احساس افسردگی باعث ناامیدی فرد می شود. همراه با دارو و درمان روش های زیاد دیگری نیز وجود دارد که می توان به وسیله آنها با افسردگی مقابله کرد. تغییر رفتارها، از جمله فعالیت جسمی، سبک زندگی و حتی طرز فکر، همه روش های طبیعی برای درمان افسردگی هستند. 
نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می کنند. 

  • تنظیم یک برنامه منظم. اگر به افسردگی مبتلا هستید، نیاز به یک برنامه مرتب دارید. افسردگی باعث تداخل در ساختار زندگی می شود. تنظیم یک برنامه منظم می تواند به بهبود علائم کمک کند. 
  • مشخص کردن یک هدف. زمانی که افسرده هستید، ممکن است احساس کنید نمی توانید کارهای خود را به انجام برسانید. این مسئله باعث می شود حس خوبی به خود نداشته باشید. به همین دلیل بهتر است یک سری اهداف روزانه برای خود تنظیم کنید. بهتر است با اهداف کوچک شروع کنید که میزان موفقیت شما در آنها زیاد است.
  • ورزش کردن. فعالیت بدنی و ورزش به طور موقت باعث افزایش ماده شیمیایی به نام اندورفین در بدن می شود. این ماده باعث ایجاد حس خوب می شود. بنابراین ورزش کردن منظم بر روی فرد مبتلا به افسردگی تاثیر بلند مدت خواهد داشت. ورزش منظم مغز را تشویق می کند تا خود را در مسیر مثبت تنظیم کند. لازم نیست دونده ماراتن باشید یا ورزش های خیلی سنگین انجام دهید. پیاده روی در روزهای هفته تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. 
  • غذای سالم بخورید. هیچ رژیم غذایی معجزه آسایی برای درمان افسردگی وجود ندارد. بهتر است مراقب آنچه می خورید باشید. اگر افسردگی باعث پرخوری شما شود، کنترل میزان خوردن غذا به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. 

بررسی ها نشان داده اند که غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (مانند ماهی) و فولیک اسید (مانند اسفناج و آووکادو) به بهبود افسردگی کمک می کنند. 

  • خواب کافی. افسردگی خوابیدن را سخت می کند و کم خوابی نیز به نوبه خود باعث وخیم تر شدن افسردگی می شود. بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. هر شب راس یک ساعت بخوابید و هر روز نیز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. سعی کنید در طول روز چرت نزنید، تمام مواردی که باعث پرت شدن حواس شما می شود را از اتاق خواب خارج کنید (از جمله کامپیوتر و تلویزیون). به مرور زمان خواب شما بهتر خواهد شد. 
  • مسئولیت های مختلف را به عهده بگیرید. زمانی که دچار افسردگی می شوید، تمایل زیادی به قبول برخی مسئولیت ها در زندگی نخواهید داشت. مسئولیت قبول نکردن و وارد عملکردهای مختلف نشدن باعث وخیم تر شدن افسردگی می شود. قبول مسئولیت و به انجام رساندن آنها به فرد احساس مفید بودن می دهد. اگر بیکار هستید می توانید به فکر یک کار پاره وقت باشید و خود را سرگرم کنید. 
  • افکار منفی را به چالش بکشید. در مقابله با افسردگی بسیاری از کارها ذهنی هستند، از جمله تغییر فکر. زمانی که دچار افسردگی می شوید، به بدترین نتایج فکر می کنید. 

هر زمان حس بدی نسبت به خود داشتید، از منطق به عنوان یک روش طبیعی برای درمان افسردگی استفاده کنید. ممکن است فکر کنید کسی به شما اهمیت نمی دهد، اما آیا شواهیدی در این مورد وجود دارد؟ می توانید قبل از بروز هر نوع فکر منفی آن را از خود دور کنید، البته این امر نیاز به تمرین دارد. 

  • قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک مشورت کنید. شواهد تضمین کننده در مورد مکمل ها برای درمان افسردگی وجود دارد. برخی از این مکمل ها عبارتند از روغن ماهی و اسید فولیک. اما قبل از اطمینان پیدا کردن در این مورد تحقیقات بیشتری لازم است. همیشه قبل از شروع هر گونه مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر در حال مصرف داروهای ضدافسردگی هستید. 
  • کار جدید انجام دهید. زمانی که افسرده هستید، دچار نوعی یکنواختی می شوید. خود را ملزم به انجام کارهای جدید کنید. به موزه بروید، مطالعه و کتاب خواندن را در پارک انجام دهید.غذای جدید بپزید و در کلاس های زبان شرکت کنید. 

زمانی که خود را ملزم به انجام کار جدید می کنیم، تغییرات شیمیایی در مغز به وجود می آید. انجام کارهای متفاوت سطح دوپامین را در مغز تغییر می دهد که با یادگیری، لذت و خوشی در ارتباط است. 

  • سعی کنید سرگرمی و خوشی داشته باشید. اگر مبتلا به افسردگی هستید، زمانی را به کارهایی اختصاص دهید که از آنها لذت می برید. اما اگر هیچ چیز برایات لذت بخش نبود چه کنید! که البته این مسئله یکی از علائم افسردگی است. به هرحال باید سعی خود را بکنید. 

آنچه کمی عجیب و سخت است این است که باید تلاش کنید خود را سرگرم کنید و خوشحال باشید. کارهایی را انجام دهید که قبلا برایتان لذت بخش بودند، به سینما بروید و یا زمان بیشتری را با دوستان خود سپری کنید. 
زمانی که مبتلا به افسردگی هستید، تا حدی توانایی خود را برای لذت بردن از دست می دهید و باید لذت بردن را دوباره یاد بگیرید. بهتر است وقتی را به خوشی و به خودتان اختصاص دهید. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران