دستها یکی ازپرکارترین اندام های بدن هستند و هنگامی که پوست آنها ترک خورده و خشک باشد، نباید آن را نادیده گرفت.

آب و هوا نقش مؤثری درخشکی پوست دست دارد.  باد سرد زمستان پوست را دچارکم آبی می کند. درفصل زمستان که آنفولانزا و سرماخوردگی شایع است افراد مجبورند دستهای خود را بیشترازحد معمول شستشو دهند و همین امرباعث خشکی پوست می شود.   دربرخی از مشاغل پوست دست  در معرض مواد شیمیایی قرار دارد و یا همیشه درتماس با آب است و به همین علت پوست دست دچارخشکی مزمن می شود.

ما نمی توانیم فصل ها را تغییربدهیم و یا از شستن دست هایمان خوددداری کنیم.  اما می توانیم با استفاده ازمحصولات مناسب و نرم کننده ها با روش های زیراز پوست دستهایمان مراقبت کنیم : 

  • محافظت از دست ها: هنگام کاربا مواد محرک ازدستکش های لاستیکی با پوشش داخلی پنبه ای استفاده کنید 
  • شستن دستها: حتی اگرپوست دستهای شما بسیارخشک است درمواقع لازم دستهای خود را بشویید.  شستن دست  یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری ازابتلا به آنفولانزا ، سرماخوردگی  و بسیاری ازبیماری های واگیرداردیگراست.  شستشوی دستها با آب گرم چربی  طبیعی پوست را که  محافظ پوست است ازبین می برد و موجب خشکی پوست می شود.  برخی از متخصصان پوست توصیه می کنند که اگرپوست دستتان خشک است فقط کف دست خود را بشویید. 
  • استفاده از صابون های ملایم:  ازصابون های حاوی دئودورانت، ضد باکتری، فوم، یا صابونهای معطراستفاده نکنید زیرا ممکن است مواد افزودنی موجود درآنها چربی پوست شما را ازبین ببرد.  مصرف این نوع صابون ها نیازبه آبکشی بسیاردارد.  ازصابونهای حاوی مرطوب کننده استفاده کنید.  همچنین ازمصرف پاک کننده هایی که پایه آنها الکل است و یا حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند که در برخی از کرم های ضد پیری استفاده می شود ،  خودداری کنید زیرا می تواند موجب التهاب و خشکی  پوست دستهای شما بشود.
  • مرطوب نگه داشتن دست ها: مرطوب کننده نقش مهمی دراز بین بردن خشک پوست دارند.  استفاده از مرطوب کننده پس ازهرشستشوی دست و یا هر زمان که دست ها احساس خارش یا خشکی دارد، لازم است. اما هرمرطوب کننده ای مناسب نیست.   برخی از مرطوب کننده ها حاوی آب بیشتری است که به کاهش کم آبی دستها کمک می کند اما بهتراست شما ازکرم های مرطوب کننده ای که پایه آن چربی است استفاده کنید.  

چند نمونه ازمحصولاتی که می توانید برای کاهش خشکی پوست دستهایتان ازآنها استفاده کنید عبارتند از:

  • وازلین (وازلین)، روغن های معدنی  و لانولین که رطوبت پوست را حفظ می کنند.
  • اسید لاکتیک و اوره، که می تواند ازشدت خشکی پوست کم کند. 
  • گلیسیرین و دایمتیکون به پوست آب رسانی می کنند.    
  • اسید هیالورونیک  که رطوبت را به پوست بازمی گرداند.
  • پوشیدن دستکش پس از آن استفاده از مرطوب کننده به نرمی پوست کمک می کند.  به همین دلیل گاهی استفاده ازدستکش درهنگام خواب توصیه می شود.  همچنین پوشیدن دستکش پنبه ای به مدت 30 دقیقه یا بیشتربه حفظ نرمی پوست دستها کمک می کند.

اگربا رعایت همه نکاتی که ذکرشد بازهم مشکل شما برطرف نشد بهتراست به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.  اگرخشکی پوست دست های شما ناشی ازبیماری های زمینه ای و یا اگزما باشد متخصص پوست پماد ها و کرم های قوی و مناسب برای درمان شما تجویزخواهد کرد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران