مراقبت از بدن در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. مصرف مواد مخدر در این دوران هم برای جنین و هم برای مادر بسیار خطرناک محسوب میگردد.
مطالعات نشان میدهد که مصرف مواد مخدر در دوران بارداری میتواند منجربه از دست دادن جنین (سقط)، کم وزنی حین تولد، زایمان زودرس، جدا شدن زودرس جفت، مرگ جنین و حتی مرگ مادر شود.
اطلاعات زیر کمک میکند تا اثرات این مواد را بیشتر درک کنید:


ماری جوانا

  •     نام عامیانه رایج: گل، گراس، علف، مرجان، شاهدانه و ماری
  •     اگر یک زن باردار ماری جوانا مصرف کند چه اتفاقی می افتد؟ ماری جوانا از جفت عبور کرده و به جنین میرسد. این ماده مخدر نیز مانند سیگار حاوی مواد سمی است که مانع دسترسی صحیح جنین به منبع اکسیژن مورد نیاز برای رشدش میشود. 
  •     ماری جوانا چگونه بر روی جنین تاثیر میگذارد؟ مطالعات در زمینه مصرف ماری جوانا در دوران بارداری بی نتیجه است، زیرا زنانی که ماری جوانا مصرف میکنند، دخانیات و الکل نیز استفاده میکنند. مصرف ماری جوانا، میزان مونوکسید کربن و دی اکسید کربن خون افزایش میدهد و همین امر منجربه کاهش منبع اکسیژن جنین میگردد. مصرف ماری جوانا در دوران بارداری، خطر سقط شدن جنین، کم وزنی حین تولد، تولد زودرس، تاخیر در رشد و اختلالات یادگیری و رفتاری را افزایش میدهد.
  •     چنانچه از قبل ماری جوانا مصرف میکردم و ناگهان متوجه شوم باردار شده ام، چه باید بکنم؟ مصرف موردی و گهگاه ماری جوانا در سه ماهه اول بارداری به ندرت منجربه بروز نقایص مادرزادی و حین تولد میگردد. اما به محض مطلع شدن از بارداریتان باید مصرف آنرا متوقف کنید. این امر منجربه کاهش خطر آسیب های احتمالی به جنین میگردد.

 

کوکائین

  •     نام عامیانه رایج: کک، گرد، برف، راک، کرک
  •     اگر یک زن باردار کوکائین مصرف کند چه اتفاقی می افتد؟ کوکائین از راه جفت عبور کرده و وارد گردش خون جنین میشود. دفع کوکائین در جنین به نسبت یک بزرگسال آهسته تر صورت میپذیرد. این بدان معناست که کوکائین در بدن جنین بسیار طولانی تر از بدن شما باقی می ماند.
  •     کوکائین چگونه بر روی جنین تاثیر میگذارد؟ قرار گرفتن در معرض کوکائین در ماه های اولیه بارداری، خطر سقط شدن جنین را افزایش میدهد. در مراحل بعدی بارداری، مصرف کوکائین میتواند منجربه جدا شدن زودرس جفت شود که نتیجه آن خونریزی شدید، تولد زودرس و مرگ جنین است. همچنین خطر ابتلا به نقایص مادرزادی در جنین هایی که مادرشان اغلب کوکائین مصرف میکنند، بسیار بیشتر است. زنانی که در دوران بارداریشان کوکائین مصرف میکنند، احتمال زایمان زودرس تا 25% در آنها افزایش میابد. نوزادان متولد شده از مادرانی که در سراسر بارداریشان کوکائین مصرف میکنند نیز سر کوچکتری دارند و رشدشان محدود میشود. جنین هایی که در معرض کوکائین قرار دارند، بصورت مادرزادی وابسته به دنیا می آیند و به علائم ترک مواد مخدر، از جمله لرزش، بیخوابی، اسپاسم های عضلانی و مشکلات تغذیه ای مبتلا هستند. برخی کارشناسان بر این باورند که با بزرگتر شدن کودک امکان بروز مشکلات یادگیری نیز وجود دارد. نقایص اندام های تناسلی، کلیه و مغز جنین نیز از اثرات مصرف کوکائین در بارداری است.
  •     چنانچه از قبل کوکائین مصرف میکردم و ناگهان متوجه شوم باردار شده ام، چه باید بکنم؟ هیچگونه مطالعات قطعی در زمینه مصرف دوزهای واحد کوکائین در دوران بارداری صورت نگرفته است. اما در نتیجه مصرف بلند مدت، معمولا بروز نقائص حین تولد و سایر عوارض جانبی محتمل است. بنابراین بهتر است بطور کل از مصرف کوکائین خودداری شود. کوکائین، ماده ای بسیار اعتیاد آور است و یکبار امتحان کردن آن معمولا به سوء استفاده از این ماده مخدر منتهی میشود.

 

هروئین

  •     نام عامیانه رایج: گرد، دوا
  •     اگر یک زن باردار هروئین مصرف کند چه اتفاقی می افتد؟ هروئین، ماده ای بسیار اعتیاد آور است که از جفت عبور کرده و به جنین میرسد. از آنجاییکه این ماده بسیار اعتیاد آور است، امکان دارد جنین بصورت مادرزادی وابسته به دنیا بیاید.
  •     هروئین چگونه بر روی جنین تاثیر میگذارد؟ مصرف هروئین در دوران بارداری، خطر تولد نوزاد نارس، کم وزنی حین تولد، مشکلات تنفسی، قند خون پایین (هیپوگلیسمی)، خونریزی داخل مغز و مرگ جنین را افزایش میدهد. نوزادان نیز میتوانند با اعتیاد به هروئین به دنیا بیایند و از علائم ترک مواد مخدر رنج ببرند. علائم ترک مواد مخدر شامل تحریک پذیری، تشنج، اسهال، تب، اختلالات خواب و سفتی مفاصل میباشد. مادرانی که مواد مخدر تزریق میکنند، بیشتر مستعد ابتلا به اچ آی وی هستند و این احتمال وجود دارد که آنرا به جنین نیز انتقال دهند.
  •     اگر به هروئین اعتیاد داشته باشم در حالیکه باردار شده ام، چه باید بکنم؟ درمان اعتیاد به هروئین بسیار پیچیده است، بویژه هنگامیکه باردار هستید. ممکن است پزشکتان مصرف متادون را تجویز کند. بهتر است در این دوران دائما با پزشکتان در تعامل باشید تا او بتواند بهترین روش درمان را برای شما و جنینتان در نظر بگیرد.

 

ادامه مطلب ...

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران