اختلال هذیانی که پارانوئید نیز نامیده می شود، نوعی بیماری روانی جدی است که در آن فرد واقعیت را از تخیل تشخیص نمی دهد. مهم ترین ویژگی مربوط به این اختلال توهم می باشد که بیمار اعتقاد راسخ به یک موضوع غلط دارد. افراد مبتلا به اختلال هذیانی توهماتی را تجربه می کنند که خیلی عجیب نیستند و موقعیت هایی می باشند که در زندگی واقعی نیز اتفاق می افتند، مانند مسموم شدن، فریب خوردن، توطئه کردن و از این قبیل موارد. این توهمات معمولا شامل سوء تعبیر از ادراک ها و تجربیات می باشد. به هرحال شرایطی که بیمار به آن حساسیت نشان می دهد، یا اصلا درست نیست و یا اینکه بسیار اغراق شده است. 

افراد مبتلا به اختلالات هذیانی، صرف نظر از موضوع توهم، اغلب می توانند به طور طبیعی به عملکردهای اجتماعی خود بپردازند بدون اینکه رفتار عجیبی از خود نشان دهند. این مسئله در مورد سایر بیماران که ممکن است هذیان را نیز به عنوان یکی از علائم خود داشته باشند، با دیگر اختلالات روانی متفاوت می باشد. به هرحال در برخی موارد، افراد مبتلا به اختلال هذیانی ممکن است آنچنان غرق توهمات خود شوند که زندگی عادی آنها مختل شود. 

گرچه توهم یکی از شایع ترین نشانه های اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، می باشد اما مشکل اختلال هذیانی به ندرت اتفاق می افتد. اختلال هذیانی اغلب در اواخر زندگی رخ می دهد و در بین خانم ها شایع تر است تا آقایان. 
 

انواع اختلالات هذیانی

انواع مختلفی از اختلال هذیانی، براساس موضوع اصلی توهم مربوط به آن، وجود دارد. انواع اختلالات هذیانی عبارتند از:

  • Erotomanic: فرد مبتلا به این نوع اختلال هذیانی معتقد است که شخصی از طبقه مرفه و معروف جامعه عاشق اوست. این فرد ممکن است برای برقراری ارتباط با این فرد تلاش کند و اینگونه رفتار غیرمعمول نیست. 
  • افکار خود بزرگ بین: فرد مبتلا به این اختلال هذیانی دچار چنین توهمی است که بیش از حد ارزشمند، دارای قدرت و دانش و هویت بالایی می باشد. چنین فردی تصور می کند که دارای استعداد خاص و بزرگی است و یا کشف بزرگی انجام داده است. 
  • حسادت: چنین فردی دائما تصور می کند که عشق و یا شریک زندگی وی به او خیانت می کند. 
  • هذیان مداوم گزند: افراد مبتلا به این نوع اختلال هذیانی بر این باورند که خودشان یا یکی از نزدیکانشان مورئ بدرفتاری قرار گرفته است و یا اینکه شخصی در حال جاسوسی آنهاست و سعی دارد به آنها صدمه بزند. چنین افرادی معمولا به مراجع قانونی شکایت های مکرر می کنند. 
  • اختلال هذیانی سوماتیک: فرد مبتلا به این نوع اختلال معتقد است که دارای نوعی نقص فیزیکی و یا مشکل پزشکی می باشد. 
  • اختلال هذیانی مخلوط: به حالتی گفته می شود که فرد به بیشتر از دو نوع اختلال هذیانی مبتلا باشد. 
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران