سکته مغزی- عوامل ایجاد کننده، علائم و درمان

  سکته مغزی به عبارت بسیار ساده وضعیت خونریزی کنترل نشده است که در مغز به سبب عارضه ی مغزی رگی اتفاق می افتد. در نتیجه ی این عارضه فرد از کاهش ناگهانی آگاهی و گاهاً از مشکل فلج برخی از اندام رنج می برد. دلیلی اصلی وقوع این مشکل در بدن انسان به صورت کلی زمانی است که یک شاهرگ یا یک رنگ خونی در مغز مسدود و یا پاره بشود و بنابراین در این موقعیت وضعیتی ایجاد می شد که در آن فرد از کاهش شدید منابع خونی رنج می برد که به طور کلی مسئول حمل اکسیژن و تمام ملزومات و مواد مغذی به مغز است. اکسیژن و سایر مواد مغذی برای کارکرد مناسب مغز بسیار ضروری اند و کمبود این دو ماده اولیه ی مهم وضعیتی را ایجاد می کند که در آن سلول های مغزی از اساس در مدت کوتاهی شروع به مردن می کنند.از این رو برای پرهیز از وضعیت سکته مغزی به واقع بسیار مهم است که تعادلی ظریف در میزان منابع خونی که برای مغز ضروری است حفظ شود.
عوامل اصلی سکته مغزی چیست؟
 عامل اصلی سکته مغزی  زیادت حجم خون درون مغز می باشد. و بنابراین این موقعیت به وضوح به حمله ی حموروژیک تعبیر می شود. فرد به طور کلی زمانی تحت تاثیر حمله ی هموروژیک می گردد که یک رگ در مغز پاره می شود و یا چکه می کند و این در واقع می تواند در نتیجه ی سایر بیماری ها مانند فشار خون و یا آنوریسم اتفاق بیفتد. دو نمونه از حمله های هموروژیک خونریزی های درون مغزی و subarachnoid hemorrhage می باشد.
سکته ی مغزی همچنان می تواند برای فردی در شرایط کمبود خون در مغز اتفاق بیفتد. به این حمله که عموماً در طی این زمان کمبود اتفاق می افتد حمله ی ایسکمیک (( ischemic stroke می گویند. این نوع حمله می تواند مانند وضعیت قبلی در نهایت به شرایط از دست رفتن سلول های جایگزین ناپذیر مغزی بیانجامد.بیشترین مورد این مشکل( سکته مغزی) در واقع مربوط به این دسته (ناشی از کمبود خون) می شود.حمله ی ایسکمیک( سکتهی مغزی ناشی از کمبود خون رسانی به مغز) نیز به دو دسته ی  thrombotic و embolic( مربوط به انسداد رگ به وسیله ی جسمی!) تقسیم می شود.
به طور خلاصه سکته ی مغزی به خاطر عوامل زیر اتفاق می افتد:
-می تواند ایجاد شود اگر یک فرد از مشگل گسترش تومور رنج ببرد.
-اگر عدم تعادل هورمونی وجود داشته باشد.
- لخته ی خون پیوسته.
- زه کشی محدود وریدی.
- اگر فرد از بیماری ای حاد یا تغیرات شدید حجم خون رنج ببرد.
- فرد دچار اختلالات دلمه لختگی خون باشد.
عوامل محتمل خطرناک مربوط به سکته ی مغزی چیست؟
 یک عامل خطرناک به زبان ساده در واقع همان عامل هایی است که شانش لبتلا به یک یماری را افزایش می دهند. از این رو اگر در باره سکته ی مغزی صحبت می کنیم عوامل مورد اشاره در زیر به شکل عظیمی شانس ابتلا به سکته ی مغزی در حال توسعه را افزایش می دهند.اگر شخصی از عوامل خطرزا مانند کمبود هورمون کافی، سایقه ی جراحی، اختلالات خونریزی، جراحت و غیره رنج می برد بیمار باید هرچه زودتر و بدون تاخیر به دکتر برده شود.
علائم سکته ی مغزی چیست؟
 اگر یک نفر از مشکلاتی که در زیر اشاره شده است رنج ببرد بنابراین به طور قطع واضح است که فرد علائم مثبت سکته ی مغزی را نشان می دهد.
 یک شخص باید سریعاً به دکتر برده شود اگر او احساس سردرد های متناوب، حالت تهوع ،کاهش بینایی،درد، خستگی کند یا به هر صورت احساس کند که در شرایطی قرار دارد که  وضع ذهنی اش دچار تغییر شده است.در چنین داستانی توصیه می شود که فرد هرچه زودتر به دکتر برده شود تا سریعا روند درمان آغاز شود.
راه درمان فردی که از سکته مغزی رنج می برد چیست؟
 فردی که از سکته ی مغزی رنج می برد باید به پزشک مراجعه کند و پزشک درست ترین فردی است کعه می تواند با توجه به شرایطی که بیمار در آن قرار دارد روش درمان مناسب را برنامه بریزد. درصورتی که دکتر تشخیص بدهد که شرایط بیمار ثابت نیست گزینه های درمان زیر را پیشنهاد می دهد.
-    دارو ها- کورتیکواستروئید ها (انواع هورمون ها که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود) یا حتی درمان های هورمونی برای تصحیح عدم تعادل هورمونی بیمار و همچنین بهتر کردن وضعیتش کارآمد هستند. همه ی این ها روش های به شدت پیشنهاد شده برای درمان کامل مسئله ی سکته ی مغزی می باشد.
-    جراحی همچنان در این شرایط بسیار توصیه می شود چرا که اگر در یک فرد سکته ی مغزی به واسطه ی یک تومور اتفاق افتاده باشد بنابراین در چنینی شرایطی تومر می تواند تحت عمل جراحی بدون اینکه به بیمار آسیبی برسد برداشته شود و حال بیمار پس از آن بسیار خوب خواهد شد.
همچنین روش های  درمان سکته ی مغزی می تواند بسیار گسترده باشد که به عواملی همچون دقت و تمام علائم مربوط بستگی دارد. برخی پزشکان در چنین شرایطی ترجیح می دهند که بیمار مبتلا به سکته ی مغزی را تنها از راه دارو درمان کنند. اما جدای از این بسیار اشکال مختلف هورمون درمانی وجود دارد که می تواند برای برخی از افراد که دچار سکته ی مغزی شده اند کارآمد باشند. اما بهترین راه پیشنهادی توسط پزشکان برای درمان این مشکل همچنان جراحی است چرا که قطعا برای حذف یک توده سودمند خواهد بود.
 همچنین اگر یک بیمار توموری داشته باشد که عامل سکته ی مغزی است پزشکان بدون تعلل اقدام به برداشتن توده می کنند. اگر بی درنگ درمان نپذیرفت بنابر این حضور یک تومور در غده ی مخاطی هیپوفیز ممکن است بیمار را در معرض حطر کوری قرار دهد پس وی را در شرایط بدتری بگذارد. این اتفاق به این دلیل می افتد که در واقع غده ی هیپوفیز در واقع در مجاورت بسیار نزدیک عصب بینایی قرار دارد و از این رو مستقیقاما به قوه ی بینایی فرد مربوط می شود. فارغ از این افزایش فشار بر روی این عصب ممکن باعث اختلالال در بینایی هر یک از چشم ها یا کوری کامل شود. همچنین یک وضعیت جدی پزشکی وجود داردکه به عنوان سکته ی مغزی دماغی cerebral apoplexy شناخته می شد که به وسیله ی حمله یا هر آسیب دیگری به مغز ایجاد می گردد. راه درمان آن شامل دز های مختلف دارو به همراه دز پایینی از اکسیژن می باشد.


https://www.healthresource4u.com/apoplexy-causes-symptoms-treatment.html
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران