تغییرشیوه زندگی و درپیش گرفتن عادات سالم به کاهش عوارض پسوریازیس کمک می کند و احساس خوبی به شما می دهد.
اتخاذ شیوه های جدید ازجمله غذا خوردن سالم می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست  و همچنین جلوگیری ازعود بیماری کمک کند.  درمان دارویی نیزنباید متوقف و فراموش شود. 

مصرف غذاهای ضد التهاب:  رژیم غذایی پسوریازیس شامل غذاهای ضد التهابی غذاهایی سرشاراز امگا 3  مانند ماهی آزاد، ماهی تن آلباکور،  گردو،  میوه های رنگی و سبزیجات مانند اسفناج، هویج،  زغال اخته  و تخم کتان است.  ازمصرف  غذاهایی مانند گوشت قرمز چرب ، غذاهای فرآوری شده، شکر تصفیه شده که التهاب را افزایش می دهد اجتناب کنید.

حفظ وزن مناسب:   بافت چربی  باعث التهاب سایتوکاین می شود،  تولید بیش ازحد TNF سلول پروتئینی سیگنالینگ  موجب شروع پسوریازیس می شود.  علاوه بر این، عوامل سیستمیک و بیولوژیک و درمان پسوریازیس درافرادی  که اضافه وزن ندارند بهترصورت می گیرد.

 30 دقیقه ورزش 5 باردرهفته:   فعالیت فیزیکی همراه با حفظ وزن سالم با کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند  بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 همراه است که احتمال ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد.  درهفته 5 بارو حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.  انجام تمرینات ساده ای مانند  استفاده از پله به جای آسانسور یا پارک کردن ماشین درمحلی دورترو پیاده رفتن به محل کار خطر ابتلا به پسوریازیس را کاهش می دهد.

 ترک سیگار و مصرف بیش از حد الکل:  مواد شیمیایی موجود در دخانیات ممکن است با ایجاد التهاب باعث عود شدید پسوریازیس بشود.  علاوه بر این مصرف بیش از حد الکل دردرمان پسوریازیس تداخل ایجاد می کند وازتأثیردرمان می کاهد.  اگربرای ترک سیگاریا الکل نیاز به کمک دارید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

استفاده ازمرطوب کننده برای کاهش خشکی پوست:   پوست افراد مبتلا به پسوریازیس بسیار خشک است .  مصرف مرطوب کننده باعث می شود این خشکی کمتربشود.  لازم است پس از دوش گرفتن و پس از شستن دست ازمرطوب کننده استفاده کنید.  لایه ضخیمی ازکرم و پماد مرطوب کننده برروی پوست خود  بمالید.
 
جلوگیری از بیماری:  هرنوع عفونت حتی سرماخوردگی خفیف یا عفونت های دستگاه ادراری پسوریازیس را تشدید می کند.  بنابراین برای سالم ماندن خوب غذا بخورید، دستان خود را مرتباً بشویید، خواب بخوابید و مطمئن شوید که واکسن خود را بموقع گرفته اید.  همچنین قبل از شروع فصل آنفلوآنزا برعلیه آن واکسینه شوید.   

 جلوگیری از آسیب ها:  اگرپوست افراد مبتلا به پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک  دچاربریدگی،کبودی یا سوختگی بشود ممکن است ضایعات جدیدی ایجاد شود.  درهنگام انجام فعالیت هایی که منجر به آسیب می شود مانند کارهای خانگی در آشپزخانه و یا هرس بوته در باغ  ازدست و پوست خود محافظت کنید.
 
کاهش  استرس :   مانند بسیاری از بیماریهای التهابی، تنش بیش از حد می تواند پسوریازیس را تشدید کند.  ازروش هایی مانند مراقبه ، ورزش، و یا صحبت کردن با یک درمانگر برای کاهش استرس استفاده کنید.

شرکت درگروه های حمایت:  شرکت درگروه های حمایتی و یا ملاقات آنلاین برای افراد مبتلا به پسوریازیس اغلب به آنها کمک می کند.  گاهی اوقات  صحبت کردن و گوش دادن به افرادی که مشکلی مشابه شما دارند آرام بخش است.

حتی زمانی که  احساس سلامتی می کنید برنامه درمانی خود  را ادامه بدهید:  بسیاری از بیماران هنگامی که احساس بهبودی می کنند مصرف داروها را قطع کرده  و فاصله بین تزریق ها را طولانی ترمی کنند.  اما  برای جلوگیری ازبازگشت بیماری لازم است درمان خود را طبق برنامه انجام دهید. 

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران