زمانی افسردگی یک بیماری مخصوص زنان در نظر گرفته می شد، اما امروز این اختلال روحی در بین مردان نیز بسیار شایع شده است. متاسفانه در نظر گرفتن افسردگی به عنوان یک بیماری زنانه باعث شده که علائم این بیماری در مردان نادیده گرفته شود.
افسردگی در حقیقت بر روی هر دو جنسیت تاثیر می گذارد. این اختلال باعث اختلال در کار و روابط اجتماعی فرد بیمار می شود. علائم افسردگی در مردان مشابه علائم آن در زنان می باشد، اما بروز این علائم در مردان شکل متفاوتی دارد. افسردگی در زنان باعث ناراحتی و احساس پوچی و بی ارزشی می شود. در حالیکه افسردگی در مردان باعث انزوا، تحریک پذیری، خشونت و پرخاشگری می شود. 

چرا افسردگی در مردان تشخیص داده نمی شود؟ 

علل مختلفی برای تشخیص ندادن علائم افسردگی در مردان وجود دارد. به عنوان مثال مردان از بیان مشکلات خود اجتناب می کنند، زیرا تصور می شود مردان باید قوی باشند. تفکری سنتی و اشتباه در بین مردم وجود دارد که حاکی از این است که بیان مشکلات و صحبت در ورد آنها یک خصلت زنانه است. در نتیجه مردانی که دچار افسردگی هستند بیشتر در مورد علائم جسمی بیماری خود، مانند احساس خستگی، صحبت می کنند و به بیان علائم عاطفی نمی پردازند. 

آیا افسردگی بر روی تمایلات و عملکرد جنسی مردان تاثیر می گذارد؟ 


بله. افسردگی بر روی تمایلات و عملکرد جنسی مردان تاثیر می گذارد. متاسفانه برخی ضد افسردگی ها و دیگر داروها نیز دارای همین تاثیر هستند. مردان اغلب تمایلی به پذیرش مشکلات جنسی خود ندارند. برخی تصور می کنند مشکل به وجود آمده نوعی بیماری مردانه است، در حالیکه این مشکل براثر افسردگی بروز می کند. 

برخی علائم قابل مشاهده افسردگی در مردان چیست؟ 

مردان عموما کمتر علائم معمول افسردگی، مانند ناراحتی و اندوه، را نشان می دهند. افسردگی در مردان باعث می شود احساسات خود را پنهان کنند. در عوض بیشتر تحریک پذیر و پرخاشگر به نظر می رسند. به همین دلیل تشخیص مشکل افسردگی در مردان کار بسیار سختی است. 

عواقب افسردگی درمان نشده در مردان چیست؟ 


افسردگی در مردان ممکن است عواقب زیادی داشته باشد. بررسی ها نشان داده اند که میزان خودکشی در مردان دچار افسردگی 3 تا 4 برابر بیشتر از زنان است. گرچه بیشتر خانم ها دست به خودکشی می زنند، اما مردان معمولا با ارتکاب به خودکشی به زندگی خود پایان می دهند – ارتکاب به خودکشی در مردان با خشونت بیشتری انجام می شود. 

چرا پذیرش افسردگی در مردان سخت است؟ 


درک چگونگی رفتار مردان در جامعه در تشخیص و درمان افسردگی بسیار مهم است. افسردگی در مردان اغلب به انتظارات فرهنگی مربوط می شود. این انتظارات فرهنگی علائم افسردگی در مردان را ایجاد می کنند. به همین دلیل مردان بیشتر دچار خشم و عصبانیت می شوند. 

آیا افسردگی در مردان باعث خجالت می شود؟ 


مردان در مقابله و پذیرش افسردگی بسیار دچار مشکل می شوند. در این مسیر مردان به سمت نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر و نشان دادن رفتارهای پرخطر روی می آورند. بسیاری از مردان مبتلا به افسردگی از صحبت در مورد عواطف خود با دوستان و خانواده اجتناب می کنند. 

آیا مردان سالمند هم به افسردگی دچار می شوند؟ 


گرچه افسردگی با بالا رفتن سن ارتباطی ندارد، اما افراد مسن به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند سکته معزی، سرطان یا دیگر فشارهای جسمی و روحی به افسردگی مبتلا می شوند، به عنوان مثال از دست دادن عزیزان منجر به بروز افسردگی در مردان می شود. 
قبول بازنشستگی برای بسیاری از مردان دشوار است، زیرا مجبورند روال زندگی خود را تغییر دهند. این تغییرات باعث افزایش اضطراب می شود و اعتماد به نفس افراد را کاهش داده و پس از مدتی باعث افسردگی می شود. 

افسردگی در مردان چگونه درمان می شود؟ 


بیش از 80 درصد افراد مبتلا به افسردگی – هم مردان و هم زنان – با استفاده از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی یا ترکیب هر دو بهبود پیدا می کنند. به هر حال مراجعه به روانپزشک و روانشناس در اولین فرصت بسیار مهم است. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران