زخم معده واژه‌ای عمومی برای زخم‌های بوجود آمده در معده و بخش ابتدایی روده است که به آن زخم معده گفته می‌شود که شاید بهتر باشد به نام زخم‌های معده‌ای ـ روده‌ای یا زخم پپتیک گفته شود. در واقع زخم معده با خوردن غذا تشدید می شود و همراه با سوء هاضمه، تهوع و کاهش وزن است. در حالی که زخم های دوازدهه با خوردن غذا بهبود می یابد، اما حدود دو تا سه ساعت بعد، درد مجددا بروز می کند.

زخم های گوارشیچگونه تشخیص داده می شوند ؟ 

در ابتدا برای تشخیص بیماری دکتر به پرسیدن سوالاتی در مورد علائم و سوابق پزشکی تان می پردازد . زمانی که احساس کردید دچار علائم این عارضه شدید به پزشک مراجعه کنید . زخم معده و دوازدهه منجر به درد در نقاط مختلف شکم می شود. اگر دکتر مشکوک شود که دچار زخم شده اید ، معمولا انجام چندین آزمایش را توصیه می کند.

اگر دکتر تشخیص دهد که باکتری هلیکوباکتر پیلوری موجب عفونت شده است ، ممکن است انجام آزمایش های زیر را تجویز کند :

  • آزمایش خون: حضور سلول های مبارزه کننده با عفونت خاص می تواند به معنای عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد .
  • کشت مدفوع: نمونه مدفوع برای آزمایشگاه ارسال می شود و در صورت وجود عفونت ، باکتری هلیکوباکتر پیلوری در طول چندین روز رشد می کند .
  • تست تنفسی اوره : تست تنفس اوره عبارت است از بلع قرص کربن و تنفس درون پاکتی که به آزمایشگاه ارسال می شود. سطح بالایی از دی اکسید کربن می تواند وجود اچ پیلوری را نشان دهد.
  • آندوسکوپی : دکتر برای تشخیص زخم معده از آندوسکوپی استفاده می کند . در این روش ، پزشک توسط لوله باریکی که از دهان وارد معده شما می کند و سر آن نور است ، داخل معده را می بیند و ممکن است از لایه داخلی معده ، نمونه برداری کند تا وجود هلیکوباکترپیلوری را بررسی کند  .


زخم های گوارشی چگونه درمان می شوند؟

درمان زخم معده و زخم دوازدهه به علل و شدت علائم بستگی دارد . دکتر ممکن است به منظور کاهش مقدار اسید و محافظت از پوشش معده ، مسدود کننده های گیرنده هیستامین (مسدود کننده های H2) و یا مهارکننده های پمپ پروتون (PPI) را تجویز کند .

همچنین برای عفونت های هلیکوباکتر پیلوری، دکترتان ممکن است برای مبارزه با باکتری ها و بهبود علائم آنتی بیوتیک تجویز کند. 

اگر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( NSAID ) باعث ایجاد زخم معده شده باشند  ، دکتر در مورد چگونگی مصرف این داروها شما را راهنمایی خواهد کرد.

در مواردی که دارودرمانی یا اندوسکوپیک درمانی اثر گذار نباشد ، دکتر معالج ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.


چگونه میتوان از بروز زخم های گوارش پیشگیری کرد؟

می توان خطر ابتلا به زخمهای گوارشی را با تغییر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  کاهش داد .

همچنین برای پیشگیری از بروز زخم های گوارش باید مصرف نوشیدنی های کافئین دار و مشروبات الکلی را محدود کرد . مصرف این گونه نوشیدنی ها ممکن است موجب تشدید علائم شود.

از مصرف سیگار بپرهیزید ، زیرا سیگارکشیدن روند بهبودی را به تعویق می اندازد .

اگر برای برطرف شدن عفونت های هلیکوباکتر پیلوری آنتی بیوتیک برایتان تجویز شده است تمام دارو را مصرف کنید . عدم مصرف داروی تجویز شده ممکن است موجب عود این بیماری گردد .

استرس تان  را کاهش دهید و کارهایی را که موجب لذت تان می شود (مانند ورزش ، مطالعه و یا تماشای فیلم ) انجام دهید . کاهش استرس و تغییر در شیوه زندگی نیز می تواند از تشکیل زخم معده و زخم دوازدهه پیشگیری کند.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران