ماری جوانا دارای اثرات جسمی و روحی است که در ادامه به هر دو مورد می پردازیم. 


اثرات جسمی ماری جوانا

  • مشکلات تنفسی. کشیدن ماری جوانا باعث تحریک ریه ها می شود و مصرف مداوم ماری جوانا باعث بروز مشکلاتی مشابه مشکلات ناشی از مصرف تنباکو می شود. این مشکلات عبارتند از بیماری های مکرر ریه و افزایش خطر ابتلا به عفونت ریه. محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا ماری جوانا خطر ابتلا به سرطان ریه را نیز افزایش می دهد یا خیر. 
  • افزایش ضربان قلب. 3 شاعت پس از کصرف ماری جوانا، ضربان قلب افزایش می یابد. این عارضه احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات قلبی بیش از دیگران در معرض خطر هستند. 
  • مشکلات مربوط به رشد کودکان در دوران بارداری و پس از بارداری. مصرف ماری جوانا در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری های مغزی و رفتاری را در نوزاد افزایش می دهد. اگر یک خانم باردار ماری جوانا مصرف کند، ماده مخدر بر روی بخش های خاصی از مغز در حال رشد جنین تاثیر می گذارد. این تاثیر باعث بروز مشکلاتی برای کودک می شود که عبارتند از توجه، حافظه و مشکل در حل مسئله. به علاوه برخی تحقیقات نشان داده اند که میزان کمی از THC وارد شیر مادر می شود. تاثیرات ماری جوانا بر مغز در حال رشد نوزاد همچنان ناشناخته است. 

اثرات روحی ماری جوانا

مصرف طولانی مدت ماری جوانا در برخی مصرف کنندگان باعث بروز مشکلات روحی می شود، که برخی از آنها عبارتند از:

  • توهم موقت – احساسات یا تصاویری که واقعی به نظر می رسند اما در واقع وجود ندارند. 
  • پارانویای موقت – عدم اطمینان شدید و غیر منطقی به دیگران 
  • بدتر شدن علائم در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی 

به علاوه مصرف ماری جوانا باعث بروز دیگر مشکلات روحی می شود، از جمله افسردگی، اضطراب و فکر به خودکشی در بین نوجوانان. با این حال یافته ها مختلط بوده اند. 

آیا مصرف ماری جوانا راه را برای مصرف دیگر مواد مخدر باز می کند؟ 

برخی محققان معتقدند که مصرف ماری جوانا قبل از مصرف دیگر مواد مخدر اتفاق می افتد. به علاوه مصرف ماری جوانا با اعتیاد به دیگر مواد مخدر در ارتباط می باشد. به علاوه تحقیقات انجام شده بر روی نمونه های حیوانی نشان داده اند که THC موجود در ماری جوانا مصرف دیگر مواد مخدر را برای مغز لذت بخش تر می کند. 

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟ 

برخلاف اعتقادات رایج، ماری جوانا یک ماده مخدر اعتیاد آور است. بررسی ها نشان داده اند که 30 درصد مصرف کننده ها ممکن است دچار مشکلات مصرف شوند که منجر به وابستگی به ماده مخدر و در موارد شدید منجر به اعتیاد می شود. افرادی که قبل از 18 سالگی شروع به مصرف ماری جوانا می کنند، 4 تا 7 برابر بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به مشکلات مصرف هستند. وابستگی به ماده مخدر زمانی به اعتیاد تبدیل می شود که فرد حتی با تاثیر ماری جوانا بر زندگی روزمره قادر به ترک آن نیست. 

چگونگی درمان اعتیاد به ماری جوانا

افرادی که مدت زیادی از ماری جوانا مصرف می کنند، به دلیل بروز علائم مربوط به ترک ماده مخدر، دچار مشکلات زیادی می شوند. علائم مربوط به ترک عبارتند از: 

  • بدخلقی 
  • خواب آلودگی 
  • کم شدن اشتها 
  • اضطراب 
  • ولع مصرف 

حمایت های رفتاری برای درمان اعتیاد به ماری جوانا بسیار موثر است. به عنوان مثال بالا بردن انگیزه. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان اعتیاد به ماری جوانا وجود ندارد. با این حال تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شوند، می تواند به معرفی داروهای جدید کمک کند که در بهبود علائم ترک موثر هستند و از بروز مجدد اعتیاد چلوگیری می کنند. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران