شرایطی که بر روی معده، مری، کبد یا پانکراس تاثیر می گذارند، به عنوان بیماری و مشکل سیستم گوارشی در نظر گرفته می شوند. بسیاری از مردم در مورد اختلالات عصبی که بر روی سیستم گوارشی تاثیر می گذارد، سوالاتی دارند. شرایطی مانند اضطراب، افسردگی و رویدادهای عاطفی علائم مربوط به بیماری های گوارشی را بدتر می سازند، اما اینکه آیا این اختلالات باعث بروز بیماری های گوارشی می شوند یا خیر هنوز مشخص نشده است. 
در حقیقت در بسیاری از بیماری های سیستم گوارشی علت بروز بیماری نامشخص است. فقط تئوری هایی در این باره وجود دارد و اینکه چه عواملی می توانند این شرایط را بدتر سازند. 
یکی از رایج ترین بیماری ها و اختلالات سیستم گوارشی سوزش سر دل است. این عارضه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر در کشورهای امریکایی شایع است. افزایش اسید معده باعث سوزش معده می شود، اما استرس و اضطراب اختلالات عصبی هستند که می تواند بر روی سیستم گوارشی تاثیر گذاشته و اسید معده را افزایش دهند. سوزش سر دل نشانه یکی دیگر از بیماری های رایج در دستگاه گوارش است که ریفلاکس اسید معده نامیده می شود. 
نشانه های ریفلاکس اسید معده یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) عبارتند از سوزش سر دل، مشکل در بلع، برگشت اسید معده یا مواد غذایی به مری، گرفتگی صدا، سرفه، التهاب حنجره، گلو یا مری. این شرایط اگر درمان نشود ممکن است منجر به بروز مشکلات و بیماری های جدی تری شود. به عنوان مثال بازگشت اسید معده به مری یکی از عوامل تشدید کننده بروز سرطان است. و باز هم اضطراب و استرس عواملی هستند که بر روی سیستم گوارشی تاثیر گذاشته و باعث بازگشت اسید معده به مری می شوند. 
بیماری کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی یک بیماری دیگر در دستگاه گوارش است. این بیماری می تواند بسیار جدی باشد و زمانی که علائم آن شدید باشند، فرد به جراحی نیاز پیدا می کند تا بخش بیمار روده یا تمام روده برداشته شود. اضطراب، استرس، افسردگی یا آشفتگی های عاطفی عواملی هستند که علائم مربوط به این بیماری را بدتر می کنند. این اختلال یک بیماری التهابی روده است، مشابه بیماری کرون. بیماری سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری التهابی محسوب نمی شود، اما از آنجا که نام بیماری ها با هم مشابه است، مردم گاهی این دو بیماری را با هم اشتباه می گیرند. 
سندروم روده تحریک پذیر یا IBS یکی از بیماری های رایج در دستگاه گوارش است. این بیماری شرایط خطرناکی نیست و منجر به بروز بیماری های دیگر نیز نمی شود، اما زندگی با این سندروم و تحمل آن کمی سخت است. IBS و اختلالات عصبی، مانند اضطراب، که بر روی سیستم گوارشی تاثیر می گذارند، منجر به ایجاد یک چرخه معیوب در زندگی فرد می شوند. به عنوان مثال پیدا کردن سرویس بهداشتی برای فرد بیمار استرس زاست و باعث بدتر شدن علائم می شود و بدتر شدن علائم نیز به نوبه خود اضطراب را افزایش می دهند. 
این موارد تنها چند نمونه از بیماری های مربوط به سیستم گوارشی بودند و اختلالات عصبی که بر روی سیستم گوارش تاثیر می گرارند، در واقع عامل بروز این بیماری ها نیستند، بلکه علائم و شدت بیماری را افزایش می دهند. خیلی سریع و خیلی زیاد غذا خوردن، یا غذا خوردن در ماشین یا هنگام راه رفتن و یا هنگام تماشای تلویزیون یا کامپیوتری همگی عواملی هستند که بر روی دستگاه گوارش تاثیر ناخوشایند می گذارند و البته بسیار رایج هستند. 
در دوره درمان بیماری های دستگاه گوارش و اختلالاتی مانند IBS، ریفلاکس اسید معده و سوزش سر دل، پزشکان معمولا توصیه می کنند این عادت های نادرست را کنار بگذارید. به علاوه بررسی ها نشان داده اند که کاهش اضطراب در زندگی افراد، بسیاری از علائم و مشکلات گوارشی را کاهش داده یا به طور کامل بهبود می بخشد. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران