با شروع مراقبت از دندان های کودکان در سنین پایین می توانید از پوسیدگی دندان های آنها پیشگیری کنید. با انجام اقدامات زیر می توانید تا حد زیادی از پوسیدگی دندان های کودکان پیشگیری کنید: 

  • به دندانپزشک مراجعه کنید. 

کودک باید تا پایان اولین سال تولد خود حتما تحت معاینه دندانپزشک قرار گیرد. پیشگیری های اولیه از پوسیدگی های دندان در طولانی مدت از لحاظ مالی به نفع شما خواهد بود. گزارشات نشان می دهند که هزینه مربوط به مراقبت های دهان و دندان برای کودکانی که در 5 سال اول زندگی تحت معاینه دندانپزشک قرار می گیرند، تا 40 درصد کاهش می یابد. 

  • عادت های درست را به کودک آموزش دهید. 

مسواک زدن از همان کودکی ضروری است. قبل از اینکه نوزاد دندان درآورد، می توانید به آرامی لثه های او را مسواک بزنید. بر روی مسواک مخصوص نوزاد کمی آب بریزید و یا از یک پارچه نرم استفاده کنید. 
زمانی که دندان های نوزاد ظاهر می شوند، با مسواک نوزاد و خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز دندان های نوزاد را مسواک بزنید. 
زمانی که دو دندان نوزاد به یکدیگر رسید، استفاده از نخ دندان را شروع کنید. در مورد تکنیک های انجام این کار و برنامه آن با دندانپزشک مشورت کنید. 
مسواک یا نخ دندان را درست قبل از خواب نوزاد استفاده کنید و پس از آن به جز آب، به نوزاد خوردنی و نوشیدنی دیگری ندهید تا صبح روز بعد. دندانپزشک زمان شروع استفاده از دهانشویه را برای کودک مشخص خواهد کرد. تا زمانی که کودک تف کردن را یاد بگیرد بهتر است صبر کنید. 

  • از شیشه شیر کودک زیاد استفاده نکنید.

نوزاد یا کودک خود را در نگام چرت زدن یا خواب با بطری آب میوه یا شیر رها نکنید. مایعات شیرین و قندی به دندان های کودک می چسبند و باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند را تغذیه می کنند. 
اگر کودک عادت کرده که با بطری در دهان خود بخوابد، داخل بطری فقط آب باشد. 

  • مصرف آب میوه را کاهش دهید. 

بسیاری از والدین تصور می کنند که آب میوه یک نوشیدنی سالم برای کودک می باشد، اما بهتر است بدانید آب میوه منجر به پوسیدگی دندان های کودک می شود. میزان مصرف آب میوه روزانه کودک خود را کاهش دهید و آب میوه مصرفی نیز 100 درصد طبیعی باشد. بهتر است نوشیدنی های شیرین و قندی را فقط در زمان وعده های غذایی به کودک بدهید. 

  • نوشیدنی های کودک خود را کنترل کنید. 

استفاده از فنجان به کودک کمک می کند شیشه شیر را رها کند، اما مراقب باشید که با رو آوردن کودک به طرف فنجان، آن را تبدیل به لیوان های بزرگ نکند. نوشیدن بیش از حد یا استفاده از لیوان های خیلی بزرگ برای نوشیدن مایعات قندی منجر به پوسیدگی پشت دندان ها می شود. 

  • تا سن 2 یا 3 سالگی کودک را از پستانک بگیرید. 

دلایل زیادی وجود دارد که طبق آنها کودک می تواند از پستانک استفاده کند؛ اما استفاده طولانی مدت از آن نیز بر روی چگونگی شکل گیری دندان های کودک تاثیر می گذارند. به علاوه پستانک باعث تغییر شکل دهان می شود. اگر کودک شما حتی پس از 3 سالگی هم از پستانک استفاده می کند، با پزشک مشورت کنید. 

  • مراقب داروهای شیرین باشید. 

داروهای کودکان طعم دار و شیرین هستند. اگر این داروها به دندان ها بچسبند، احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهند. کودکانی که برای بیماری های مزمن، مانند آسم یا مشکلات قلبی، از دارو مصرف می کنند معمولا بیش از دیگر کودکان دچار پوسیدگی دندان می شوند. 
آنتی بیوتیک ها و برخی داروهای مروبط به آسم منجر به رشد بیش از حد مخمر می شوند که می تواند باعث عفونت های قارچی و برفک دهان شوند. نشانه های این مشکل عبارتند از تکه های خامه مانند یا کشک مانند بر روی زبان و داخل دهان. 
اگر فرزند شما طولانی مدت از دارویی مصرف می کند، در مورد زمان و برنامه مسواک زدن با پزشک مشورت کنید. ممکن است لازم شود 4 بار در روز کودک مسواک بزند. 

  • در مورد مسواک زدن، نخ دندان و شستن دندان های فرزند خود جدی باشید. 

اگر فرزند شما از مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان سر باز زد، به هیچ عنوان کوتاه نیایید و به وی اجازه ندهید مسواک زدن را رها کند. این را برای وی مشخص کنید که در این مورد هیچ انتخاب دیگری ندارد. 
نکاتی در این مورد وجود دارد که در این مسیر به شما کمک می کنند: 

  • صبور باشید. کودکان می توانند با کمک شما مسواک زدن به دندان های خود را از 2 یا 3 سالگی شروع کنند، اما شاید نتوانند تا 6 سالگی این کار را به تنهایی انجام دهند. فراگیری مهارت کامل نخ دندان کشیدن نیز تا 10 سالگی طول می کشد. 
  • مسواک زدن را به آخرین دقایق روز موکول نکنید. اگر کودک شما خسته است، ممکن است در مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان و دهانشویه زیاد با شما همکاری نکند. بنابراین بهتر است این کار را قبل از اینکه خیلی دیر شود انجام دهید. 
  • به کودک اجازه دهید خمیر دندانش را انتخاب کند. کودکان 5 سال به بالا می توانند از بین گزینه های مورد تایید شما خمیر دندان مورد نظر خود را انتخاب کنند. 
  • به کودک انگیزه بدهید. به عنوان مثال کودکان کم سن و سال با گرفتن یک برچسب یا ستاره در یک جدول با خوشحالی زیاد مسواک می زنند. به علاوه مسواک زدن بزرگسالان نیز کودکان را بیشتر تحریک خواهد کرد. 
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران