سینوس کودکان به طور کامل تا اواخر سنین نوجوانی شکل نمی گیرد . اگر چه سینوس کوچکی بهنگام تولد در فک بالا (پشت گونه) و استخوان غربالی (بین چشم) وجود دارد. بر خلاف بزرگسالان، تشخیص سینوزیت در کودکان دشوار است زیرا این عارضه ممکن در اثر مشکلات دیگری همچون بیماری ویروسی و آلرژی ایجاد شده باشد .

چگونه می توان تشخیص داد که فرزندمان دچار سینوزیت شده است ؟ 


علائم زیر نشان دهنده عفونت سینوسی در کودکان می باشد :

  • سرماخوردگی که بیش از 10 تا 14 روز به طول بیانجامد ( گاهی اوقات همراه با تب درجه پایین )
  • ترشحات غلیظ زرد متمایل به سبز بینی
  • ترشحات پشت بینی (که گاهی اوقات  منجر به گلودرد، سرفه، بوی بد دهان، تهوع و یا استفراغ می شود)
  • سردرد ( معمولا در کودکان شش سال یا بزرگتر دیده می شود) 
  • تحریک پذیری یا خستگی
  • تورم اطراف چشم

خردسال ( به ویژه در سال های اولیه زندگی) بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های بینی، سینوس و گوش قرار دارند .

این مشکلات اغلب در اثر عفونت ویروسی (سرماخوردگی) ایجاد می شود و ممکن است با آلرژی نیز شدیدتر شود . با این حال، اگر بیماری کودکتان بیش از 7 تا 10 روز به طول انجامید ، امکان دارد نوعی عفونت سینوسی موجب این عارضه شده باشد .


می توان خطر ابتلا به عفونت های سینوسی کودکان را  با کاستن قرارگیری در معرض آلرژن های زیست محیطی شناخته شده و آلاینده (مانند دود سیگار و درمان بیماری ریفلاکس اسید معده) کاهش داد.

سینوزیت چگونه درمان می شود؟


سینوزیت حاد: 
اکثر کودکان خیلی خوب به  آنتی بیوتیک درمانی پاسخ می دهند . ممکن است برای تسکین موقتی گرفتگی بینی ، اسپری بینی و یا اسپری نمکی بینی نیز تجویز شود. قطره نمکی بینی یا اسپری ملایم می تواند در نازک شدن ترشحات و بهبود عملکرد غشای مخاطی  مفید و موثر واقع شود .


 به طور کلی ضد احتقان ها  و آنتی هیستامین های آزاد برای عفونت های تنفسی فوقانی ویروسی در کودکان موثر نیست، و نقش این گونه داروها برای درمان سینوزیت به خوبی مشخص نشده است. این داروها نباید در کودکان کمتر از دو سال مصرف شود .

اگر فرزندتان دچار سینوزیت حاد شده باشد ، علائم باید ظرف چندین روز پس از درمان های اولیه بهبود بیابند . حتی اگر فرزندتان در اولین هفته درمانی کاملا بهبود یافت ، مصرف آنتی بیوتیک ها نباید قطع شود و باید آنتی بیوتیک تجویز شده  تا آخرین دوز مصرف شود . اگر فرزندتان مبتلا به آلرژی یا سایر بیماری های تشدید کننده عفونت سینوسی باشد ، امکان دارد پزشک معالج برای درمان کودکتان تصمیم به اضافه کردن داروهای دیگری نماید  .
 
 

سینوزیت مزمن: 
اگر کودکتان به مدت حداقل 12 هفته دچار یک یا چندین علائم سینوزیت شده باشد امکان دارد فرزندتان به سینوزیت مزمن مبتلا شده باشد . اگر تعداد سینوزیت مزمن یا اپیزودهای عودکننده سینوزیت حاد در سال بیش از 4 تا 6 مرتبه باشد ، حتما باید به متخصص گوش و حلق وبینی مراجعه شود ، زیرا ممکن است متخصص گوش و حلق وبینی درمان دارویی یا جراحی سینوس ها را توصیه نماید.

 

پیشگیری از سینوزیت
بهترین روش جهت پیشگیری از سینوزیت شستشوی دست ها به طور منظم و عدم تماس با فرد مبتلا است .همچنین با انجام واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا و پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا می توان تا حدی از سینوزیت جلوگیری کرد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران