همان طور که میدانید شمار افراد افسرده در دنیا در حال افزایش است به خصوص در میان خانمها.اما متاسقانه هیچ رژیم غذایی مشخصی برای بهبود این حالت وجود ندارد.
ممکن است مواد غذایی نتوانند وضعیت فرد را به یکباره بهبود بخشند،ولی یک رژیم غذایی سالم نقش بسیاری در درمان کلی افسردگی دارد.

در این پست به چند نمونه از مواد غذایی موثر در بهبود افسردگی بالینی اشاره میکنیم:

از رژیم های حاوی مواد مغذی استفاه کنید

مواد مغدی به بدن شما در ترمیم و رشد و بهبودی کمک میکنند .مواد غذایی مورد نیاز برای همه افراد شامل ویتامین ها،مواد معدنی و کربوهیدرات ها ،پروتئین و حتی میزان کمی از چربی میشود .مصرف ناکافی هر یک از این مواد میتواند توانایی بدن را کاهش دهد یا حتی شما را بیمار سازد.

بشقابتان  را با انتی اکسیدانهای ضروری پر کنید

مولکولهای اسیب رسانی به نام رادیکالها در طی عملیات  داخل بدن تولید میشوند و این رادیکالهای ازاد موجب اسیب سلولی،پیری و نقص در عملکرد بدن میشوند .انتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین سی و ای با تاثیرات ناشی از این رادیکالها میجنگند و توانایی مخرب انها را کاهش میدهند.

بنا بر مطالعات انجام شده،مغز در برابر تاثیرات رادیکالهای ازاد بسیار اسیب پذیر است .نمیتوان این تاثیرات  را به صورت کلی از بین برد ولی میتوان با مصرف مواد غذای سرشار از انتی اکسیدانهای به کاهش تاثیرات انها کمک کرد مانند :
 

  • مواد حاوی بتا کاروتن :بروکلی،هویج،هلو،اسفناج،سیب زمینی شیرین ،زرد الو ،طالبی،خربزه و کدوتنبل
  • مواد حاوی ویتامین سی :بروکلی،گریپ فروت،کیوی،پرتقال،فلفل،سیب زمینی ،توت فرنگی و گوجه فرنگی و زغال اخته
  • مواد حاوی ویتامین ای :مارگارین،اجیل و دانه ها،روغن سبزیجات و جوانه گندم

انتخاب هوشمندانه ی کربوهیدرات ها و تاثیرانها در افزایش ارامش

ارتباط بین مصرف کربوهیدرات ها و بهبود وضعیت روحی فرد به دلیل ترشح ماده سروتونین در مغز است .افزایش گرایش به مصرف کربوهیدرات  ها به دلیل کاهش فعالیت سروتونین در مغز میباشد  ولی هنوز محققان در خصوص ارتباط بین این دو مورد اطمینان ندارند.

پس بهتر است که کربوهیدرات ها را به صورت هوشمندانه ای انتخاب کنید و بجای کیک و شیرینی ،از غلات کامل  به همراه میوه و سبزیجات و حبوبات استفاده کنید که حاوی میزان سالمی از کربوهیدرات ها و فیبر میباشند .

مواد غذایی سرشار از پروتئین و بهبود هشیاری

مواد غذایی سرشار از پروتئین همانند تن،جوجه و بوقلون حاوی نوعی از امینو اسید ها به نام تریپتوفان هستند که به تولید بیشتر سروتونین در مغز کمک میکنند (سروتونین مسئول تنظیم حالات روحی است ).بهتر است مواد پروتئینی را چندین بار در روز مصرف کنید به خصوص زمانی که میخواهید وضعیت روحی بهتر یا انرژی بیشتری داشته باشید.

لوبیا،پنیر کم چرب،ماهی،شیر،مرغ،سویا ،ماست ،نخود فرنگی و گوشت کاو همه حاوی این ماده هستند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

این رژیم حالتی متعادل و متناسب دارد و حاوی انواع سبزیجات و میوه و اجیل و ماهی و موارد دیگر است .

مطالعه ای بروی 4211 مرد و 5459 زن در اسپانیا نشان میدهد که میزان افسردگی در اقایان به خصوص انواع سیگاری انها،با کاهش مصرف فولات ها بیشتر میشود .در خانمها ی سیگار ی و یا انهایی که تحرک جسمی زیادی ندارد،نیز همین اتفاق با کاهش مصرف ویتامین ب 12 رخ میدهد .

این مطالعات تاثیر فولات و ویتامین ب 12 را بر بروز افسردگی نشان میدهند و محققان هنوز نمیدانند که افسردگی به یک رژیم غذایی نامتناسب  منجر میشود یا برعکس.
فولات در اجیل،تعداد زیادی از میوه ها،سبزیجات  تیره و بقولات یافت میشود و ویتامین ب 12 در ماهی و لبنیات کم چرب وجود دارد .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران