خونریزی در دستگاه گوارش می تواند نشانه ای از یک مشکل یا بیماری باشد. بیشترین علل خونریزی مرتبط  که می توان آنرا درمان یا کنترل کرد،  بواسیر(هموروئید) است.


علت خونریزی ممکن است جدی نباشد، اما یافتن منشاء خونریزی بسیار مهم است. دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، راست روده و مقعد می باشد.خونریزی میتواند از یک یا چندین ناحیه باشد مانند یک زخم کوچک بر روی پوشش داخلی معده و یا از یک مشکل  بیشترمانند التهاب روده بزرگ  باشد.


خونریزی می تواند گاهی اوقات بدون هیچ نشانه ای  رخ دهد. این نوع از خونریزی مخفی یا پنهان نامیده میشوند. خوشبختانه، آزمایش ساده می تواند خون مخفی در مدفوع را تشخیص دهد.


چه چیزی باعث خونریزی در دستگاه گوارش می شود؟

 

  • خونریزی از مری  می تواند به علت :

ازوفاژیت و ریفلاکس معده به مری، رفلاکس اسید معده به مری ،می تواندمنجر به تحریک و التهاب مری (ازوفاژیت) که ممکن است باعث خونریزی  شود.
واریس، بزرگی غیر طبیعی رگ ها معمولا در پایین تر نقطه از مری یا قسمت فوقانی معده قرارگرفته ،که واریس نام دارد، ممکن است پاره  و موجب خونریزی شود. سیروز کبدی شایع ترین علت  واریس مری است.
اشک مالوری وایس، این پارگی در جدار مری که معمولا با استفراغ طولانی مدت ایجاد می شود ولی ممکن است باعث علل دیگر افزایش فشار شکمی، مانند سرفه،سکسکه در هنگام زایمان شود.

 

 

  • خونریزی از معده می تواند به علت :

گاستریت، الکل، داروهایی از جمله ؛داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، و یا ناپروکسن  و غیره می تواند  باعث زخم معده یا التهاب (گاستریت) شود.
زخم معده و زخم روده، زخم ها در معده ممکن است  از طریق عروق خونی بزرگ شود.د  شایع ترین علت زخم معده عفونت با یک باکتریی به نام هلیکوباکتر پیلوری است. همچنین، بیماران از سوختگی، شوک، آسیب به سر، یا سرطان رنج می برد، و همچنین  کسانی که تحت عمل جراحی قرارگرفته اند، ممکن است زخم معده مربوط به استرس را تجربه کنند. زخم روده معمولا با اسید اضافی معده و عفونت با هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود.


سرطان معده

 

  • خونریزی  دستگاه گوارش تحتانی (روده بزرگ، راست روده و مقعد)  می تواند به علت:

 

بواسیر:  این عارضه احتمالا شایع ترین علت مشاهده خون در دستگاه گوارش است، به خصوص اگر این خون  به رنگ قرمز روشن به نظر برسد. بواسیربزرگترین رگ در ناحیه مقعد است که با پاره شدن آن خون قرمز روشن جاری می شود .

 

شقاق مقعد: پارگی در پوشش مقعد همچنین می تواند باعث خونریزی شود. این اغلب بسیار دردناک است.


پولیپ روده بزرگ: رشد پولیپ روده بزرگ می تواند در روده بزرگ رخ دهد. پولیپ روده بزرگ می تواند پیش ساز سرطان و و خونریزی شود.


سرطان روده بزرگ 


عفونت های روده، التهاب و اسهال خونی می تواند از عفونت های روده باشد.


کولیت اولسراتیو، التهاب و سطح گسترده خونریزی از زخم کوچک می تواند دلیل قابل مشاهده خون  در مدفوع باشد.


بیماری کرون، این بیماری مزمن نیز باعث التهاب و خونریزی مقعدی میشود.


بیماری دیورتیکولی


ناهنجاریهای رگهای خونی، با افزایش سن ، این اختلالات ممکن است در رگ های خونی روده بزرگ، باعث خونریزی مجدد شود.


کولیت ایسکمیک، اسهال خونی، اغلب با درد شکم همراه است، می تواند به دلیل کاهش جریان خون به روده، به ایسکمی یا اکسیژن کافی، و آسیب به سلولهای پوششی روده منجر شود.


چگونه خونریزی در دستگاه گوارش شناخته می شوند؟


نشانه هایی از خونریزی در دستگاه گوارش به مکان و شدت خونریزی بستگی دارد.
اگر خون از مقعد و یا پایین روده بزرگ باشد،خون قرمزو روشن با مدفوع  مخلوط یا پوشش داده می شود. اگر خونریزی  در بالای روده بزرگ و یا در انتهای روده کوچک  اتفاق بیافتد، مدفوع ممکن است با خون تیره مخلوط شود.


هنگامی که خونریزی  در مری، معده، اثنی عشر وجود دارد، مدفوع معمولا سیاه ، قیری و بوی بسیار نامطبوعی دارد. هنگامی که خونریزی از مری، معده، یا اثنی عشرباشد، استفراغ ممکن است به رنگ قرمز روشن  باشد.
اگر خونریزی غیبی، یا پنهانی باشد ،ممکن است  متوجه هرگونه تغییر در رنگ مدفوع نشوید.


اگر ناگهان خونریزی شدیدی رخ  دهد ، ممکن است  دچار احساس ضعف، سرگیجه، ضعف، تنگی نفس، یا درد شکمی یا اسهال  شوید.ممکن است شوک به همراه نبض سریع و افت فشار خون رخ دهد و دچاررنگپریدگی  شوید . اگر خونریزی کم باشد و در طی یک دوره زمانی طولانی رخ دهد، تدریجا منجر به خستگی، بی حالی، تنگی نفس، و رنگ پریدگی (یا سردی پوست) شود . توجه داشته باشید که آهن، بیسمول پپتو و برخی از غذاها، مانند چغندر، می توانید مدفوع  را به رنگ قرمز یا سیاه در آورد و شما را دچار اشتباه کند.


علائم خونریزی در دستگاه گوارش چیست؟


هر یک از علائم زیر نشان دهنده ی خونریزی در دستگاه گوارش می باشد:

 

  • مدفوع با پوشش خون روشن و قرمز 
  • مدفوع مخلوط باخون تیره 
  • مدفوع سیاه یا قیری 
  • خون قرمز روشن در استفراغ
  • استفراغ به ظاهر قهوه ای

نشانه های دیگری ممکن است باعث خونریزی در دستگاه گوارش شود و نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد. این شامل:

 

  • خستگی، ضعف، ظاهر رنگ پریده
  • کم خونی


چگونه خونریزی در دستگاه گوارش درمان می شود؟


هنگامی که علت خونریزی در دستگاه گوارش مشخص شود ، اکثر مردم می توانند به طور موثر این بیماری را درمان کنند.
استفاده از آندوسکوپی پیشرفته در حال حاضر  به پزشکان این اجازه را می دهد تا محل خونریزی را مشاهده و سپس درمان کنند. انواع روش های درمانی آندوسکوپی برای درمان خونریزی دستگاه گوارش مفید هستند. خونریزی فعال در دستگاه گوارش فوقانی اغلب می توان با تزریق مواد شیمیایی به طور مستقیم به محل خونریزی را با یک سوزن  از طریق آندوسکوپ کنترل کرد.
تکنیک های آندوسکوپی همیشه  خونریزی را کنترل نمی کنند. گاهی اوقات برای کنترل خونریزی فعال، شدید یا مکرر عمل جراحی مورد نیاز است.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران