ايزوفلاون ها 

مواد غذايي گياهي حاوي ايزوفلاون (استروژن گياهي از طبقه فيتواستروژن ها) در بدن همانند شكل ضعيف شده استروژن عمل ميكنند. به همين دليل، بر اساس تحقيقات انجام شده، سويا در تسكين علائم يائسگي بسيار موثر است. در برخي زنان به كاهش سطح كلسترول كمك ميكند و در برخي نيز در از بين بردن گر گرفتگي و تعريق شبانه موثر واقع ميگردد. ايزوفلاون را ميتوان در مواد غذايي چون پنير توفو و شير سويا يافت.

فيتواستروژن ها 

تخم كتان سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 و ليگنان ميباشد كه همانند فيتواستروژن ها (استروژن هاي گياهي) عمل ميكنند. نتايج حاصل از تحقيقات انجام شده نشان ميدهد كه اين گياه، تنها در تخفيف علائم يائسگي برخي از زنان اثربخش واقع ميگردد. مصرف اين دارو به كاهش كلسترول نيز كمك ميكند. 

كوهاش سياه (زرآوند)

كوهاش سياه يا زرآوند گونه اي از آلاله محسوب ميگردد. مطالعات انجام شده نتايج ضد و نقيضي را مبني بر اينكه زرآوند در كاهش گر گرفتگي موثر است يا خير، نشان داده است. بر اساس برخي مطالعات، اين گياه در درمان كوتاه مدت گر گرفتگي، تعريق شبانه و همچنين كاهش فشار خون موثر است. در موارد نادر، بروز هپاتيت گزارش شده است.

مكمل هاي مورد نياز پس از يائسگي

از آنجاييكه پس از يائسگي، بين كمبود استروژن و ابتلا به پوكي استخوان رابطه مستقيم وجود دارد، مصرف مكمل هاي زير در كنار يك رژيم غذايي سالم، از بروز اين مشكلات جلوگيري بعمل خواهد آورد:

  • كلسيم؛ در صورتيكه تصور ميكنيد جهت تامين كلسيم كافي، به مصرف مكمل آن نياز داريد، ابتدا با پزشك خود مشورت نماييد. بر اساس مطالعاتي كا در سال 2012 صورت گرفته است، مشخص شده كه در برخي افراد، مصرف مكمل هاي كلسيم منجربه افزايش خطر حملات قلبي ميگردد. اما بالا بردن كلسيم در رژيم غذايي، از طريق منابع غذايي بهترين روش تامين كلسيم است و در احتمال بروز خطر حملات قلبي هيچ تاثيري ندارد.
  • ويتامين D؛ بدن جهت جذب كلسيم به ويتامين D نياز دارد. افراد بين 51 تا 70 سال، روزانه ميبايست 600 واحد، و افراد بالاي 70 سال روزانه 800 واحد ويتامين D دريافت نمايند. دريافت ويتامين D نبايد از 8000 واحد در روز افزايش يابد؛ زيرا منجربه وارد آمدن آسيب به كليه ها و استخوان ها ميگردد.

در دوران يائسگي از چه مواد غذايي بايد اجتناب كرد؟

چنانچه در طول دوران يائسگي از گر گرفتگي رنج ميبريد، ميتوانيد از خوردن و آشاميدن مواد غذايي محرك، از جمله غذاهاي تند و پر ادويه، كافئين و الكل اجتناب نماييد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران