پولیپ کولون توده کوچک سلولی است که در جدار روده بزرگ تشکیل می شود .  بیشتر پولیپ ها خطرناک نیستند. اما ممکن است با گذشت زمان ، برخی از پولیپ های کولون به سرطان روده بزرگ ، که اغلب کشنده هم هستند ، منجر شود .

هر کسی می توانددچار  پولیپ روده بزرگ شود . اما افراد بالای 50 سال ،چاق ، سیگاری و یا افرادی که سابقه ای ازاین بیماری را در خانواده خود دارند ، بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ روده بزرگ قرار می گیرند . 

پولیپ روده بزرگ اغلب بدون علامت است . انجام  تست های غربالگری منظم ، مثل کولونوسکوپی حائز اهمیت است ، زیرا با تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ، راحتتر می توان آنرا درمان  کرد . بهترین  راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ  انجام غربالگری پولیپ است.

 

انواع پولیپ کولون

 

  • آدنوماتوز : حدود دو سوم از تمام پولیپ ها ، آدنوماتوز هستند و تنها درصد کمی از آنها سرطانی می شوند . اما تقریبا تمام پولیپ های بدخیم از این نوع هستند.
  • دندانه دار :  با توجه به سایز و محل  پولیپ در روده بزرگ، پولیپ های دندانه دار ممکن است سرطانی شوند . پولیپ های دندانه دار کوچک که در پایین روده بزرگ قرار دارند که به نام پولیپ هایپر پلاستیک شناخته می شوند ، به ندرت سرطانی می شوند . پولیپ های دندانه دار بزرگ که در بالای روده بزرگ قرار دارند و معمولا صاف هستند به سختی می توان آنها را تشخیص داد .
  • التهابی :  این پولیپها ممکن است بعد از کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون روده بزرگ ظاهر شوند . اگر چه خود این پولیپها خطر آفرین نمی باشند ، اما بیماری های کولیت اولسراتیو یا کرون روده بزرگ خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.


 علائم پولیپ کولون 

این بیماری اغلب هیچ علامتی ندارد  و ممکن است شما وجود آن را تشخیص ندهید مگر زمانی که پزشک با انجام ازمایشات به وجود پولیپ پی ببرد.

اما برخی از افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ علائم زیررا تجربه کرده اند  :

  • خونریزی مقعدی :

این مورد میتواند نشانه ای از سرطان و یا پولیپ رود بزرگ و یا هموروئید یا پارگی مقعد باشد.

  • تغییر رنگ مدفوع :

ممکن است تکه های خون در مدفوع دیده شوند و یا رنگ مدفوع به رنگ سیاه در آید .این تغییر رنگ همچنین میتواند ناشی از مصرف مواد غذایی ، دارو و یا مکمل ها باشد.

  •   تغییر در زمان اجابت مزاج : 

یبوست و یا اسهالی که بیش از یک هفته طول بکشد نشانه ای از وجود پولیپ روده بزرگ است ولی موارد دیگر هم میتواند موجب تغییرات در زمان اجابت مزاج شود .

 

  • درد، تهوع و یا استفراغ : 

یک پولیپ بزرگ میتواند منجر به درد های شکمی ،حالت تهوع و استفراغ شود .

  •  کم خونی ناشی از فقر آهن :

ممکن است فرد در طی زمانی خونریزی مقعدی داشته باشد بدون انکه خونی در مدفوع خود مشاهده نماید .خونریزی مزمن میزان اهن مورد نیاز برای تولید موادی که به گلبولهای قرمز اجازه حمل اکسیژن را میدهد ،کاهش میدهد. درنتیجه خونریزی شدید باعث  کم خونی ناشی از فقر آهن می شود که در نهایت منجر به احساس  خستگی و تنگی نفس میشود .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران