تصورات اشتباهی در مورد افسردگی در بین مردم وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. 

اشتباه - سخت کار کردن افسردگی را کاهش می دهد


از هر 6 نفر یک نفر مبتلا به افسردگی است، بنابراین درمان های محلی و عقاید متفاوت در رابطه با این بیماری وجود دارد. یکی از این اعتقادات این است که خود را مشغول کار کنید تا حس بهتری داشته باشید. در مورد ناراحتی های خفیف ممکن است این راه حل موثر باشد، اما در مورد افسردگی مسئله متفاوت است. کار زیاد یکی از نشانه های افسردگی بالینی به ویژه در مردان است. 

اشتباه - افسردگی بیماری محسوب نمی شود


این مسئله نیز بیان یکی دیگر از تفکرات اشتباه در مورد افسردگی است. افسردگی یک مشکل پزشکی جدی محسوب می شود و یکی از مهم ترین علل ناتوانی در بزرگسالان است. اما در عین حال با ناراحتی های معمول اشتباه گرفته می شود. شواهد بیولوژیک ناشی از بیماری در اسکن های مغز قابل مشاهده است که سطوحی از فعالیت های غیر طبیعی در مغز مشاهده می شود. مواد شیمیایی اصلی مغز که سیگنال های بین عصب ها را حمل می کنند نیز در افراد مبتلا به افسردگی دچار عدم تعادل و هماهنگی می شوند. 

حقیقت – مردان علائم افسردگی را به طور کامل نشان نمی دهند 


در مردانی که دچار افسردگی هستند، عزیزان آنها و حتی پزشک ممکن است افسردگی را تشخیص ندهد. علت این امر این است که مردان کمتر از زنان در مورد احساسات خود صحبت می کنند و برخی مردان افسرده نیز به هیچ عنوان افسرده به نظر نمی رسند. در عوض مردان مبتلا به افسردگی بیشتر تحریک پذیر، عصبانی یا بیقرار می شوند. آنها ممکن است حتی دیگران را مورد خشم خود قرار دهند. برخی مردان نیز از طریق رفتارهای پرخطر، نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر سعی می کنند با افسردگی مقابله کنند. 

اشتباه – افسردگی نوعی دلسوزی برای خود محسوب می شود 


معمولا اراده قوی و سرسختی مورد تحسین دیگران قرار می گیرد و کسانی که دچار یاس و افسردگی باشند، توسط برخی ضعیف محسوب می شوند. اما افراد مبتلا به افسردگی تنبل نیستند یا برای خود احساس دلسوزی نمی کنند. افسردگی نوعی شرایط پزشکی است – یک مشکل جسمی که ناشی از تغییرات ایجاد شده در زهن است. مانند دیگر بیماری ها، افسردگی نیز با روش های درمانی مناسب بهبود پیدا می کند. 

حقیقت – هرکسی ممکن است به افسردگی مبتلا شود 


هر فردی با هر شغلی یا شرایطی ممکن است به افسردگی دچار شود. شیوع این بیماری در زنان دو برابر مردان است، اما زنان معمولا به دنبال درمان مشکل خود هستند. این بیماری اغلب در اواخر دوران نوجوانی و یا 20 سالگی بروز می کند، اما در عین حال افسردگی در هر سنی ممکن است بروز کند. 

حقیقت – افسردگی ممکن است به تدریج پیشروی کند

 
افسردگی به تدریج پیشروی می کند که این ویژگی تشخیص آن را سخت می کند. فرد مبتلا به افسردگی به تدریج تمایلی به انجام کارها، رفتن به مدرسه یا شرکت در فعالیت های اجتماعی نشان نمی دهد. سکوت ناشی از این بیماری ممکن است به شکل یک شرایط مزمن سال ها طول بکشد – نوعی کج خلقی در سکوت که شغل و روابط فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. افسردگی ممکن است به یک شرایط شدید و ناتوان کننده تبدیل شود. با درمان افسردگی طی 4 تا 6 هفته علائم بیماری بهبود پیدا خواهند کرد. 

اشتباه – کمک به افسردگی به معنای مصرف دارو برای ادامه زندگی است 


برخلاف اعتقاداتی که در این زمینه وجود دارد، دارو تنها یکی از روش های درمان افسردگی است. کمک به درمان افسردگی نیز به معنای تجویز دارو نیست. در حقیقت بررسی ها نشان داده اند که گفتار درمانی نیز به اندازه دارو به بهبود علائم افسردگی کمک می کند. حتی اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، به معنای مصرف مداوم و همیشگی آنها نیست. پزشک زمان درست قطع مصرف دارو را تعیین خواهد کرد. 

اشتباه – افراد افسرده زیاد گریه می کنند 


همیشه اینطور نیست. برخی افراد مبتلا به افسردگی گریه نمی کنند یا حتی ناراحتی از خود نشان نمی دهند. در عوض ممکن است از لحاظ عاطفی احساس پوچی کنند و حس بی ارزشی نسبت به خود داشته باشند. 

حقیقت – سابقه ابتلا به افسردگی در خانواده لزوما به معنای ابتلای دیگر اعضا به افسردگی نیست

 
اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به افسردگی وجود دارد، احتمال اینکه شما نیز به افسردگی مبتلا شوید وجود دارد. اما این لزوما اتفاق نمی افتد. افرادی که سابقه ابتلا به افسردگی در خانواده خود دارند، می توانند مراقب علائم اولیه افسردگی باشند و بلافاصله اقدامات مثبت انجام دهد – از جمله کاهش اضطراب، ورزش کردن بیشتر، مشاوره یا دیگر درمان های حرفه ای. 

اشتباه – افسردگی بخشی از افزایش سن محسوب می شود 


اکثر افراد چالش های افزایش سن را بدون افسردگی طی می کنند. اما زمانی که افسردگی بروز می کنند، ممکن است نادیده گرفته شود. افراد سالمند ممکن است ناراحتی خود را پنهان کنند یا علائم مبهم و متفاوتی نشان دهند. به عنوان مثال علاقه ای به طعم غذاها ندارند، دردهای آنها تشدید می شود یا الگوی خوابشان تغییر می کند. به علاوه افسردگی بهبود حمله قلبی یا جراحی را طولانی می کند. 

حقیقت – افسردگی مشابه زوال مغز است 


در سالمندان افسردگی ممکن است ریشه مشکلات حافظه، سردرگمی و در برخی موارد توهم باشد. برخی درمانگرها و پزشکان ممکن است علائم مربوط به افسردگی را با زوال عقل یا مشکلات حافظه اشتباه بگیرند.فرایند درمان در اکثر مواقع این ابهامات را برطرف می کند. روان درمانی برای افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند دارو مصرف کنند، مفید است. 

اشتباه – صحبت کردن همه چیز را بدتر می کند 


زمانی اعتقاد بر این بود که افراد مبتلا به افسردگی بهتر است در مورد مشکل خود صحبت نکنند و سعی کنند آن را فراموش کنند. امروز شواهدی وجود دارد که نشان می دهد صحبت در مورد مشکل ایجاد شده با متخصص می تواند به بهود شرایط کمک کند. انواع مختلف روان درمانی از طریق مقابله با افکار منفی، احساسات ناخودآگاه یا مشکلات ارتباطی انجام می شوند. 

حقیقت – مثبت فکر کردن به بهبود افسردگی کمک می کند


مثبت فکر کردن باعث بهبود افسردگی می شود. از طریق روش درمانی شناختی CBT بیمار تشویق می شود که مثبت فکر کند و این امر به بهبود افسردگی کمک می کند. این روش به تنهایی یا با ترکیب دارو بسیار موثر خواهد بود. 

اشتباه – نوجوانان به طور طبیعی ناراحت هستند 


گرچه بسیاری از نوجوانان بدخلق هستند، اما به هرحال ناراحتی و تحریک پذیری مداوم برای نوجوانان طبیعی نیست.  زمانی که ناراحتی بیشتر از دو هفته طول بکشد، یکی از علائم افسردگی است که از هر 11 نوجوان یک نفر آنها به این مشکل دچار می شود. دیگر علائمی که نشان دهنده افسردگی در نوجوانان است عبارتند از ناراحتی مداوم یا خشونت و تحریک پذیری حتی با دوستان، لذت نبردن از فعالیت های مورد علاقه یا افت ناگهانی تحصیلی و نمرات. 

واقعیت – ورزش داروی خوبی برای افسردگی است


بررسی ها نشان داده اند که ورزش منظم و متعادل می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند. ورزش کردن گروهی یا با دوستان خوب به بهبود خلق و خو و حمایت های اجتماعی کمک می کند. 

اشتباه – درمان افسردگی بسیار سخت است 


حقیقت این است افرادی که به درمان افسردگی می پردازند، بهبود پیدا می کنند. در یک بررسی انجام شده در این زمینه 70 درصد مبتلایان با مصرف دارو بهبود پیدا کردند. یکی از بهترین روش های درمانی ترکیب دارو و گفتار درمانی می باشد. 

حقیقت – ناراحتی همیشه نشان دهنده افسردگی نیست 


برخی وقایع زندگی باعث ناراحتی یا ناامیدی می شوند، اما منجر به افسردگی نمی شوند. اندوه پس از مرگ عزیزان، طلاق، از دست دادن شغل یا تشخیص یک بیماری طبیعی است. یکی از مهم ترین عواملی که نیاز به درمان دارد اندوه مداوم و هر روزه است. 

حقیقت – فرد مبتلا به افسردگی امید برای روزهای بهتر دارد 


در عمق افسردگی فرد بیمار امیدی به روزهای بهتر ندارد. این ناامیدی بخشی از بیماری است و حقیقت ندارد. با درمان موثر، افکار منفی به تدریج از بین می روند. افرادی که برای گفتار درمانی به مشاور مراجعه می کنند، مهارت هایی برای مقابله اضطراب به دست می آورند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران