گل مژه بیمار ی شایعی است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار نماید. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک ظاهر می شود. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه ها یا غدد ترشح کننده پلک ایجاد می شود.تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل مژه می شود.


گل مژه یک جوش یا آبسه است که در هر دو پلک بالا یا پایین تشکیل می شود. این التهاب از انسداد مجرای روغن و باکتری که به طور معمول در سطح پلک بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند، ناشی می شود . برخی میکروب ها می توانند همراه با سلول های مرده پوست در امتداد لبه پلک به دام بیافتادند .

گل مژه معمولا سطحی و به سادگی قابل مشاهده هستند. گاهی اوقات، هم عمیق تر در درون پلک قرار دارند.

 

گل مژه خارجی به عنوان یک جوش در کنار یک مژه شروع می شود و ممکن است قرمز و دردناک باشد . چند روز بعد از بروز ، گل مژه می ترکد و سپس بهبود می یابد. برخی گل مژه ها خارجی و کوتاه مدت هستند و خود به خود درمان می شوند، اما برخی دیگر نیاز به مراجعه دکتر دارد.

 

گل مژه داخلی (در قسمت زیرین پلک) نیز باعث جوش قرمز و درد می شود، اما محل آن مانع از ورودش به پلک می شود. گل مژه داخلی ممکن است هنگامی که عفونت برطرف می شود ،  به طور کامل ناپدید شود .

 

اگر غده  گل مژه  بهبود نیابد ، بافت زخم اطراف غده متورم توسعه می یابد و درد فروکش میکند و یک "برآمدگی" باقی می ماند. که این "برآمدگی" شالازیون مزمن  نامیده می شود.

 

شالازیون یک گل مژه مزمن است . گل مژه و شالازی (جمع شالازیون) معمولا بی ضرر و به ندرت چشم یا بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در موارد نادر می تواند منجر به عفونت های شدید در صورت به نام سلولیت شوند . سلولیت بسیار جدی است و در هر سنی رخ  می دهد و می تواند در هر زمانی  عود کنند.

 

چه عواملی باعث گل مژه می شود؟


گل مژه معمولا در اثر انسداد یک غده چربی  و باکتری استافیلوکوکی، که اغلب سمت راست  سطح پوست زندگی می کنند ،ایجاد می شود. بدن ما شامل میلیاردها باکتری است که با ما همزیستی می کنند . زمانی که شرایط  برای رشد باکتری ها مناسب باشد، باکتری ها تکثیر می شوند  و منجر به جوش می شوند.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران