بعضی از پسرها نسبت به همسالان خود کندتر، خجالتی تر و ساکت هستند. البته این وضعیت تا حدی که به رشد جسمی و اجتماعی منجر شود، می تواند عادی باشد. اما گاهی اوقات متوجه مشکلاتی مانند توجه دریادگیری می شویم که می تواند نشانه ای از بیماری باشد.
اگردرمورد احساسات یا وضعیت فیزیکی پسرخود نگرانی دارید، با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات اینها نشانه هایی ازیک بیماری بنام سندرم کلاین فلترمربوط است.

سندرم کلاین فلتر که بنام سندرم XXY هم شناخته می شود، فقط درمردان و زمانی اتفاق می افتد که فرزند پسر با یک کروموزوم اضافی جنسی دربیشتریا تمام سلولهای خود بدنیا می آید. بسیاری ازافراد مبتلا به سندرم کلاین فلترحتی نمی دانند که به چنین بیماری مبتلا هستند.
سندرم کلاین فلترقابل درمان نیست اما درمانگران ممکن است به کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری کمک کنند. چنین افرادی حتی بدون انجام هیچگونه درمانی می توانند به زندگی عادی ادامه داده و رشد کنند.

سندرم کلاین فلتر یک بیماری ژنتیک است که افراد با آن بدنیا می آیند. اما مانند سایربیماریهای ژنتیک این بیماری ازطریق خانواده منتقل نمی شود. بلکه بطورتصادفی و به دلیل خطا درتقسیم سلولی درهنگام تشکیل سلولهای جنسی اتفاق می افتد.

اگریکی ازاین سلولهای معیوب دردوران بارداری بوجود آیند، نوزاد درمعرض ابتلا به سندرم XXY قررخواهد گرفت. بعضی ازپسرها حتی ممکن است بیش از دو کروموزوم X داشته باشند که آنها را بیشتر درمعرض خطرابتلا به علائم شدیدترو مشکلات سلامتی قرارمی دهد.

بعضی ازافراد مبتلا به سندرم کلاین فلترعلائم بخصوصی ندارند اما بعضی هم ممکن است ازنظرفیزیکی و ظاهری و یا ازنظرگفتار، یادگیری، و رشد مشکلاتی داشته باشند.

نوزادان با سندرم کلاین معمولاً دچارضعف عضلات، شخصیت آرام و ناتوان هستند و درکارهایی مانند نشستن، خزیدن، راه رفتن و صحبت کردن تأخیردارند.

پسران مبتلا به سندرم کلاین فلتردرمقایسه با همسالان خود علائمی دارند درزیرآمده است:

  • بدن کشیده تر و کمترعضلاتی
  • باسن پهن ترو پاهای بلندتر
  • سینه بزرگ (سندرم ژنیکوماستی)
  • استخوانهای ضعیف
  • سطح انرژی پایین
  • آلت تناسلی و بیضه کوچکترازحد معمول
  • تأخیردربلوغ یا بلوغ ناقص
  • ریش کم پشت و بدن کم مو بعد ازبلوغ

علاوه براین عوارض، این افراد نشانه هایی از عدم برقرای ارتباط گفتاری و اجتماعی ازخود نشان می دهند. بسیاری ازپسران با این سندرم دیرصحبت می کنند و نمی توانند کلمات مناسبی برای بیان احساساتشان بیان کنند. آنها همچنین دریادگیری ، خواندن و نوشتن مشکل دارند.

این افراد ازنظراجتماعی افرادی ساکت و آرام و دارای شخصیت مطیع و فرمانبردارهستند که بندرت باعث ایجاد دردسرشده و نسبت به سایرین متفکرترو مفید ترهستند. آنها اغلب خجالتی و حساس هستند و نسبت به همسالان خود کمترفعال هستند و اعتماد بنفس اندکی دارند.

این افراد ممکن است درمدرسه وهنگام ورزش کردن قادربه برقراری ارتباط با همسالان خود نباشند اما دربزرگسالی روابط اجتماعی عادی با دوستان و سایراعضای خانواده خود خواهند داشت.

 

مشکلات ذکرشده باعث روبرو شدن با چالشهایی درزندگی آتی آنها خواهد بود. این سندرم مردان را درمعرض خطرابتلا به سرطان پستان ، مشکلات عروقی و خونی، مشکلات عملکرد جنسی، و پوکی استخوان قرارمی دهد.

اکثرمردان با درمان توسط تستوسترون می توانند زندگی جنسی عادی داشته باشند اما با این حال ممکن است مشکلات بیضه درارتباط با تولید کافی اسپرم طبیعی برای آنها بوجود بیاید.
اکثریت مردان مبتلا به سندرم کلاین فلترنابارورهستند و نمی توانند بطور طبیعی صاحب فرزند بشوند. اما کارشناسان ناباروری درحال بررسی برروی درمان های جدیدی می باشند. بررسی هایی که ممکن است به پدرشدن این بیماران منجرشود.

 

آزمایشهای اساسی برای درمان سندرم کلاین فلترعبارتند از:

  • آزمایش هورمونیکه معمولاً با درنظرگرفتن نمونه خون برای بررسی سطح غیرطبیعی هورمون انجام می شود.
  • آنالیز کروموزوم (کاریوتایپ) معمولا برروی نمونه خون انجام می شود. این آزمایش تعداد کروموزومها را بررسی می کند تا سندرم XXY را تشخیص دهند.

این بیماری مادرزادی معالجه نمی شود اما اگرازابتدا درمانهایی برای آن شروع شود می تواند نتایج بسیارخوبی داشته باشد.

 

درمان جایگزین با تستوسترون

افزایش سطح تستوسترون می تواند به پسری با سندرم کلاین فلتر کمک کند تا ازعضلات بزرگترو صدای عمیق ترو همچنین رشد آلت تناسلی و رشد موهای صورت و بدن برخوردارباشد.
بعلاوه به بهبود تراکم استخوان کمک می کند. اما درمان با هورمون تستوسترون نمی تواند باعث افزایش سایز بیضه بشود و یا ناباروری را ازبین ببرد.

گفتاردرمانی و درمان های فیزیکی می تواند به پسران مبتلا به سندرم کلاین فلتر به یادگیری درصحبت کردن، خواندن و نوشتن بهتر، بهبود قدرت عضلانی و هماهنگی، رفتاردرمانی، سلامت روانی، و کاردرمانی می تواند به پیشرفت اعتماد بنفس، کمرویی و روابط اجتماعی این افراد کمک کند. آموزش مهارت های عملی برای کمک به بالا بردن اعتماد بنفس آنها دراجتماع بسیارحائزاهمیت است.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران