چندی پیش، آژانس استانداردهای غذایی اروپا (EFSA) اعلام کرد نوتلا سرطان زاست و کمی بعد، مجددا اعلام کرد نوتلا محتوی مقدار زیادی روغن پالم است و هنگامیکه در دمای بالای 200 درجه سانتیگراد تصفیه میشود، بطور بالقوه ای نسبت به سایر روغن های گیاهی، سرطان زاتر میشود. اما به هیچ وجه توقف مصرف آن به مصرف کنندگان توصیه نشد. علاوه بر این، در ادامه نیز افزود که این مطالعه به بررسی و ارزیابی های بیشتری نیاز دارد.

نوتلا ساخت یک شرکت ایتالیایی بنام فررو (Ferrero) است که از شکلات و فندوق تشکیل شده است. نوتلا روز به روز همه گیرتر شده و افراد زیادی در سراسر دنیا بطور روزمره درگیر مصرف این شکلات شده اند و تقریبا از آن به عنوان یک جایگزین برای وعده های اصلی غذایی خود بهره میگیرند.
به دنبال این خبر، نگرانی ها در اروپا اوج گرفته است و طرفداران آن در ابهام این موضوع بسر میبرند که آیا واقعا نوتلا سرطان زاست؟

اما آنچه که در گزارش آژانس استانداردهای غذایی اروپا مورد تاکید است، استفاده روغن پالم در شکلات های فندقی نوتلا است که ایجاد مشکل کرده است.

سازنده نوتلا مدعیست که ماده تشکیل دهنده اصلی محصولش، فندوق و شکلات است و جهت بافت روغنی و افزایش ماندگاری اش به روغن پالم نیاز دارد. وی همچنین به تازگی یک کمپین تبلیغاتی در ایتالیا به راه انداخته که به مصرف کنندگان این اطمینان را میدهند که روغن پالم استفاده شده در نوتلا کاملا بیخطر است.
به گفته مدیر فروش نوتلا، تهیه نوتلا بدون استفاده از روغن پالم مستلزم تولید یک جایگزین فرعی است. کمپین حمایت از روغن پالم این شرکت، تحت فشار فزاینده ای از سوی مقامات اروپایی قرار دارد. مقامات اروپایی در صددند نوتلا را در فهرست خوراکی های سرطان زا قرار دهند.
آژانس استانداردهای غذایی اروپا در ماه می هشدار داد که آلاینده های موجود در روغن پالم بطور بالقوه ای سلامت افراد را در سراسر جهان تهدید میکند. طی بررسی های این آژانس مشخص شد که عامل اصلی سرطان، استرهای اسید چرب گلیسیدیل (GE) است که در طول پردازش مواد غذایی، یا هنگامیکه روغن پالم در دمای بیش از 393 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) حرارت ببیند، تشکیل میشود.

این پژوهش نشان میدهد که GE سرطان زاست. شواهد کافی وجود دارد که گلیسیدول ژنوتوکسیک عامل سرطان است. بنابراین هیچ سطح امنی برای GE در نظر گرفته نشده است.

شرکت فررو ممکن است بطور تدریجی استفاده روغن پالم را متوقف کند. از آنجاییکه پالم، جزء ارزانترین روغن های گیاهی موجود در بازار محسوب میشود، بسیار پر مصرف میباشد.

آژانس استانداردهای غذایی اروپا (EFSA) به مصرف کنندگان توصیه نکرده است که مصرف محصولات دارای روغن پالم مانند نوتلا را متوقف سازند و این تحقیقات به ارزیابی های بیشتری نیازمند است.

همچنین، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) چشم انداز نگران کننده ای نسبت به GE دارند، اما هیچگاه مردم را نسبت به مصرف محصولات دارای روغن پالم مانند نوتلا منع نکرده اند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران