امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی در بازار موجود هستند، اما اکثر آنها گران بوده و به دلیل داشتن برخی مواد شیمیایی در طولانی مدت باعث آسیب پوستی می شوند. به جای تلاش برای خرید این محصولات پیشنهاد میکنیم با مطالعه این مقاله روغن های طبیعی و مزایای آنها را بشناسید و از آنها بهره ببرید. 

با مطالعه برچسب های محصولات زیبایی متوجه خواهید شد که این روغن ها برای بیشتر کردن تاثیر محصول جهت تقویت مو، مرطوب کردن پوست، از بین بردن جوش و محکم کردن ناخن استفاده شده است. 
در نظر داشته باشید که پوست افراد با هم متفاوت است و نیاز به "آزمون و خطا"  است تا روغن طبیعی مناسب پوست تشخیص داده شود. 

روغن مارولا
روغن مارولا از میوه درخت بومی آفریقای جنوبی به نام مارولا گرفته می شود. این روغن بسیار غنی است و خاصیت مرطوب کنندگی دارد. به دلیل داشتن اسیدهای چرب گزینه ایی مناسب برای پوست های خشک است. به سرعت جذب می شود و ظاهر براق و یا چرب به پوست نمی دهد.

روغن درخت چای
با به دام افتادن باکتری ها در خلل فرج ها، پوست قرمز و ملتهب شده و جوش می زند. تحقیقات نشان می دهند که روغن درخت چای به از بین بردن این باکتری ها کمک می کند. این روغن تاثیری همانند  بنزیل پراکسید_یکی از داروهای بدون نسخه جهت درمان آکنه_ دارد.  

روغن آرگان
روغن آرگان که "طلای مایع" نیز نامیده می شود سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که برای مبارزه با عوارض پیری بسیار مفید هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این روغن باعث افزایش تولید کلاژن و در نتیجه "پر شدن" یا "تپل شدن" پوست می شوند. برای انواع پوست ها _خشک، چرب، طبیعی_ مفید است.

روغن بابونه و نعناع
اکثر افراد بابونه را به عنوان یک چای آرامش بخش می شناسند، در حالیکه روغن این گیاه نیز تاثیری آرامش بخش بر پوست دارد. این روغن خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد که قرمزی، سوزش، و احتمال عفونت را کاهش میدهد. روغن نعناع نیز همین خواص تسکین دهنده را دارد.

روغن نارگیل
یکی از بهترین روغن ها برای مراقبت پوست می باشد. همانطور که می دانید پوست خشک و ترک خورده بهترین محل برای آلوده و تحریک شدن است که این امر منجر به آلرزی و حتی اگزوما می شود.  روغن نارگیل از پوست محافظت کرده، آن را مرطوب نگه داشته و از پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند. 

روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان ویتامین ایی ( E ) و از زنجیره متوسط اسید تری گلیسرید لوریک است که نه تنها برای کاهش نشانه های پیری بلکه برای تقویت اپیدرم با سلولیت، محو شدن علائم کشش، و از بین بردن کراتوز پیلاریس مفید است. روغن نارگیل نوعی کرم ضد آفتاب طبیعی است که می توان آن را برای محافظت پوست در برابر نور خورشید بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر اعمال کرد. حتی می توان از این روغن برای جلوگیری و یا درمان عفونتهای پوستی بهره برد.

روغن گل رز و هویج
ویتامین آ ( A ) یکی از مهم ترین ویتامین ها در مواد آرایشی است زیرا دارای "رتینوئید"_ماده شیمیایی که سلول های پوست قدیمی را جایگزین کرده و کلاژن می سازد_ است که از تغییر رنگ پوست به دلیل زخم و علائم کشش جلوگیری می کند. دو روغن غنی از ویتامین آ ( A )، روغن گل رز و هویج است. برخی معتقدند که برای درمان آکنه و جلوگیری از پیریپوست نیز مفید است. مقدار خیلی کمی از آن شب هنگام باید استفاده شود.

روغن رزماری و کرچک
روغن رزماری برای تقویت مو بسیار مناسب است. با تقویت ریشه مو باعث کلفت تر و درخشانتر شدن ساقه مو می شود. از ریزش مو جلوگیری کردهو خارش پوست سر را کم می کند.
روغن کرچک برای پوست بسیار خوب است. از این روغن برای تقویت ابرو و مژه استفاده می شود اما باید دقت شود تا داخل چشم نرود. هشدار مصرف این روغن برای زنان باردار وجود دارد، بنابراین بدون مشورت با پزشک نباید مصرف شود.  

روغن زیتون و آووکادو
ناخن های ضعیف و شکننده ایی دارید؟ برای درمان آن، قبل از خواب مقدار کمی روغن زیتون یا آووکادو روی ناخن ها بزنید. با این کار ناخن ها مرطوب مانده و به خوبی اسید چرب جذب می کنند. 

روغن آووکادو غنی از ویتامین آ ( A) و ایی ( E ) است که برای پوست بسیار مفید می باشد. اما این روغن بسیار سنگین می باشد پس نباید مقدار زیاد آن روی پوست زده شود و یا در ترکیب با دیگر روغن های سبک باید استفاده شود. بهترین زمان مصرف آن شب هنگام است.

روغن کنجد
آیا می توان به جای دهان شویه های موجود از روغن های طبیعی استفاده کرد؟ استفاده از روغن های طبیعی برای شستشوی دهان و مراقبت از سلامت لثه و دندان یکی از قدیمی ترین روش های مراقبتی است. شستشوی دهان با روغن کنجد (یا نارگیل یا آفتابگردان) پلاک های دندان را از بین برده و التهاب لثه را کم می کند. همچنین، میکروارگانیسم های ایجاد کننده بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

روغن هسته زردآلو
روغن هسته زردآلو هسته غنی از امگا 6 و اسید گاما لینولنیک است. به دلیل داشتن ویتامین آ ( A) و ایی ( E ) برای بازسازی سلول های پوست، تولید کلاژن، کاهش خطوط ریز و چین و چروک بسیار مفید است. باعث مرطوب شدن پوست می شود. به دلیل جذب سریع و غیر چرب بودن می توان آن را روی هر نوع پوستی اعمال کرد. برای مرطوب و ترمیم کردن پوست بسیار خشک مفید است.

روغن بادام شیرین
روغن بادام شیرین حاوی مقادیر زیادی ویتامین ایی ( E) و کا (K ) است که نه تنها به بازسازی و حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند بلکه گردش خون را نیز بهبود می بخشد. علاوه بر این، روغن بادام شیرین یک مانع طبیعی برابر اشعه ماورا بنفش خورشید است، بنابراین روغنی ایده آل برای افرادی است که مدت زمان زیادی زیر نور خورشید وقت می گذرانند. این روغن کم چرب است و به سرعت جذب پوست می شود.

روغن گل شمعدانی 
روغن گل شمعدانی خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین، این روغن برای روشن کردن لکه های سنی و حتی رنگ پوست موثر است. روغن گل شمعدانی باعث بهبود گردش خون زیر سطح پوست شده باعث بازسازی سلول، محو شدن جای زخم، چین و چروک، و دیگر عیوب قابل مشاهده در پوست می شود.

روغن دانه انار
روغن دانه انار حاوی غلظت بسیار بالایی آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و سرعت روند پیری را کاهش می دهد. این روغن حاوی اسیدهای پونیسیک و الاجیک است که برای تغذیه، افزایش الاستیسیته و بازسازی سلول های پوست عالی است. روغن دانه انار باعث بهبود خشکی، تحریک، سوختگی و یا آسیب حاصله از اگزما یا پسوریازیس می شود.

روغن گل بهار نارنج
روغن گل بهار نارنج نوعی  ضد باکتری، ضد التهاب، و ضد عفونی کننده قوی است که برای تسکین پوست آسیب دیده یا تحریک شده، درمان زخم، بهبود گردش خون، کاهش خطوط و چین و چروک، و محو شدن علائم کشش بسیار مفید است.

روغن درخت سرو 
روغن درخت سرو برای بهبود گردش خون، تقویت پوست و کاهش رگهای واریسی و پاره شدن مویرگها زیر سطح پوست مفید است.

روغن کندر 
روغن کندر برای بازسازی سلول های پوست، بهبود جای زخم، از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک، سفت شدن پوست افتاده، و حفظ تعادل پی اچ دی (pH) پوست بسیار مفید است. 

روغن لیمو 
روغن لیمو برای روشن کردن لکه های تیره و همچنین جلوگیری و کاهش خطوط، چین و چروک بسیار مفید است.

 

فرمول تهیه پاک کننده پوست با استفاده از روغن های طبیعی 
1) ¼ فنجان روغن پایه پاکسازی را درون یک کاسه شیشه ایی بریزید. با توجه به لیست زیر:

  • برای همه نوع پوست: روغن زیتون یا آفتابگردان یا تامانو (Tamanu)
  • برای پوست های چرب: روغن جوجوبا یا بادام شیرین یا دانه انگور
  • برای پوست های خشک یا در هنگام بلوغ: روغن آووکادو یا هسته زردآلو یا آرگان

 

2) 1 تا 3 قطره از یک یا تعداد بیشتری از روغن های ضروری زیر اضافه کنید:

  • برای همه نوع پوست: روغن اسطوخودوس یا شمعدانی یا کندر یا مریم گلی 
  • برای پوست های چرب: روغن ترنج یا گل بی‌مرگ/ گل خشک/سرده (Helichrysum)
  • برای پوست های خشک یا در هنگام بلوغ: روغن درخت مرمکی (Myrrh) یا گل رز

نحوه استفاده

  • صورت را با آب گرم بشویید تا منافذ باز شوند.
  • مخلوط روغن اشاره شده در بالا را به صورت دورانی روی صورت بزنید. اینکار را 1 تا 2 دقیقه انجام بدهید.
  • 1 دقیقه بگذرید روی صورت بماند.
  • حوله تمیز و نرم را آغشته به آب گرم کنید و آن را روی صورت بگذارید. 15 تا 30 ثانیه باقی بماند. 
  • به آرامی با همین حوله روغن را پاک کنید.
  • مرحله 4 و 5 را چند بار تکرار کنید تا پوست کاملا تمیز شود (برای برخی نیاز به 5 تا 7 بار تکرار است). 

 

منابع

  • http://www.webmd.com/beauty/ss/slideshow-natural-oils-beauty
  • https://www.youngliving.com
  • http://www.everydayhealth.com
  • http://healthybeautiful.com
  • http://www.goddesshuntress.com
  • http://www.naturallivingideas.com
  • https://draxe.com
  • http://www.stylecraze.com
  • http://oilypedia.com
  • http://www.humblebeeandme.com
  • http://homeremediesforlife.com
  • http://www.thefashionspot.com
  • https://jonbarron.org
  • http://www.essentialoilspedia.com
  • http://www.prevention.com

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران