سندرم سوء جذب به اختلالاتی گفته می شود که در آن روده نمی تواند به اندازه کافی مواد مغذی خاص را جذب خون کند. این عامل می تواند جذب ماکرونوتریشن ها (پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها) و میکرونوتریشن ها (ویتامین و مواد معدنی) یا هر دو را مختل سازد.


تشخیص سندرم سوء جذب
اگر بیمار دچار اسهال مزمن، کمبود مواد مغذی ، کاهش وزن قابل توجه شود ، دکتر ممکن است مشکوک به بیماری سندرم سوء جذب شود  . تست های آزمایشگاهی برای تایید یه تشخیص استفاده می شود . این آزمایشات عبارتند از:

آزمایش مدفوع
درآزمایش مدفوع ،  چربی مدفوع اندازه گیری می شود . این تست قابل اطمینان است زیرا  چربی در مدفوع معمولا در این اختلال دیده می شود.

آزمایش خون
این آزمایشات میزان مواد مغذی خاص مانند ویتامین B-12، ویتامین D، فولات، آهن، کلسیم، کاروتن، فسفر، آلبومین و پروتئین خون را اندازه گیری می کند .  کمبود یکی از این ویتامین های لزوما به این معنی نیست که دچار سندرم سوء جذب شده اید . این می تواند بدین معنی باشد که مواد غذایی سالم را انتخاب نکرده اید . 

تست تنفس
تست تنفس برای آزمایش عدم تحمل لاکتوز مورد استفاده قرار می گیرد . اگر لاکتوز جذب نشود ، وارد روده بزرگ می شود . باکتری موجود در روده بزرگ لاکتوز را شکسته و گاز هیدروژن تولید می کند . هیدروژن اضافی توسط روده  ،  جریان خون و سپس در ریه ها جذب می شود . در نهایت این گاز توسط بازدم خارج می شود . حضور گاز هیدروژن در نفس پس از مصرف محصول حاوی لاکتوز،  بدان معنی است که شما تحمل لاکتوز را ندارید.

نمونه برداری
اگر اختلالی در پوشش روده شک برانگیز باشد ، بیوپسی انجام می شود  .

 

گزینه های درمانی برای سندرم سوء جذب
اولین گام در درمان سندرم سوء جذب جایگزین کردن مواد مغذی و مایعات هستند. روش درمان بیماری سوء جذب به علت و عوامل به وجود آورنده آن بستگی دارد، برای مثال، اگر کمبود لاکتاز تشخیص داده شده باشد ، باید مصرف شیر و سایر فراورده های لبنی را محدود کنید  و یا از قرص آنزیم لاکتاز استفاده شود . در موارد شدید ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان باشد .

اگر تشخیص داده شود که دچار سندرم سوء جذب شده اید ،  باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید . ممکن است نیاز به مصرف مکمل های آنزیمی باشد تا به بدن در جذب موادی که نمیتواند به خودی خود آنها را جذب کند ، کمک کند . ممکن است برای علائم کم آبی همچون سرگیجه یا ضعف، افزایش تشنگی، دفع ادرار کم و خشکی دهان، پوست، یا زبان تحت نظر قرار گیرید. 

 

عوارض سندرم سوء جذب
عوارض این بیماری به طور مستقیم با جذب مواد مغذی مرتبط است . در برخی موارد، افراد دچار اسهال مداوم، کاهش وزن و درد شکمی می شوند .
 کمبود ویتامین می تواند موجب بیماری هایی مانند کم خونی، بی حسی در دست و پا و مشکلاتی در حافظه گردد. یافتن علت برای درمان به موقع از اهمیت فراوانی برخوردار است. 
بدن برای عملکرد درست و مناسب نیاز به دریافت مواد مغذی مناسبی دارد . عدم مصرف مواد مغذی حیاتی می تواند تمام سیستم  بدن را از جمله قلب، مغز، عضلات، خون، کلیه و پوست را تحت تاثیر قراردهد . 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران