مشکلات تنفسی نباید نادیده گرفته شود ، گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی باشد .

در این مقاله می خواهیم شما را با برخی علائم مهم مشکلات تنفسی که بهنگام رخ دادن نیاز به پیگیری است ، آشنا کنیم .

 

  • سرفه

در اغلب اوقات سرفه های خلط دار و مکرر می تواند نشانه ی سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد . اما اگر همراه با علائم ذکر شده احساس تنگی نفس کنید ، می توان آن را نشانه ای از  سایر بیماری ها  مانند بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) دانست .

افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن ، مسیرهای تنفسی یشان ملتهب  یا توسط خلط  مسدود می شود  یا مانند قبل به خوبی کار نمی کند . سیگار کشیدن اصلی ترین علت این بیماری است ، اما تنفس دود سیگار، هوای آلوده و یا مواد شیمیایی سمی همچنین می تواند  به مسیرهای تنفسی آسیب برساند .

سرفه صبح می تواند از نشانه های اولیه انسداد ریوی مزمن  باشد. در موارد شدید، ممکن است دچار کاهش وزن یا تورم در مچ پا، پاها شوید .

 

  • خس خس سینه

صدای سوت بالا بهنگام دم و بازدم بدان معنی است که راه های تنفسی باریک شده است  این مشکل می تواند به علت آسم ، عفونت و یا واکنش های آلرژیک باشد .

خس خس سینه همچنین می تواند علامت استنشاق چیزی به اشتباه  و گیر کردن آن در راههای تنفسی باشد .

 

  • تنفس سریع و سطحی

اگر پریشان و مضطرب شوید ، تنفس شما سریع تر و کم عمق تر از حد معمول می شود و این بخشی از پاسخ بدن است، اما اگر این حالت بیش از حد طولانی شود ، می تواند منجر به هایپرونتیلیشن( تنفس عمیق و سریع)، و یا " تنفس بیش ازحد" گردد . این عامل باعث می شود که شما احساس کنید نتوانید به اندازه کافی هوا دریافت کنید .

اگر در بیشتر مواقع استرس یا اضطراب تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد ، باید به دکتر مراجعه نمایید .می توان برای درمان اضطراب روشهایی را امتحان کرد یا راه های سالم برای مقابله با استرس را یاد گرفت .

 

  • گرفتن نفس بهنگام فعالیت 

این مشکل می تواند نشانه ای از کم خونی باشد .برای انتقال اکسیژن به خون در سراسر بدن نیاز به آهن است . اگر در بدن به اندازه ی کافی آهنوجود نداشته باشد ، می تواند به هنگام ورزش موجب احساس تنگی نفس یا درد قفسه سینه شود . 

فقر آهن در زنان ، دختران  و گیاهخواران رایج است . درمان این مشکل بسیار آسان است ، شما می توانید با خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، حبوبات، برگ تیره سبزیجات  یا مکمل آهن این مشکل را برطرف نمایید . دکتر نیز می تواند می تواند در رفع این مشکل شما را یاری کند .

 

  • تنگی نفس ناگهانی

طبیعی است که بهنگام فعالیت شدید دچار کمبود نفس شوید . اما اگر احساس کمبود نفس بدون هیچ دلیلی و یا به طور ناگهانی رخ دهد ، این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تنفسی  و یا قلبی باشد .

به عنوان مثال، یک حمله آسمی می تواند باعث عدم رساندن هوا به ریه ها شود . تنگی نفس همچنین می تواند نشانه ی مشکل تپش قلب و یا پمپاژ خون باشد .

 

  • درد قفسه سینه

اگر بهنگام دم و بازدم ، قفسه سینه آسیب ببیند ، همیشه به این معنی نیست که دچار کشیدگی عضله شده اید . گاهی اوقات این می تواند نشانه ای از یک بیماری عفونی  مانند ذات الریه باشد . همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل قلبی باشد.

درد قفسه سینه بعد از تمرینات ورزشی و یا وقایع استرس زا می تواند به دلیل آنژین صدری ( که در آن عضلات قلب به اندازه کافی خون دریافت نمی کنند) باشد . 
اگر درد قفسه سینه بیش از 15 دقیقه بطول بیانجامد ، یا به دیگر قسمت های بدن گسترش یابد ، و یا اگر دچار حالت تهوع ، تعریق و یا سرفه خونی شویید ، ممکن است دچار حمله قلبی  شوید . در این مواقع باید سریعا به مرکز فعالیت های اورژانسی مراجعه نماید .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران