سرما خورده ام یا آنفولانزا گرفته ام ؟

هنگامی که با عطسه، سرفه ، درد، تب و احساس دردعضلانی از خواب بیدار می شوید چگونه باید تشخیص داد که دچار کدام بیماری شده اید ؟ هردوی این بیماری ها در فصول سرد سال رخ می دهد ، اما آیا به درستی می دانیم این دو بیماری چه تفاوت هایی با هم  دارند ؟  

شناخت و تشخیص علائم آنفولانزا از سرماخوردگی حائز اهمیت است . سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا خفیف تر است  . معمولا علائم سرماخوردگی به مدت چندین روز باعث ناخوشی می شود ،اما علائم آنفلوانزا بیش از چندین هفته بطول می انجامد و باعث بیماری می شود . آنفولانزا ممکن است منجر به مشکلات جدی تر نیز مانند ذات الریه شود.


علائم سرماخوردگی چیست؟

علائم سرماخوردگی  با گلودرد آغاز می شود و معمولا پس از یکی دو روز برطرف می شود .  آبریزش بینی و به دنبال آن احتقان بینی همراه با سرفه در روز چهارم و پنجم ظاهر می شود . تب در بزرگسالان غیر شایع بوده ، اما امکان بروز تب بهنگام سرماخوردگی در کودکان وجود دارد .

در چند روز اول ترشحاتی آبکی از بینی خارج می شود  که پس از گذشت چندین روز این ترشحات ضخیم تر و تیره تر می شوند. ترشحات تیره طبیعی است و معمولا بدین معنی نیست که دچار یک عفونت باکتریایی، مانند عفونت سینوسی شده اید .
ممکن است چند صد ویروس مختلف موجب علائم سرماخوردگی  شود.

 

علائم سرماخوردگی چه مدت  به طول می انجامد ؟

علائم سرماخوردگی معمولا در حدود یک هفته به طول می انجامد. در طول سه روز اول این بیماری قابل انتقال است. بنابراین شما ناقل این بیماری به دیگران هستید، پس بهتر است در خانه بمانند و استراحت کنید .

اگر پس از گذشت یک هفته علائم سرماخوردگی بهبود نیافت ، ممکن است دچار عفونت باکتریایی شده باشید  ، که در این مواقع نیاز به مصرف آنتی بیوتیک است .

گاهی اوقات ممکن است علائم سرماخوردگی با رینیت آلرژیک (تب یونجه) و یا عفونت سینوسی اشتباه گرفته شود . اگر علائم سرماخوردگی به سرعت شروع  شد و پس از یک هفته بهبود یافت ، دچار سرماخوردگی شده اید اما اگر علائم سرماخوردگی پس از گذشت یک هفته بهبود نیافت ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص داده شود که دچار آلرژی شده اید یا سینوزیت .

 

علائم آنفلوانزا چیست؟

علائم آنفلوانزا معمولا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است . علائم آنفولانزا عبارت است از :

 گلو درد، تب، سردرد، درد عضلانی ، احتقان و سرفه .

همچنین آنفولانزای خوکی با اسهال و استفراغ همراه است.


بیشترعلائم آنفلوانزا به تدریج و در عرض دو تا پنج روز بهبود می یابد اما اگر این بیماری بیش از یکی دو هفته ادامه یافت غیر طبیعی نیست . از عوارض شایع آنفولانزا سینه پهلو است به خصوص در جوانان، سالمندان و یا افراد با مشکلات ریوی یا قلبی . اگر دچار تنگی نفس شدید حتما به پزشک مراجعه کنید .

 

ویروس آنفلوانزا همانند ویروس سرما خوردگی از طریق غشاء مخاطی بینی، چشم و یا دهان  وارد بدن می شود. هر بار که  دستها  به یکی از این نواحی مالیده می شود  ، با این ویروس آلوده می شوید .
بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی دستهایتان را به طور مرتب با آب و صابون بشوئید.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران