زگیل ها زائده های کوچک و زبری هستند که معمولاً روی لایه بالایی  دست و پا دیده می شوند.  ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل است.  به همین پس ازازبین بردن زگیل برای درمان قطعی باید ازدارواستفاده کرد.  

اگرلایه های بالای زگیل را که پوست مرده است با استفاده ازداروهای کراتولیتیک برداشته شوند،  نفوذ به زگیل و درمان عفونت آسانتر می شود.  بهتراست درمان زگیل درکلینیک و مطب پزشک انجام شود.
پزشک با استفاده از وسایل استریل به منظور کاهش احتمال بروز عفونت  زگیل را ازبین می برد. اما  برای کشتن ویروس دارو تجویزخواهد کرد.   

برای ازبین بردن زگیل  پزشک  ابتدا از یک بی حسی موضعی استفاده می کند.  سپس  یک برش به اندازه کافی عمیق برای برداشتن  زگیل ایجاد کرده و با یک تیغ بسیار کوچک استریل  و تمیز زگیل را برم دارد.  برداشتن زگیل باعث می شود که داروی ضد ویروس عمیق تر به پوست نفوذ کرده و بهتراثرکند.

ازدرمان های جایگزین مانند استفاده ازنیتروژن مایع و یا اسیدها نیزمی توان برای ازبین بردن لایه های بالای زگیل استفاده کرد. 

روش دیگر برای ازبین بردن زگیل تزریق مواد سمی است  که باعث می شود بدن عفونت را  تشخیص داده و به آن حمله  کند.  کرم هایی نیزبرای کمک به سیستم ایمنی بدن وتشخیص زگیل و نابود کردن آنها وجود دارد.   

زگیل معمولا حتی پس از برداشتن کامل برای از بین بردن ویروس نیاز به پیگیری درمان دارد.  درمان زگیل نیازبه چندین جلسه مراجعه به پزشک و استفاده ازدرمان های ترکیبی دارد.  درمان های خانگی زگیل ممکن است بی اثربوده و حتی اندازه زگیل را افزایش  دهد.

سرما درمانی  روشی است که شامل انجماد زگیل با نیتروژن مایع برای از بین بردن بافت زگیل است و معمولاً استفاده می شود.  حدود 70 درصد از زگیل ها پس از سه تا چهار ماه از سرما درمانی ناپدید می شوند، در حالی که درمان های شیمیایی نیزبه همان اندازه مؤثر هستند.     

روش دیگر لیزر درمانی و یا مصرف کرم رتینوئید یا داروهای خوراکی است که با رشد زگیل تداخل دارد.  این روش ها نیز در درمان زگیل موفق هستند.   

سایرگزینه ها  شامل جراحی و برداشتن زگیل، سوزاندن آن بنام روش الکتروسرجری، درمان های شیمیایی حاوی اسید یا کانتاریدین مخلوط سالیسیلیک، یا درمان سلول های بنیادی می باشد.  

درروش درمان سلول های بنیادی پس ازتزریق دارو به بدن بلافاصله  یک واکنش آلرژیک برای رد زگیل و جلوگیری از رشد بیشترآن صورت می گیرد.

خطرات

گاهی ممکن است زگیل درصورت رشد می کند.  هر درمان  خطرات خود را دارد و از بین بردن زگیل  ممکن است موجب زخم صورت  بشود.  اگربرای ازبین بردن زگیل  روش لیزردرمانی را انتخاب کنید این نگرانی وجود دارد که پس ازازبین رفتن زگیل با لیزر زخمی روی صورت باقی بماند.    

این درمان معمولاً آخرین گزینه است و درصورتی انجام می شود که  گزینه های دیگر ناموفق بوده باشند.   خطرات دیگر  درمان شامل سوزش، تاول و آسیب عصبی می باشد. 
توجه داشته باشید که به همان سرعتی که زگیلهای قدیمی ناپدید می شوند، ممکن است  زگیل های جدید ظاهرشوند.    زگیل های قدیمی پوست قبل از درمان شدن با انتشار ویروس محیط اطراف خود را آلوده می کنند.    
زگیل اصلی ازبین می رود درحالی که زگیل های دیگررشد می کنند و باعث کندی درمان می شوند. پس ازبرداشتن زگیل زخم ناشی ازدرمان ممکن است موجب رشد نامنظم بافت اسکار (کلوئید)  بشود. 

هشدار

هرگز بدون مشورت با پزشک اقدام به درمان زگیل صورت خود نکنید.  بسیاری از داروها مانند آنهایی که حاوی اسید سالیسیلیک است می تواند به پوست آسیب برساند. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران