شاید اخیرا دچار لرزش دست شده باشید یا اینکه لرزش دست هایتان شدیدتر شده باشد. ممکن است این مشکل به تدریج شروع شده باشد. یا ممکن است وقتی عصبانی و مضطرب می شوید دچار این مشکل شوید. احتمال دیگر بروز لرزش دست ها بیماری است.  در این مقاله به انواع و علل لرزش دست ها می پردازیم
علت آن هر چه باشد متخصصان نام دیگری برای لرزش دست انتخاب کرده اند با عنوان tremor. این عارضه بسیار رایج تر از آن است که تصور می کنید. علل و نحوه بروز این مشکل نیز کاملا متفاوت است. 

ترمور اولیه 


در بین تمام عللی که باعث بروز لرزش دست می شوند، این مورد یکی از رایج ترین آنهاست. پزشک آن را ترمور اولیه می نامد که رایج ترین بیماری سیستم عصبی است. این عارضه معمولا در دست های شما شروع می شود، اما ممکن است به بازوها، سر، صدا یا دیگر بخش های بدن نیز سرایت کند. 
ترمور اولیه ی ET متفاوت است زیرا زمانی بر روی دست ها تاثیر می گذارد که تقریبا در حال حرکت دادن آنها هستید. دیگر شکل های لرزش دست زمانی رخ می دهند که دست های شما بی حرکت هستند. 
این مشکل ممکن است بر اثر تغییر در ژن (جهش ژنتیکی) بروز کند، به این معنا که اگر یکی از والدین شما دچار این نوع لرزش دست باشد، احتمال بروز آن در شما نیز زیاد خواهد بود. 
برخی مواد سمی موجود در محیط باعث بروز این مشکل می شوند، اما برای درک بهتر مشکل تحقیقات بیشتری نیاز است. 
سن عامل دیگر بروز این مشکل است. گرچه ترمور اولیه در هر سنی بروز می کند، اما معمولا افراد بالای 40 سال به آن مبتلا می شوند. با بالا رفتن سن احتمال بروز آن بیشتر خواهد شد. 
ET خطرناک نیست، اما به مرور زمان شدیدتر می شود. اضطراب، خستگی شدید و مصرف زیاد کافئین این مشکل را شدیدتر می کنند. به خاطر لرزش دست ها انجام فعالیت های معمول روزانه، مانند خوردن، نوشیدن، نوشتن و خیلی از کارهای دیگر به شکل یک چالش در می آیند. 
درمان این عارضه دشوار است. داروهایی وجود دارند، اما هیچ یک درمان مداوم حسوب نمی شوند. جراحی یکی از گزینه های درمانی است که تحریک عمقی مغز نامیده می شود. در این روش پزشک دستگاهی در مغز قرار می دهد که لرزش ها را کنترل می کند. 

بیماری پارکینسون 


لرزش دست یکی از نشانه های اولیه بیماری پارکینسون است. پارکینسون 10 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. لزوما هر کس که به بیماری پارکینسون مبتلا باشد دچار لرزش دست نمی شود، اما اکثر افراد در مراحل اولیه بیماری دچار لرزش در دست، پا یا حتی یک انگشت می شوند. 
اکثر مواقع لرزش دست تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی رخ می دهد که عضله های خود را شل می کنید و در حال استراحت هستید. 
زمانی که حرکت می کنید، لرزش متوقف می شود. حتی کمی انعطاف پذیری انگشت ها می تواند موثر باشد. مانند دیگر انواع لرزش ها، اضطراب یا هیجان لرزش را بدتر می کند. این لرزش به مرور زمان از یک طرف بدن به تمام بدن منتقل می شود. 

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس

 
این بیماری که سیستم ایمنی، مغز، عصب ها و نخاع را هدف قرار می دهد، ممکن است باعث لرزش دست ها شود. در صورت بروز این بیماری در دست ها یا پاها دچار لرزش می شوید. بیماری ام اس باعث بروز انواع لرزش ها می شود. رایج ترین نوع آن، مانند ترمور اولیه، زمانی رخ می دهد که دست های شما در حال حرکت هستند. 

ترک الکل


یکی از اولین علائم ترک الکل لرزش دست هاست. اگر کم الکل مصرف می کرده اید، لرزش تنها چند روز طول می کشد، اما اگر میزان مصرف الکل شما زیاد بوده باشد، لرزش دست ها ممکن است یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد. 

لرزش دست ها همیشه نشان دهنده بیماری نیست!


لرزش دست همیشه به معنای بیمار بودن شما نیست. گاهی لرزش در نتیجه واکنش بدن در مقابل یک مساله بروز می کند: 

  • داروها. یکی از مهم ترین علل بروز لرزش دست برخی داروها هستند که باعث مسدود شدن یک ماده شیمیایی به نام دوپامین در مغز می شوند. دوپامین اطلاعات را از یک طرف مغز به طرف دیگر می برد. این داروها برای به وجود آمدن ثبات در خلق و خو مصرف می شوند و پس از توقف مصرف این داروها لرزش دست ها نیز برطرف می شود. 
  • کمبود ویتامین B12. بدون این ویتامین سیستم عصبی آن طور که باید کار نخواهد کرد. این ویتامین در گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی موجود است. اگر میزان این ویتامین در بدن شما آنقدر کم باشد که منجر به لرزش دست ها شود، پزشک این ویتامین را به شما تزریق خواهد کرد. 
  • اضطراب. اضطراب ممکن است بر اثرنگرانی های کاری، روابط و نگرانی های جسمی بروز کند. به هرحال علت آن هر چه که باشد اضطراب باعث بدتر شدن لرزش دست ها می شود. عصبانیت شدید، گرسنگی یا کمبود خواب باعث بدتر شدن لرزش دست ها می شوند. این نوع عارضه لرزش فیزیولوژیک نامیده می شود. 
  • کمبود قند خون. این حالت هیپوگلیسمی نامیده می شود. این مشکل باعث بروز یک واکنش طبیعی در بدن شده و لرزش را در دست ها در پی دارد. 
  • پرکاری تیروئید. این غده در گلو و درست در بالای استخوان ترقوه قرار دارد. زمانی که این غده پرکار می شود، سرعت کار کردن در تمام بدن افزایش پیدا می کند. در این شرایط ممکن است دچار مشکل خواب شوید، ضربان قلب افزایش پیدا کند و دست های تان نیز لرزش پیدا می کنند. 
  • آسیب عصبی. آسیب دیدگی، بیماری و یا مشکل با سیستم عصبی مرکزی نیز ممکن است باعث بروز لرزش دست ها شوند. این عارضه نوروتراپی محیطی نامیده می شود و ممکن است بر روی دست و پا تاثیر بگذارد. 

از آنجایی علل بروز مشکل و روش های درمانی برای انواع لرزش ها متفاوت است، لازم است در مورد سوابق پزشکی و همچنین علائم خود با پزشک صحبت کنید. 

برای مشاهده ویدئوی لرزش دست ها اینجا را کلیک کنید. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران