برخی از بیماری های زنان به نسبت شایع تر، جدی تر و یا مقام تر به درمان هستند. در صورتیکه این بیماری ها درمان نشوند، میتوانند گسترش پیدا کنند و به مشکلات جدی تر، مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. اما شایع ترین مشکلات مامایی به شرح زیر میباشند:

 

بیماری های مقاربتی (STDs)

بیماری های مقاربتی یا بیماری های منتقله از راه جنسی به بیماری هایی اطلاق میشود که از راه روابط جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل میشود. در حالیکه بیش از 25 نوع بیماری مقاربتی وجود دارد، برخی از شایع ترین آنها در لیست زیر آمده است:

 

عفونت های قارچی (عفونت مخمری، کاندیدیاز، واژینیت)

کاندیدیاز، یکی از عفونت های واژینال بسیار شایع است که از مخمر (قارچ) نشات میگیرد. این قارچ بطور معمول در بدن انسان (از جمله واژن) یافت میشود و در برقراری تعادل باکتری های مفید نقش دارد. در صورتیکه عدم تعادل ایجاد شود، قارچ به رشد بیش از حد خواهد رسید و کاندیدیاز رخ میدهد. علائم این بیماری شامل خارش، سوزش و درد در اطراف واژن، لبه های واژن، یا ناحیه مقعد میباشد. همچنین ممکن است ترشحات واژینال غلیظ، سفید رنگ و پنیری مانند شود. در موارد زیر احتمال ابتلا به مشکلات مرتبط با عفونت های قارچی افزایش میابد:

  •     مصرف آنتی بیوتیک، استروئیدها یا قرص های پیشگیری از بارداری
  •     دوش واژینال، پوشیدن لباس زیر تنگ و استفاده از صابون های معطر
  •     عدم اتمام دوره کامل درمان عفونت قارچی

 

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن به التهاب دستگاه تناسلی فوقانی زنان (شامل تخمدان، رحم و لوله های فالوپ) اشاره دارد. بیماری التهابی لگن اغلب در اثر بیماری های شایعی چون بیماری مقاربتی سوزاک و کلامیدیا ایجاد میشود. این بیماری، پس از آنکه این عفونت ها از واژن به سایر ارگان های بدن منتقل میشوند، شیوع میابد و منجربه بروز آسیب های جدی و در نهایت ناباروری (سخت باردار شدن) میگردد.
شایع ترین علائم بیماری التهابی لگن شامل درد در قسمت تحتانی شکم، قاعدگی نامنظم، خونریزی واژینال در مواقعی که پریود نیستید، ترشحات واژینال و ادرار دردناک یا مکرر میباشد.

 

مشکلات دوران قاعدگی

بسیاری از زنان در طول زندگی خود، بروز تغییراتی در دوران قاعدگی را تجربه میکنند. مصرف دارو، تغییرات هورمونی، بارداری، یائسگی، نوسانات خلقی و بسیاری از تغییرات زندگی میتوانند دوره قاعدگی یک زن را تحت الشعاع قرار دهند و منجربه بروز مشکلاتی شوند.

 

یائسگی

معمولا به دلیل تغییرات طبیعی که در بدن رخ میدهد، یائسگی زنان در سنین 38 تا 58 سالگی اتفاق می افتد. تخمدان ها استروژن کمتری تولید میکنند و همین امر منجربه بروز علائم یائسگی از جمله بی نظمی قاعدگی (تغییر در مقدار، تعداد دفعات و مدت زمان)، گر گرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن میگردد.

 

منابع:
http://www.thewellproject.org/
http://www.plannedparenthood.org/
https://www.cdc.gov
https://www.womenshealth.gov

http://www.acog.org/
http://www.sexualityandu.ca/
http://youngwomenshealth.org/

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران