تشخیص اختلال شناختی خفیف و مزایای آن 
مهم ترین مزیت مربوط به تشخیص MCI این است که به شناسایی افرادی که بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند، کمک می کند. به این ترتیب این افراد توصیه های مفیدی دریافت می کنند و تحت حمایت قرار خواهند گرفت. 
هرکسی که نگران حافظه خود می باشد یا دارای علائم مربوط به MCI است (که علائم مربوط به آن در مقاله اول بیان شده است)، باید به پزشک مراجعه کند. یک معاینه کامل می تواند اضطراب های مربوط به بیماری را کاهش دهد و منجر به تشخیص شرایط شود که در درمان موثر خواهد بود. 
معاینه انجام شده مشابه معاینه مربوط به زوال عقل می باشد. پزشک با بیمار در مورد علائم مشاهده شده، زمان شروع علائم و تاثیر آنها بر زندگی فرد صحبت می کند. سپس برای بررسی افسردگی و توانایی های ذهنی مورد آزمایش قرار می گیرد. 
تشخیص این مشکل ممکن است نیازمند بیش از یک جلسه باشد و شامل ارزیابی های دقیق توسط روانپزشک می شود. یک اسکن از مغز نیز ممکن است انجام شود، به ویژه اگر پزشک مشکوک به عوامل دیگری (مانند خونریزی مغزی و تومور) باشد. 
پزشک از دانش خود برای تشخیص استفاده می کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که اگر شخصی تمام علائم زیر را نشان دهد، مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا MCI می باشد: 
•    علائم بدتر می شوند و توضیحی برای بروز آنها وجود ندارد. 
•    نمرات فرد در تست های مربوط به توانایی های مغز پایین است. 
•    با فعالیت های پیچیده روزانه مشکلات کمی دارد یا دچار هیچ مشکلی نمی شود. 
اگر فردی مبتلا به MCI تشخیص داده شود، باید مورد معاینه قرار گیرد تا موار تغییر یافته مورد بررسی قرار گیرند. در این شرایط افرادی که با بیمار زندگی می کنند نیز باید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنند و حتی به مشاور مراجعه کنند. 
درمان MCI
دارویی برای مشکل MCI تایید نشده است. انتظار می رفت که داروهای آلزایمر به بهبود علائم MCI کمک کنند یا جلوی پیشروی آن را بگیرند، اما استفاده این داروها بر روی مبتلایان به MCI و بررسی نتایج مشخص شده است که این داروها دارای تاثیر مثبتی نیستند. 
با این حال یک فرد مبتلا به MCI اقدامات زیادی برای بهبود مشکل خود می تواند انجام دهد تا از تبدیل آن به زوال عقل جلوگیری کند. اگر فرد مبتلا دچار مشکل قلبی یا دیابت باشد و یا سابقه سکته مغزی داشته باشد، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل خواهد بود. بنابراین درمان MCI اغلب شامل مصرف دارو برای کنترل شرایط قلبی یا کاهش فشار خون، پیشگیری از تشکیل پلاکت های خونی و یا پایین آوردن کلسترول می شود. اگر فرد به افسردگی مبتلا باشد، از طریق مصرف دارو یا گفتار درمانی بهبود پیدا خواهد کرد. 
به علاوه انتخاب شیوه زندگی سالم خطر تبدیل MCI به زوال عقل را کاهش می دهد. توصیه می شود سیگار کشیدن را ترک کرده و از مصرف الکل اجتناب کنید. ورزش منظم نیز خطر بروز زوال عقل را کاهش می دهد. انتخاب رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سالم نیز عوامل دیگری هستند که از بروز زوال عقل پیشگیری می کنند. 
به شدت توصیه می شود که فرد مبتلا به MCI همیشه فعالیت خود را حفظ کند، هم فعالیت ذهنی (به عنوان مثال حل معما و خواندن کتاب) و فعالیت اجتماعی (به عنوان مثال ملاقات دوستان). 
شواهد اخیر نشان داده اند که ترکیبی از برنامه ها و رویکردهای مختلف و نه فقط استفاده از یک روش مجزا، به بهبود توانایی های ذهنی در افراد مبتلا به MCI کمک می کند. این روش ها عبارتند از درمان پزشکی در مقابل خطرات قلبی و عروقی (بیماری قلبی، دیابت یا فشار خون بالا)، فعالیت بدنی، یادگیری استراتژی هایی برای بهبود حافظه و فکر و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم. 
راهنمایی هایی برای فرد مبتلا به MCI
راه های زیادی وجود دارد که خطر تبدیل MCI به زوال عقل را کاهش می دهد. به علاوه روش های زیادی برای مقابله با MCI و داشتن یک زندگی معمولی وجود دارد. 
•    دارو مصرف کنید (به عنوان مثال داروی فشار خون) و حتی اگر احساس می کنید خوب شده اید به مصرف دارویی که توسط پزشک تجویز شده، ادامه دهید. 
•    اگر سیگاری هستید، بهتر است آن را ترک کنید. اگر الکل می نوشید، زمان آن رسیده که مصرف الکل را متوقف کنید. برای ترک هر دو مورد می توانید با پزشک خود مشورت کنید. 
•    سعی کنید اضطراب خود را کنترل کنید، اضطراب و استرس مشکلات حافظه و فکر را بدتر می سازند. 
•    داشتن یک برنامه منظم می تواند به کاهش مشکلات حافظه کمک کند. به هرحال سعی کنید برنامه خسته کننده ای نداشته باشید. 
•    از تقویم و یادداشت های روزانه و یادآوری ها استفاده کنید تا بهتر بتوانید قرار ملاقات ها و رویدادهای مهم را به خاطر بسپرید. 
•    به طور منظم ورزش کنید. می توانید به پیاده روی یا شنا بپردازید یا فعالیت های پر تحرکی در خانه انجام دهید. این فعالیت ها را حداقل به مدت 30 دقیقه در روز و 5 بار در هفته انجام دهید. 
•    فعالیت های خود را به مراحل مختلف تقسیم کرده و سپس هر زمان بر روی یک مرحل خاص تمرکز کنید. به عنوان مثال در هنگام آشپزی مرحله به مرحله دستور پخت را در نظر بگیرید. 
•    یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید که دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات، ماهی و گوشت باشد، اما میزان مصرف چربی و فرآوردهای لبنی اشباع شده را کاهش دهید. 
•    ذهن خود را با حل معما، تست، مطالعه یا هر گونه فعالیت دیگری تقویت کنید. 
•    زمانی را به استراحت اختصاص دهید. می توانید به موسیقی گوش دهید یا مدتی در باغ بنشینید. به علاوه می توانید تکنیک های ریلکسیشن را تمرین کنید. 
•    به خواب خود اهمیت بدهید. از تحریک کننده هایی مانند چای یا قهوه اجتناب کنید. 
•    فعالیت های اجتماعی خود را حفظ کنید. سعی کنید برای ملاقات دوستان و خانواده به بیرون بروید. اگر حس خوبی به یک مکان خاص دارید، سعی کنید به طور منظم به این مکان بروید. 
چگونه می توان خطر ابتلا به MCI و زوال عقل را به حداقل رساند؟ 
بررسی های زیادی نشان داده اند که افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده بروز این دو مشکل می باشد. ژنتیک نیز نقش مهمی در این مورد دارد. 
جنبه های مختلف زندگی جسمی و سلامت فرد نیز بر روی میزان ابتلا به MCI تاثیر می گذارند. شرایط پزشکی، مانند فشار خون بالا در میانسالی، دیابت، سکته مغزی و مشکلات قلبی ارتباط مستقیم و نزدیک با بروز زوال عقل و MCI دارند. کلسترول بالا در میانسالی، اضافه وزن در میانسالی و سابقه ابتلا به افسردگی نیز از دیگر عوامل می باشند. تشخیص و مدیریت این شرایط بسیار مهم می باشند. 
همانطور که قبلا هم ذکر شد ترک سیگار و اجتناب از نوشیدنی های الکلی، خوردن غذای سالم و ورزش منظم خطر ابتلا به MCI را کاهش می دهد. 
شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهند ورزش دادن ذهن نیز می تواند خطر ابتلا به MCI و زوال عقل را کاهش دهد. فعالیت های مختلف مانند مطالعه و حل جدول به فعال ماندن ذهن کمک می کند. برقراری فعالیت های اجتماعی نیز بسیار موثر خواهند بود. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران