ویروس زیکا ازنظرطبقه بندی ویروسی در گروه Flaviviridae قراردارد و توسط پشه ناقل آن که درطول روز فعال است، منتقل می شود.

این ویروس درانسان موجب بیماریی بنام تب زیکا می شود که ازسال 1950 درکمربند استوایی باریک ازافریقا تا آسیا اتفاق افتاده است. این ویروس ازسمت شرق تا پلینزی فرانسه و سپس جزیرهایستررفته، درسال 2025 به مکزیک، امریکای مرکزی، کارائیب و جنوب امریکا (برزیل) رسید و درحال حاضردرآنجا شیوع پیدا کرده است.

ویروس زیکا مانند تب دانگ، تب زرد، آنسفالیت ژاپنی، و ویروس های غرب رود نیل یک بیماری گرمسیری است که توسط نیش پشه آلوده به انسان منتقل می شود. این ویروس باعث بروز بیماری خفیفی شبیه به تب دانگ می شود که با استراحت کردن بهترمی شود. اما دارو یا واکسنی برای پیشگیری ازآن وجود ندارد. احتمال می رود که رابطه ای میان تب زیکا و میکروسفالی نوزادان وجود داشته باشد که ازطریق مادربه نوزاد منتقل شده است. بعلاوه موجب بیماری عصبی شدیدی دربزرگسالان بنام سندرم گیلن - باره می شود.

علائم عفونت با این ویروس عبارتند از سردرد خفیف، بثورات ماکولوپولر، تب، ورم ملتحمه، ضعف و درد مفاصل. این بیماری مرگ و میرندارد و علائم آن ازهر پنج نفرتنها دریک نفر شدید می باشد.
علائم بیماری را می توان با استراحت، مصرف مایعات و درمان با پاراستامول برطرف کرد. آسپرین و سایرداروهای ضد التهابی غیراستروئیدی درصورتی استفده می شود که احتمال خطرخونریزی وجود نداشته باشد.

شیوع این بیماری در امریکای لاتین پس از شیوع ابولا که باعث مرگ 11000 نفردرافریقا شد، تهدید بزرگی برای بهداشت جهانی محسوب می شود. اکثرافراد مبتلا به این ویروس هیچگونه علامت و نشانه ای ازبیماری ندارند. این عفونت خاموش آسیب زیادی به زنان باردار وارد می کند زیرا تأثیرات وحشتناکی برروی جنین آنها می گذارد و باعث تغییرشکل سر و میکروسفالی می شود. این امرموجب نگرانیهای روزافزونی شده و سازمان بهداشت جهانی درحال مبارزه با این بحران می باشد.

پزشکان درپی ساخت واکسنی برای این بیماری می باشند اما بدلیل اینکه 80 درصد افراد مبتلا هیچگونه نشانه ای ازاین بیماری ندارند، ردیابی بیماری بسیارمشکل است.
پشه ناقل ویروس زیکا به زندگی شهرنشینی که درکمربند استوا گسترش یافته، علاقمند است وآنجا زیستگاه مناسبی برای این پشه محسوب می شود. به گفته "ترنر" فقط انجام اقدامات شدید می تواند خطراین ویروس را محدود کند.

درکشوربرزیل نیز مواردی حاکی ازوجود هزاران مورد از نوزادان تازه بدنیا آمده با آسیب های مغزی و یا سری کوچکترازاندازه طبیعی گزارش شده است.

با توجه به برگزاری بازیهای المپیک 2016 دربرزیل شهردار ریودوژانیرو گفته است که باورندارد که شیوع این بیماری برروی بازیهای المپیک تأثیرگذارباشد.
ازدکتر"بروس الوارد" ازسازمان بهداشت جهانی سؤال شد که آیا به مردم توصیه می کنید برای دیدن بازیهای المپیک به برزیل سفرکنند؟ وی پاسخ داد احتمال اینکار بسیاربعید است.

ازآنجا که این ویروس درخون افراد وجود دارد، ممکن است براحتی ازکشوری به کشوردیگرمنتقل شود و پس ازگزیده شدن این فرد توسط پشه ، با گزیده شدن فرد دیگرتوسط پشه ناقل، بیماری به او منتقل شود. محققین درپی یافتن راه چاره ای برای مقابله با این بیماری درقبال یک رویداد بزرگ جهانی مانند المپیک هستند تا از انتقال جهانی این بیماری پیشگیری کنند.

منابع: ویکی پدیا - گاردین - نیویورک تایمز

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران