احیاء قلبی – ریوی یک تکنیک بسیار مهم و حیاتی است که در موقعیت های اورژانسی مختلف، از جمله حمله قلبی و یا غرق شدگی نسبی که تنفس یا ضربان قلب فرد متوقف شده است، استفاده می شود. انجمن قلب امریکا توصیه می کند که همه – افراد آموزش ندیده و کارکنان پزشکی به طور یکسان – به یادگیری ماساژ قلبی CPR نیاز دارند. 

بهتر است کاری انجام دهید تا اینکه بدون هیچ اقدامی منتظر بمانید. به یاد داشته باشید که تفاوت بین انجام کار یا انجام ندادن آن نجات یک زندگی است. 

در ادامه توصیه های سازمان قلب امریکا را مطالعه می کنید: 

  • فرد آموزش ندیده: اگر آموزش های لازم برای احیاء قلبی – ریوی را ندیده اید، دست های خود را آماده این کار کنید، به این معنا که فشارهای بدون وقفه قفسه سینه در حدود 100 فشار در هر دقیقه تا رسیدن ماموران امدادی، موثر خواهد بود. جزئیات مربوط به این فشارها در ادامه توضیح داده خواهد شد. در این مرحله نیازی به بازگرداندن نفس نیست. 
  • فرد آموزش دیده و آماده برای انجام کار: اگر به خوبی آموزش دیده اید و به کار خود اعتماد دارید، به جای بررسی مسیر هوا و انجام تنفس، با فشار دادن قفسه سینه آغاز کنید. احیا قلبی ریوی یا CPR را، قبل از چک کردن مسیر هوا و انجام تنفس،  با 30 فشار به قفسه سینه شروع کنید. 
  • فرد آموزش دیده اما نامطمئن: اگر آموزش دیده اید اما نسبت به توانایی خود اعتماد کافی ندارید، پس فقط ماساژ قفسه سینه را به طور منظم و با سرعت 100 ماساژ در دقیقه انجام دهید. 

توصیه های بالا مربوط به بزرگسالان است. کودکان و نوزادها به CPR نیاز دارند، اما نوزادان تازه متولد شده نیازی به آن ندارند. 

CPR می تواند خون حاوی اکسیژن را به مغز و سایر اندام های حیاطی برساند تا زمانی که درمان پزشکی موثرتر ضربان طبیعی قلب را بازگرداند. 

وقتی که قلب متوقف می شود، عدم وجود اکسیژن در خون ظرف چند دقیقه باعث آسیب رساندن به سلول های مغز می شود و شخص طی 8 تا 10 دقیقه می میرد. 

برای یادگیری روش صحیح CPR، یک دوره آموزش کمک های اولیه، شامل CPR و چگونگی استفاده از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)،  لازم است. اگر آموزش ندیده اید و دسترسی فوری به تلفن دارید، پیش از شروع CPR به اورژانس اطلاع دهید. اپراتور می تواند در انجام صحیح تر این کار به شما کمک کند. 
 

پیش از شروع کار

پیش از اینکه CPR را شروع کنید، موارد زیر را بررسی کنید: 

  • آیا شخص هوشیار است یا خیر؟
  • اگر به نظر می رسد که شخص هوشیار نیست، به شانه وی ضربه آرامی بزنید و با صدای بلند از او بپرسید: حالت خوبه؟ 
  • اگر فرد پاسخی نداد و به جز شما شخص دیگری هم در آنجا حضور دارد، از وی بخواهید بلافاصله به اورژانس اطلاع دهد و شما CPR را شروع کنید. اگر شما تنها هستید و تلفن در دسترستان است، پیش از شروع CPR به اورژانس اطلاع دهید – مگر اینکه حدس بزنید فرد به خاطر خفگی هیچ پاسخی نمی دهد (به عنوان مثال غرق شدگی). در این مورد خاص CPR را به مدت یک دقیقه انجام دهید و سپس به نزذیکترین مرکز اورژانس اطلاع دهید. 
  • اگر یک دستگاه AED (الکتروشوک) در دسترس است،  یک شوک توسط دستگاه به فرد داده شده و سپس CPR شروع شود. 

بررسی های اولیه را فراموش نکنید: 

سازمان قلب امریکا از مخفف CAB استفاده می کند که بسیار مهم است – ماساژ (Compressions)، راه هوایی (airway) و تنفس (Breathing) – در CPR این سه مرحله به ترتیب باید بررسی شوند: ماساژ، راه هوایی و تنفس. 
 

ماساژ: بازگرداندن گردش خون 

  • فرد را به پشت و روی یک سطح صاف قرار دهید. 
  • در کنار گردن و شانه های وی زانو بزنید. 
  • کف یکی از دستان را در مرکز قفسه سینه فرد و بین نوک سینه ها قرار دهید. دست دیگر را روی دست اول خود قرار دهید. آرنج خود را صاف نگه دارید و شانه هایتان را به طور مستقیم بالای دستان خود نگاه دارید. 
  • از وزن بالاتنه خود استفاده کنید تا قفسه سینه را به اندازه حدودا 5 سانتی متر (2 اینچ) به داخل فشار دهید. این فشار باید حدود 100 عدد در دقیقه باشد. 
  • اگر آموزش CPR ندیده اید، ماساژ قفسه سینه را تا مشاهده علائمی از حرکت یا رسیدن فوریت های پزشکی ادامه دهید. اگر آموزش CPR دیده اید، بررسی مسیر هوایی و نجات تنفس را نیز ادامه دهید. 

مسیر هوایی: باز کردن مسیر هوایی

  1. اگر قبلا آموزش CPR دیده اید و 30 عدد ماساژ قلبی انجام داده اید، مسیر هوایی فرد را از طریق شیب دار کردن سر وی و بالا آوردن چانه باز کنید. به این شکل که کف دست خود را روی پیشانی وی قرار داده و سر را به آرامی به عقب کج کنید. سپس با دست دیگر چانه را به سمت بالا آورده و مسیر هوایی را باز کنید. 
  2. تنفس طبیعی را بررسی کنید که 5 تا 10 ثانیه بیشتر طول نمی کشد. به حرکت قفسه سینه دقت کنید، به صدای نفس کشیدن ها گوش دهید و تنفس وی را روی گونه و گوش خود احساس کنید. نفس نفس زدن تنفس طبیعی در نظر گرفته نمی شود. اگر شخص به طور عادی نفس نمی کشد تنفس دهان به دهان را آغاز کنید، شما در CPR آموزش دیده اید. اگر فکر می کنید که فرد به خاطر حمله قلبی بیهوش است و شما نیز در مورد فوریت های پزشکی چیزی نمی دانید، تنفس دهان به دهان را نادیده گرفته و ماساژ قفسه سینه را ادامه دهید. 

تنفس: نفس کشیدن فرد 

بازگرداندن تنفس از طریق تنفس دهان به دهان، یا اگر دهان آسیب دیده و باز نمی شود دهان به بینی، امکان پذیر است. 

  1. با باز کردن مسیر هوایی (با استفاده از عقب بردن سر و به جلو آوردن چانه)، بینی فرد را برای تنفس دهان به دهان ببندید و دهان وی را با دهان خود بپوشانید. 
  2. آماده باشید تا دو تنفس نجات دهنده بدهید. اولین تنفس 1 ثانیه طول می کشد و سپس به قفسه سینه نگاه کنید و چک کنید که بالا آمده یا نه. اگر قفسه سینه بالا آمد، عمل شیب کردن سر، بالا آوردن چانه و دادن تنفس دوم را تکرار کنید. 30 ماساژ قلبی به همراه دو تنفس به عنوان یک دوره در نظر گرفته می شود. 
  3. ماساژ قفسه سینه را برای شروع مجدد دوره آغاز کنید. 
  4. اگر پس از کامل کردن پنج دورهف که حدود دو دقیقه طول می کشد، شخص هیچ حرکتی انجام نداد، و اگر یک الکتروشوک (AED) در دسترس دارید، از این دستگاه استفاده کرده و کار را ادامه دهید. یک بار از شوک استفاده کرده و سپس CPR را از سر بگیرید – که با ماساژ قلب شروع می کنید – به مدت دو دقیقه تا اجرای شوک بعدی. اگر به طریقه استفاده از دستگاه AED آگاه نیستید، با مرکز اورژانس تماس گرفته و در مورد چگونگی استفاده از آن راهنمایی بخواهید. اگر به دستگاه AED دسترسی ندارید، مرحله پنجم را ادامه دهید. 
  5. CPR را آنقدر ادامه دهید تا علائمی از حرکت مشاهده کنید و یا اینکه امدادگران برسند. 

انجام CPR روی کودکان

فرایند اجرای CPR روی کودکان 1 تا 8 ساله اساسا مانند فرایند انجام شده روی بزرگسالان می باشد، تفاوت های آن عبارتند از: 

  • اگر تنها هستید، پیش از تماس با اورژانس یا استفاده از AED، 5 دوره ماساژ قلبی و تنفس را روی کودک انجام دهید – که باید 2 دقیقه طول بکشد. 
  • تنها از یک دست برای انجام ماساژ قلبی استفاده کنید. 
  • تنفس شما آرام تر باشد. 
  • در مورد ماساژ قلبی و تنفس از فرایندی مشابه آنچه روی بزرگسال انجام داده می شود، استفاده کنید: 30 ماساژ قلبی و دو تنفس، که یک دوره محسوب می شود. پس از دو تنفس داده شده، بلافاصله دوره بعدی ماساژ قلبی و تنفس را شروع کنید. 
  • پس از انجام 5 دوره CPR (حدود 2 دقیقه) اگر هیچ عکس العملی مشاهده نشد و دستگاه AED موجود است، از این دستگاه استفاده کرده و سپس کار را ادامه دهید. برای کودکان 1 تا 8 سال، اگر ممکن است، از پدهای مخصوص کودکان استفاده کنید. برای کودکان کمتر از یک سال از دستگاه AED استفاده نکنید. در استفاده از دستگاه یک شوک داده و سپس CPR را پیش از اجرای شوک دوم، آغاز کنید که 2 دقیقه طول می کشد – CPR با ماساژ قلبی شروع می شود. اگر به طریقه استفاده از دستگاه AED آگاه نیستید با مرکز اورژانس تماس گرفته و در مورد طریقه استفاده از آن راهنمایی بخواهید. 

این عملیات را تا زمان مشاهده واکنش از طرف کودک و یا رسیدن کمک ادامه دهید. 
 

اجرای CPR روی نوزاد 

بسیاری از مشکلات قلبی در نوزادها به خاطر کمبود اکسیژن، مانند غرق شدن یا خفگی، رخ می دهد. اگر فکر می کنید که راه هوایی نوزاد مسدود شده، کمک های اولیه مربوط به خفگی را انجام دهید. اگر علت نفس کشیدن نوزاد را نمی دانید، عمل CPR را انجام دهید. 

برای شروع وضعیت را بررسی کنید. نوزاد را برای مشاهده یک پاسخ یا حرکت نوازش کنید،  اما او را تکان ندهید. اگر پاسخی مشاهده نکردید، فرایند ماساژ، راه هوایی و تنفس را انجام دهید و زمان را در نظر گرفته و برای کمک به اورژانس اطلاع دهید، عملیات طبق زیر انجام می شود: 

  • اگر شما تنها هستید و انجام CPR لازم است، بنابراین CPR را، پیش از تماس با اورژانس، به مدت 2 دقیقه انجام دهید – 5 دوره. 
  • اگر شخص دیگری هم حضور دارد، از وی بخواهید که به اورژانس اطلاع داده و شما بلافاصله به نوزاد رسیدگی کنید. 

ماساژ قلبی: بازگشت گردش خون

  1. نوزاد را به پشت و روی یک سطح و صاف مانند میز یا زمین، قرار دهید. 
  2. یک خط افقی را بین دو نوک پستان نوزاد تصور کنید. دو انگشت از یک دست خود را درست زیر این خط و در مرکز قفسه سینه قرار دهید. 
  3. قفسه سینه را به آرامی حدود 4 سانتی متر فشار دهید. 
  4. با یک سرعت نسبتا سریع، فشارهای خود را با صدای بلند بشمرید. باید در هر یک دقیقه 100 فشار وارد کنید. 
     

باز کردن راه هوایی

  1. پس از 30 ماساژ به آرامی سر را عقب داده و با یک دست چانه را بلند کنید و با دست دیگر پیشانی را پایین آورید. 
  2. در کمتر از 10 ثانیه، گوش خود را نزدیک دهان نوزاد آورید و تنفس وی را بررسی کنید: به حرکت قفسه سینه نگاه کنید، به صدای تنفس گوش دهید و سعی کنید تنفس نوزاد را روی گونه و گوش خود احساس کنید. 

تنفس: نفس کشیدن نوزاد

  1. دهان و بینی نوزاد را با دهان خود بپوشانید. 
  2. آماده باشید تا دو تنفس به نوزاد بدهید. با استفاده از نیروی گونه های خود (به جای نفس عمیق از ریه ها) به آرامی هوای ملایمی را وارد دهان نوزاد کنید، تنفس یک ثانیه طول می کشد. بالا آمدن قفسه سینه نوزاد را بررسی کنید. اگر قفسه سینه بالا نیامد، عمل عقب کشیدن سر و بالا آوردن چانه را تکرار کنید و تنفس دوم را به نوزاد بدهید. 
  3. اگر قفسه سینه باز هم بالا نیامد، دهان نوزاد را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ جسم خارجی در این مسیر وجود ندارد. اگر راه هوایی مسدود به نظر می رسد، از روش های کمک های اولیه برای خفگی استفاده کنید. 
  4. پس از هر 30 ماساژ قلبی، دو تنفس به نوزاد بدهید. 
  5. قبل از تماس با اورژانس، به مدت دو دقیقه CPR را انجام دهید. اگر شخص دیگری حضور دارد از وی بخواهید با اورژانس تماس بگیرد. 
  6. CPR را تا زمان مشاهده علائم حیات و یا رسیدن کمک های پزشکی، ادامه دهید.
     
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران