در دوران مدرسه و همزمان با انجام فعالیت های مختلف مغز کودکان در حال رشد و تغییر است. غذاهایی که کودکان می خورند بسیار مهم است. سال های کودکی دورانی بسیار مهم برای رشد مغز هستند چرا که تغذیه در این دوران بر روی تمرکز و مهارت های شناختی کودک تاثیر می گذارد. 
در ادامه چند غذای مهم و ضروری برای کودکان معرفی می شوند. ابن غذاها به تمرکز کودکان کمک کرده و بر روی چگونگی رشد مغزی آنها تاثیر می گذارد. این مواد غذایی عبارتند از:

  • تخم مرغ

پروتئین و مواد مغذی موجود در تخم مرغ به تمرکز بیشتر کودک کمک می کنند. تخم مرغ را با نان سبوس دار برای صبحانه یا عصرانه کودک خود آماده کنید. ترکیب پروتئین و کربوهیدرات، بدون شکر اضافه شده، انرژی کودک را تا وعده غذایی بعدی تامین می کند.  می توانید تخم مرغ را با کمی سالاد نیز سرو کنید؛ دقت داشته باشید سالاد بدون هیچ سس و افزودنی دیگری باشد. 

  • ماست یونانی 

چربی برای سلامت مغز ضروریست. ماست پرچرب یونانی (که بیشتر از ماست های دیگر چربی دارد) می تواند به حفظ سلامت سلول های مغز کمک کرده و در ارسال و دریافت اطلاعات مغز را تقویت می کند. 
ماست را در کنار نهار سرو کنید و می توانید آن را با مواد دیگری ترکیب کنید، از جمله با غلات که حاوی حداقل 3 گرم فیبر هستند و زغال اخته که حاوی یک ماده مغذی به نام پلی فنول است. شکلات تلخ نیز گزینه دیگری است که می تواند با ماست ترکیب شود. این مواد مغذی با حفظ جریان خون به مغز، به سلامت و رشد مغز کمک می کنند. 

  • سبزیجات 

اسفناج و کلم سرشار از ویتامین و فولات هستند و خطر ابتلا به زوال عقل را در سنین بالا کاهش می دهند. کلم غذای فوق العاده است که سرشار از آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی است که به رشد سلول های مغز کمک می کند. 
برخی کودکان علاقه ای به خوردن سبزیجات ندارند، بنابراین بهتر است علاوه بر آماده کردن سالاد، روش های دیگری برای تهیه سبزیجات برای کودک خود داشته باشید:

  1. اسفناج یا کلم را برای میان وعده در اسموتی های مورد علاقه کودک خود ترکیب کنید.
  2. اسفناج را به غذاهایی مانند املت یا لازانیا اضافه کنید. 
  • ماهی 

ماهی منبع خوبی از ویتامین D و امگا 3 است که از مغز در مقابل مهارت های ذهنی و کاهش حافظه کمک می کند. ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین سرشار از امگا 3 هستند. 
هر چه امگا 3 بیشتر به مغز برسد، عملکرد آن بهتر خواهد شد و تمرکز کودک نیز بیشتر می شود. می توانید ماهی را به صورت ساندویج درست کنید یا با دیگر مواد غذایی ترکیب کنید تا کودک تمایل بیشتری به خوردن ماهی داشته باشد. 

  • آجیل و دانه ها 

مغزی جات و دانه ها سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و باعث بهبود خلق و خو می شوند و سیستم عصبی را تنظیم می کنند. 
می توانید از کره بادام زمینی یا دانه آفتابگردان استفاده کنید. دانه آفتابگردان سرشار از فولات، ویتامین E و سلنیوم است. اگر کودک به تنهایی دانه و مغزی جات را نمی خورد می توانید از مواد غذایی حاوی آنها استفاده کنید. 
به شکل دیگری نیز می توانید مغزی جات را برای کودک خود سرو کنید. آنها را با روغن زیتون و سبزیجات ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را روی پاستا مورد استفاده قرار دهید. 

  • بلغور جو دو سر 

بلغور جو غنی از پروتئین و فیبر است و به جریان خون در شریان های قلب و مغز کمک می کند. در پژوهشی که در این زمینه انجام شد، کودکانی که بلغور جو دو سر خورده بودند، در انجام کارها و تکالیف مدرسه عملکرد و حافظه بهتری داشتند و بهتر از کودکانی عمل کردند که غلات شیرین مصرف کرده بودند. 
می توانید بلغور جو را با دارچین ترکیب کنید. تحقیقات نشان داده اند ترکیبات حاوی ادویه از سلول های مغزی محافظت می کنند. 

  • سیب و آلو 

کودکان اغلب به شیرینی جات علاقه زیادی نشان می دهند، به ویژه زمانی که احساس گرسنگی می کنند. سیب و آلو میان وعده های بسیار مناسبی هستند و سرشار از آنتی اکسیدان می باشند که با کاهش مهارت های ذهنی مقابله می کنند. 
بهتر است این میوه ها با پوست مصرف شوند، بنابراین میوه های طبیعی بخرید و آنها را به خوبی بشویید. میوه ها بهترین میان وعده برای کودکان محسوب می شوند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران