرزادی قرمز ممکن است شامل موارد زیرباشد:
•    کرایوتراپی (انجماد)
•    جراحی با لیزر
•    عمل جراحی برای برداشتن
 
آیا می توان ازهمانژیوم  و ماه گرفتگی قرمز مادرزادی پیشگیری کرد؟
در حال حاضر هیچ راه شناخته شده برای جلوگیری ازهمانژیوم مادرزادی و یا ماه گرفتگی قرمز مادرزادی وجود ندارد.


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران