...ادامه مطلب قبلی

 

درمان افسردگی در دوران بارداری چیست؟

اگر این توانایی را در خود میبینید که میتوانید با افسردگی مقابله کنید، مهمترین گامی که میبایست بردارید، یافتن کمک است. در خصوص علائم خود با پزشکتان مشورت کنید. پزشک نیز گزینه درمانی را ارائه خواهد داد که به نفع شما و جنینتان باشد.
گزینه های درمانی افسردگی برای زنان باردار شامل موارد زیر است:

  • گروه های پشتیبانی
  • روان درمانی خصوصی
  • دارو
  • نور درمانی

 

آیا داروی بیخطری وجود دارد که بتوان افسردگی در دوران بارداری را با آن درمان کرد؟

بزرگترین مساله بر سر ایمنی و اثرات بلند مدت داروهای ضد افسردگی در دوران بارداریست. برخی از تحقیقات بیانگر این است که داروهای ضد افسردگی خاصی منجربه بروز مشکلاتی در نوزادان، از جمله ناهنجاری های فیزیکی، مشکلات قلبی، فشار خون ریوی و کم وزنی حین تولد میشوند.
خانمی که به افسردگی خفیف تا متوسط مبتلا میباشد، میتواند علائم خود را توسط گروه های پشتیبانی، روان درمانی یا نور درمانی برطرف کند. اما به یک خانم باردار مبتلا به افسردگی شدید، معمولا ترکیبی از روان درمانی و دارو توصیه میشود.
باید به یاد داشته باشید که تمام داروها از جفت عبور کرده و به جنین میرسند. اطلاعات کافی در خصوص ایمنی این گونه داروها در دست نمیباشد.
اما هنگامیکه در حال درمان افسردگی هستید، باید خطرات و مزایای آنرا در نظر بگیرید. باید دارویی را در نظر داشته باشید که بیشترین کارایی را داشته باشد، در حالیکه کمترین خطر را برای جنین در بر دارد.
چنانچه بنظر میرسد دارو بهترین درمان برای افسردگی است، بهترین اقدام، تشکیل یک تیم درمان مشترک است که متشکل از متخصص زنان و زایمان و روان درمان شماست.

 

آیا راه دیگری برای درمان افسردگی در دوران بارداری وجود دارد؟

با وجود داروهای ضد افسردگی، بسیاری از زنان به روش های دیگری جهت درمان افسردگی علاقمندند. همانطور که در بالا ذکر شد، گروه های پشتیبانی، روان درمانی و نور درمانی، جایگزین های مناسبی برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط بشمار میروند.
علاوه بر این، میتوانید در خصوص برخی روش های طبیعی جهت تسکین علائم افسردگی با پزشکتان مشورت کنید.

  • ورزش – ورزش کردن بطور طبیعی سطح سروتونین را افزایش و سطح کورتیزول را کاهش میدهد.
  • استراحت کافی – کمبود خواب تا حد زیادی بر توانایی ذهن و بدن برای مقابله با استرس تاثیر میگذارد. یک برنامه خواب منظم ایجاد کنید که در آن زمان خواب و بیداری مشخصی داشته باشید.
  • رژیم غذایی و تغذیه – بسیاری از مواد غذایی با تغییرات خلق و خو، توانایی مقابله با استرس و خلاء ذهنی در ارتباط هستند. رژیم غذایی سرشار از کافیین، قند، کربوهیدرات های فرآوری شده، مواد افزودنی مصنوعی و کم پروتئین، همه و همه میتوانند منجربه مشکلات مربوط به سلامت جسمی و ذهنی شوند. برای سوخت و ساز بدن خود تصمیمی آگاهانه اتخاد کرده و مواد غذایی را مصرف کنید که حالتان را بهتر کند.
  • طب سوزنی – مطالعات جدید حاکی از آن است که طب سوزنی یک گزینه درمانی مناسب در درمان افسردگی زنان باردار است.
  • اسیدهای چرب امگا 3 – سالیان سال تصور میشد که امگا 3 به درمان تعداد محدودی از مشکلات مربوط به سلامت کمک میکند. اما طبق مطالعات جدید، مصرف روزانه یک مکمل امگا 3 یا روغن ماهی میتواند علائم افسردگی را کاهش دهد. زنان باردار باید جهت اطمینان از بدون جیوه بودن این مکمل ها و میزان مصرف توصیه شده، پیش از مصرف آن با پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت نمایند.
  • داروهای گیاهی – برخی از مکمل های گیاهی و ویتامین ها به دلیل اثرات خلقی و دارا بودن هورمون سروتونین شناخته شده میباشند. در خصوص مصرف مخمر سنت جان، منیزیم، ویتامین B6 و درمان های گیاهی با پزشکتان مشورت کنید. بسیاری از این موارد را نمیتوان با داروهای ضد افسردگی مصرف کرد و میزان مصرف آنها در دوران بارداری باید مورد بررسی قرار گیرد.

چنانه تمایلی به مشورت با پزشک در این خصوص ندارید، سعی کنید با یک دوست صحبت کنید. مطلع ساختن یک فرد دیگر نسبت به مشکلی که با آن دست و پنجه نرم میکنید، بسیار حائز اهمیت است. هرگز سعی نکنید به تنهایی با افسردگی مواجه شوید. در چنین شرایطی جنین خود را درنظر بگیرید که سخت به کمک شما نیاز دارد.

 

مطالب مرتبط: علت نوسانات خلقی در دوران بارداری چیست؟

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران