ملانوم یکی از انواع سرطان پوست است که اگرچه به اندازه انواع دیگر رایج نمیباشد ولی پیامدهای جدی دارد.

این بیماری زمانی بروز میکند که ملانوسیت ها غیر نرمال میشوند و به صورت غیر قابل کنترلی رشد میکنند .در صورتی که ملانوم زود هنگام تشخیص داده شود با جراحی برداشته میشود ولی درمان ان پس از شیوع به سایر نقاط بدن دشوار است .

ملانوم معمولا به شکل یک خال است که دو طرف ان ظاهری مشابه ندارد و مسطح نیست و ممکن است رنگ ان مشکی،قهوه ای و یا چند رنگ باشد.این خالها میتوانند در خالهای موجود بروی پوست  و یا مناطق دیگر ظاهر شوند

ملانوم میتواند فقط بر پوست شما اثر بگذارد و یا به دیگر نواحی بدن مانند ارگانها و استخوان هم شیوع پیدا کند و همانند سایر انواع سرطان در صورتی که با سرعت  تشخیص داده شود،راحت تر درمان میشود.

قرار گیری بیش از اندازه در معرض نور خورشید  و اشعه ماورابنفش باعث میشود تا سلولهای پوستی حالتی غیر طبیعی پیدا کنند و پس از مدتی رشد غیر عادی داشته و به بافتهای اطراف هم حمله میکنند .
افرادی که پوست های نسبتا روشن دارند و یا سابقه ابتلا به این بیماری  و یا خالهای معمول را دارند ،بیشتر در معرض این نوع از سرطان پوست هستند.ممکن است این خالها با پوست هم سطح شوند و ظاهر نرم و یا سختی داشته باشند.

ملانوم در اوایل بروز خود یا علائمی ندارد و یا با خارش و خونریزی و موارد مشابه همراه است.تغییر رنگ و اندزه و شکل یک  خال  میتواند نشان دهنده ی ملانوم باشد.
معمولا شکل این خالها غیر متقارن است و اندازه انها حدود 6 میلی متر است .امکان بروز این خالها بروی هر نقطه ای از بدن وجود دارد به خصوص قسمت بالایی تخته پشت در اقایان و پاها در خانمها.

افرادی که به  ملانوم  مبتلا بودند در طی 5 سال مورد بررسی قرار گرفتند و میزان بهبود انها به صورت میانگین تخمین زده شد :

  • 98 درصد در صورتی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود
  • 62 درصد در صورتی که سرطان به بافتهای اطراف شیوع پیدا کرده باشد
  • 15 درصد در صورتی که سرطان به نواحی دور تر مانند کبد و مغز و استخوانها شیوع پیدا کرده باشد.
     
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران