هیسترکتومی به معنی برداشتن رحم است. در هیسترکتومی ممکن است، علاوه بر برداشتن رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها نیز برداشته شوند. انواع مختلفی از هیسترکتومی وجود دارد که بر مبنای بافت هایی که برداشته می شوند، تعریف می شوند:

  • هیسترکتومی کامل، شایعترین نوع این جراحی بوده و در آن رحم و دهانه رحم برداشته می شوند.
  • هیسترکتومی جزئی، که در آن رحم برداشته می شود اما دهانه رحم برداشته نمی شود.
  • هیسترکتومی رادیکال، که در آن رحم، دهانه رحم، بخش های کوچکی از قسمت بالایی واژن و برخی از بافت های نرم درون لگن برداشته می شوند. این نوع عمل تنها در موارد سرطان دهانه رحم انجام می شود و باید حتما توسط متخصص زنان آموزش دیده انجام شود.

 

چه زماني برداشتن رحم یا هیسترکتومی الزامی است؟

بیش از یک پنجم زنان، در طول عمر خود عمل هیسترکتومی را انجام می دهند و می توان گفت که این عمل بسیار شایع است. هیسترکتومی تقریبا در تمام موارد سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم الزامی است و معمولا در سرطان تخمدان نیز توصیه میشود.

با این حال اغلب، عمل هیسترکتومی در زنانی انجام می شود که سرطان نداشته اما به علت خونریزی و درد شدید در رحم ترجیح میدهند رحم خود را بردارند و عمل هیسترکتومی را انجام می دهند. این گونه عمل های جراحی برای زنانی مناسب است که تمایلی به بارداری در آینده نداشته باشند.

هیسترکتومی، معمولا یکی از گزینه های درمانی در زنان مبتلا به فیبروئید، آندومتریوز، بیماری التهابی لگن و یا دوره های سنگین قاعدگی می باشد. زنانی که به پرولاپس رحم نیز مبتلا هستند، ممکن است جهت ترمیم پرولاپس از روش هیسترکتومی استفاده کنند.

 

هیسترکتومی چگونه صورت مي پذيرد؟

هیسترکتومی یک عمل ماژور بوده و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

با توجه به انواع مختلف هیسترکتومی، روش های مختلفی نیز برای انجام این عمل وجود دارد. انتخاب روش انجام عمل هیسترکتومی به عواملی مانند اندازه رحم، تجربه و تخصص جراح بستگی دارد.

انواع روش هاي جراحي در هيستركتومي عبارتند از:

  • هیسترکتومی شکمی، رایجترین روش است که در آن یک برش تقریبا 15 سانتي متري ایجاد شده و از طریق این برش عمل انجام می شود.
  • هیسترکتومی واژینال، که عمل جراحی از طریق واژن انجام می شود. در این نوع از هیسترکتومی، هیچ اثری از انجام عمل جراحی بر روی بدن فرد باقی نمی ماند.
  • هیسترکتومی واژینال به کمک لاپاروسکوپی، که در آن پزشک از طریق یک برش بسیار کوچک، به کمک لاپاروسکوپ و از طریق واژن، اين عمل را انجام می دهد.

 

عمل هیسترکتومی چه خطراتي بدنبال دارد؟

انجام هیچ يك از اعمال جراحی بي خطر نميباشد. هیسترکتومی یک عمل ماژور است که البته بیشتر زنان بدون عوارض آنرا انجام می دهند و بهبود نیز می یابند.
چنانچه زني داراي اضافه وزن باشد، بهتر است قبل از عمل جراحی، وزن خود را کاهش دهد. این کار عمل جراحی را ساده کرده و خطر بروز پيامدهاي پس از عمل را کاهش می دهد.

پيامدهاي جانبی هیسترکتومی که ممکن است در برخی موارد بروز پيدا کنند، عبارتند از:

  • خونریزی شدید حين عمل
  • عفونت مثانه و یا محل برش جراحی که در آن صورت لازم است فرد، آنتی بیوتیک مصرف کند.
  • آسیب دیدن مثانه یا حالب (ميزناي)
  • در موارد بسيار نادر، بروز ترومبوز وریدی (تشكيل لخته خوني در ديواره داخلي وريد)
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران