قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي (ECP) يكي از اشكال دارويي است كه زنان ميتوانند پس از مقاربت بدون جلوگيري، از آن استفاده نمايند. در ادامه به نحوه مصرف صحيح اين قرص ميپردازيم.

قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي (ECP) چيست؟

قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي جهت جلوگيري از بروز بارداري، پس از مقاربت بدون محافظت مورد استفاده قرار ميگيرد. اين قرص مانع از آزاد شدن تخمك در تخمدان شده و يا آنرا به تاخير مياندازد تا اسپرم مرد در بدن زن فعاليتي انجام ندهد. اين قرص همچنين از طريق ايجاد تغيير در حركت اسپرم، از بارور شدن تخمك جلوگيري بعمل مي آورد. 

زمانيكه تخمك بارور شده باشد، اين قرص قادر به جلوگيري از بارداري نميباشد، اما در عين حال آسيبي هم به شما و جنين در حال رشد وارد نميسازد.

چه زمان بايد قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي (ECP) را مصرف نمايم؟

شما ميتوانيد تا 72 ساعت (3 روز) پس از مقاربت، اين قرص را مصرف نماييد. اما در اغلب زنان مصرف پس از 4 روز هم موثر واقع ميشود.

اين قرص تا چه حد موثر است؟

اين دارو در زناني كه داراي وزن متوسط هستند و تا 4 روز پس از مقاربت بدون جلوگيري، اين قرص را مصرف نموده اند، حدود 98% موثر واقع ميشود. مصرف اين قرص در زنان سنگين وزن موثر نخواهد بود و اين قبيل زنان بهتر است جهت آسودگي خيال، دستگاه داخل رحمي IUD نصب نمايند. زناني كه بيش از 70 كيلوگرم وزن دارند، جز زنان سنگين وزن محسوب ميشوند.

چنانچه داروي ديگري نيز مصرف ميكنيد، اين امر را به پزشك يا داروساز اطلاع دهيد؛ شايد لازم باشد قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي بيشتري مصرف كنيد، يا دستگاه داخل رحمي IUD نصب نماييد. در صورتيكه پس از گذشت 3 ساعت از مصرف قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي، استفراغ كرديد، بايد يك قرص ديگر مصرف نماييد.

روش جايگزين قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي، نصب دستگاه داخل رحمي IUD ميباشد. اين دستگاه مسي توسط پزشك يا يك پرستار آموزش ديده، 5 روز پس از آزاد سازي تخمك نصب ميشود. ميزان موفقيت و تاثير اين روش تقريبا 100% است. مزيت نصب اين دستگاه، پيشگيري از بارداري در مدت زمان طولاني و مناسب بودن آن براي زنان سنگين وزن است.

آيا مصرف قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي (ECP) داراي عوارض است؟

در معدود مواردي، عوارض خفيفي چون تهوع و استفراغ بروز ميابد. شما ميتوانيد جهت پيشگيري از بروز اين حالت، اين قرص را همراه با غذا ميل نماييد. 

در برخي موارد نيز امكان حاملگي خارج از رحم وجود دارد. اين وضعيت ممكن است براي هر كسي اتفاق بيافتد كه بسيار خطرناك محسوب ميشود. در صورتيكه دچار درد و خونريزي شديد، فورا به پزشك يا يك كلينيك مراجعه كنيد.

چنانچه تصور ميكنيد باردار شده ايد، 3 الي 4 هفته پس از مصرف قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي، يك تست بارداري بدهيد.

آيا ميتوانم قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي (ECP) را از قبل تهيه نمايم؟

بله، شما ميتوانيد اين قرص را از يك داروخانه يا كلينيك تهيه نماييد، يا اينكه پزشك برايتان تجويز كند. اين قرص را ميتوانيد از قبل در منزل داشته باشيد تا در مواقع ضروري، فورا از آن استفاده نماييد.

چه نكات ديگري بايد در خصوص قرص پيشگيري از بارداري اورژانسي (ECP) بدانم؟

  • اين قرص حاوي پروژسترون است كه يك هورمون بسيار امن و مطمئن محسوب ميشود.
  • خيال شما را بابت بارداري پس از مقاربت بدون محافظت آسوده ميسازد و نگرانيتان را برطرف ميكند.
  • در صورتيكه بيش از يكبار اين قرص را مصرف نماييد، هيچ خطري شما را تهديد نميكند.
  • چنانچه در حال حاضر باردار هستيد و اين قرص را مصرف كرده باشيد، منجربه سقط جنين نخواهد شد.

آيا ميتوانم جهت پيشگيري از بارداري، اين قرص را بطور مرتب استفاده نمايم؟

خير، اين روش مانند ساير روش هاي پيشگيري از بارداري، شما را در مقابل بيماري هاي مقاربتي و پيشگيري از بارداري هاي آتي محافظت نميكند. بنابراين مصرف مرتب اين قرص جهت جلوگيري از بارداري معقول و مناسب نميباشد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران