رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه ایران با بیان اینکه سوختگی بیماری فقرا است، گفت: سوختگی در کشور‌های فقیر شایعتراست و در ایران حدود ۸ برابر متوسط جهانی است.

هرساله بیش از  112،000 نفر در ایالات متحده براثرسوختگی پوست با آبجوش به اورژانس مراجعه می کنند.  لایه های پوست گرمای آبجوش را جذب می کنند.   بافت آسیب می بیند و سلول ها از بین می روند.  
سوختن پوست بدن با مایعات داغ ممکن است به شوک  منجرشود.  و مایعات ازدست رفته بدن باید جایگزین بشود.   سوختگی درهرمحلی ممکن است اتفاق بیفتد اما  شایع ترین  تاول ها براثرسوختگی در رستوران ها اتفاق می افتد.   

مراحل درمان سوختکی عبارتند از:
 

مرحله اول خنک کردن محل سوختگی 

محل سوختگی را بمدت حداقل 10 دقیقه خنک کنید تا زمانی که درد و سوزش کاهش یابد.  برای اینکارمی توانید ازیک لیوان آب سرد یخچال یا شیرآب استفاده کنید.  اگربه آب دسترسی ندارید می توانید ازسایرمایعاتی که برای سوختگی ضررندارند استفاده کنید. 

مرحله دوم تعیین مرحله سوختگی

نوع  سوختگی با توجه به شدت آن تعیین می شود.  سوختگی های سطحی شامل قرمزی، تورم و حساسیت است و نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارد.

مرحله سوم مراجعه به مراکزاورژانس

اگرفرد دچارسوختگی شوک شده و یا آسیب شدید دیده  به اورژانس پزشکی اطلاع دهید.  اگرسوختگی به بافت رسیده وتاول زده و یا اگراندازه قسمت سوخته شده بیش ازیک درصد بدن یا تقریباً اندازه یک دست است باید فوری به مرکزاورژانس سوختگی مراجعه کنید.

مرحله چهارم 

قبل ازاین که قسمت آسیب دیده متورم شود  لباس یا زیورآلات را ازبدن مصدوم خارج کنید.  اگرانگشت دست  دچارسوختگی شده باشد بلافاصله انگشتررا ازدست مصدوم خارج کنید.  
اگر طلا و جواهر یا لباس  به پوست مصدوم چسبیده به آن دست نزنید و آمبولانس خبرکنید.  

مرحله پنجم

برای جلوگیری از آسیب بافت محل سوختگی را به آرامی مالش دهید.  از مصرف هر گونه پماد، کرم و یا آنتی بیوتیک روی سوختگی بدون تجویز پزشک تجویز خودداری کنید.  زیرا موجب می شود گرما به لایه های عمیق تر پوست برسد و باعث آسیب بیشتر بشود.   

مرحله ششم پانسمان محل سوختگی

بمنظورپیشگیری از آسیب بیشتر و عفونت بافت محل سوختگی  آن را با گاز ببندید.  بطوریکه گازبراحتی حرکت کند و شل باشد.  قراردادن یک کمپرس سرد برروی گاز درد را تسکین داده و تورم را کاهش می دهد.  دردوره بهبودی پانسمان را باید حداقل یک بار در روز تعویض کنید.

مرحله هفتم 

 از یک بالش برای بالا بردن محل سوخته شده استفاده کنید.  محل سوختگی ترجیحاً بالاترازقلب باشد.  این وضعیت باعث می شود که فشاردر بافت آسیب دیده کمترشده و درنتیجه درد تسکین یابد.  

مرحله هشتم     

تاول زدن روشی است که بدن برای حفاظت ازبافت دچارسوختگی و بمنظور التیام یافتن انجام می دهد.  تاول را نترکانید و پوست آن را برندارید.  سوختگی پوشش محافظ بدن یعنی پوست را ازبین می برد و چیدن تاول ممکن است باعث عفونت شود.

به نکات زیرتوجه کنید:  

  • فقط آب سرد باید درسوختگی استفاده شود.  دمای آب  را کنترل کنید تا گرم نباشد.
  • اگر گازبرای پانسمان در دسترس نبود ازپارچه تمیز یا کیسه  پلاستی استفاده کنید.
     
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران