دستگاه گوارش انسان از دهان ، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ  شروع شده وسرانجام در راست روده یا رکتوم خاتمه می یاید. رکتوم بخش نهایی دستگاه گوارش است  که به داخل کانال مقعد باز می شود. در بزرگسالان راست روده تقریبا در طول 18-20  سانتی متراست و به راحتی به سه قسمت مساوی تقسیم می شود.


عملکرد مقعد

 

مقعد به عنوان آخرین بخش از دستگاه گوارش و به عنوان یک مرکز ذخیره سازی موقت برای  مدفوع  محسوب می شود. غذایی که می خوریم ابتدا وارد دهان می شود و سپس وارد معده، روده کوچک ودر نهایت به  روده بزرگ میرسد، باقی مانده مواد غذایی هضم نشده با باکتری ها در دستگاه گوارش وارد راست روده و تبدیل به مدفوع  می شوند. این مدفوع در رکتوم با اجابت مزاج واز طریق حرکت روده  به کانال مقعد برای خارج شدن از بدن منتقل می شود و سپس  دفع می شود.
اگر این عملکرد در رکتوم  به خوبی اثر نکند منجر به یبوست می شود که این خود باعث بیماری های متعددی می شود.


بیماری های مربوط به رکتوم


بیماری های رکتوم شایع و جدی هستند و می تواند در هر سنی رخ دهد. التهاب در جوانان شایع تر است و تومور بیشتردر سالمندان . علائمی که نیاز به مراجعه دکتراست، عبارتند از خونریزی در راست روده،  تغییر در اجابت مزاج ، ترشحات مخاط  یا چرک، زورپیچ و پرولاپس. از بیماری های مقعدی شایع می توان بواسیر، صدمات رکتوم، التهاب رکتوم (پروکتیت)، پرولاپس رکتوم، سرطان روده  را نام برد.


1. هموروئید
راست روده و کانال مقعد شامل رگ های فراوانی می باشند،  این رگه ها  می توانند به دلیل حرکات نامنظم روده، ملتهب و متورم شوند به عنوان مثال یبوست یا اسهال، باعث ملتهب شدن رگ ها شده که این بیماری بواسیر نام دارد و این بیماری بسیار دردناک و منجر به خونریزی داخلی شود. علائم این بیماری شامل خون در مدفوع، درد به هنگام اجابت مزاج . پیشگیری از هموروئید معمولا شامل استفاده از رژیم غذایی با فیبر غنی و جلوگیری از یبوست یا اسهال می باشد.


2. پروکتیت
پروکتیت التهاب راست روده است. این بیماری می تواند حاد یا مزمن با علائمی مانند زورپیچ، دفع خون و مخاط و در موارد شدید همراه با چرک است. التهاب راست روده معمولا به علت برخی بیماری زمینه ای و یا عفونت مربوط به دستگاه گوارش است. برای جلوگیری ازبروز این شرایط،  باید یک رژیم غذایی سالم و تمیز و از فیبرها مصرف نمود.


3. سرطان رکتوم
سرطان روده بزرگ چهارمین و رایج ترین تومور بدخیم در زنان و شایعترین سرطان در مردان است. علائم سرطان رکتوم نیز مانند دیگر مشکلات رکتوم می باشد مانند خونریزی (به رنگ قرمز روشن)، درد شکم، مدفوع کوچک و باریک،تغییر اجابت مزاج ، یبوست یا اسهال یا احساس دفع مدفوع ناقص است. اگر هر یک از این علائم ظاهر شد بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید.


پیشگیری از سرطان رکتوم


پیشگیری از سرطان رکتوم شامل غربالگری به طور منظم به خصوص در افراد در معرض خطر، مانند کسانی که  سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند  و یا سن شان بیش از 50 سال است. تغییرات قابل توجه در شیوه زندگی مانند اصلاح رژیم غذایی، ورزش، اجتناب از سیگار و الکل نیز می تواند به طور قابل توجهی در کاهش خطر این بیماری نقش بسزایی داشته باشد.


1. غربالگری
افراد با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شامل افراد بیش از 50 سال  و یا افراد با سابقه فامیلی و دیگر افراد با علائم ذکر شده و یا با نظردکتر باید این عکس برداری را انجام دهند.غربالگری شامل شامل کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، و آزمایش خون مخفی در مدفوع می باشد.


2. اصلاح نحوه ی خوردن غذا
هر شخصی باید یک رژیم غذایی سالم را حفظ کند. رژیم غذایی سالم شامل مواد معدنی و فیبرهای غذایی  است. هر شخصی باید میوه و سبزیجات فراوانی استفاده کند، به عنوان مثال مواد غذایی حاوی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان، که  نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد . میوه ها و سبزیجات نیز منبع  خوبی از فیبر غذایی هستند، فیبرهای غذایی نقش مهمی در هضم مواد غذایی و تحریک روده را بازی می کنند.


3. ورزش
زندگی بی تحرک خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد اما اگر فرد همچنان به انجام ورزش روزانه  مبادرت کنند ،25٪ خطر بروز این بیماری کاهش می یابد، یک فرد باید حداقل  به مدت 30 دقیقه در روز ورزش کند.


4. اجتناب از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل
سیگار کشیدن برای سلامت بدن مضراست و نه تنها خطر ابتلا به سرطان دهان و ریه را افزایش می دهد  بلکه خطر ابتلا به سرطان رکتوم را نیز 18٪ افزایش می دهد، به همین دلیل باید در اسرع وقت سیگار کشیدن را ترک کرد.


5. ثابت نگه داشتن وزن
چاقی نیز با سرطان روده بزرگ به خصوص در مردان در ارتباط است و با توجه به برخی از مطالعات ، چربی شکم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. پس باید در حفظ  وزن ایده آل و رژیم غذایی سالم  و انجام ورزش روزانه کوشا باشیم.


6. نوشیدن چای سبز
استفاده از چای سبز با توجه به برخی از تحقیقات نیز در پیشگیری سرطان روده بزرگ، و همچنین انواع دیگر سرطانها  بسیار مفید است. 
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران