خشکی چشم  به جریان اشک ، رطوبت ثابت وشستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه بستگی دارد.  اشک ترکیبی از آب برای رطوبت؛ روغن برای چرب بودن چشم ، پروتئین های خاصبرای مقاومت در برابر عفونت ها است. این اجزاء  توسط غدد ویژه واقع در اطراف چشم ترشح می شود.

هنگامی که عدم تعادلی در سیستم  اشکی بوجود بیاید ، یک فرد ممکن است خشکی چشم را تجربه کنند. وجود خشکی چشم نیز میتواند در نتیجه عمل های جراحی مثل لیزیک باشد.


هنگامیکه اشک به اندازه کافی در چشم وجود نداشته باشد، یک فرد ممکن است دچار:

  • درد
  • حساسیت به نور
  • احساس جسم خارجی و یا شن و ماسه در چشم
  • خارش
  • سرخی
  • تاری دید
  • ریزش اشک بیش از حد

 

گاهی اوقات، خشکی چشم ممکن است با جریان ریزش اشک فروان همراه باشد که این امر گیج کننده است. زمانی که چشم به اندازه کافی  چرب نباشد این اتفاق می افتد. چشم از طریق سیستم عصبی سیگنالی را برای روان کردن چشم ارسال میکند. در پاسخ، چشم  برای جبران این مشکل  اشک  تولید میکند.

گرچه، این اشک ها عمدتا آب و کیفیت روان کننده ها و یا ترکیب غنی از اشک طبیعی را دارا نیستند. آنها آلودگی ها را برطرف میکنند، اما آنها لایه ای بر سطح چشم نمی باشند.علاوه بر عدم تعادل در سیستم جریان اشک چشم، خشکی چشم می تواند علائم دیگری مانند: خشکی هوا ، گرما، و یا دیگر شرایط محیطی باشد.

 

شرایط دیگری که ممکن است باعث خشکی چشم شوند عبارتند از:

  • روند پیری طبیعی، به خصوص یائسگی
  • عوارض جانبی برخی داروها مثل آنتی هیستامین ها و قرص های ضد بارداری
  • بیماری هایی که  میتوانند اشک چشم را تحت تاثیر قرار دهند، مانند سندرم شوگرن، آرتریت روماتوئید و بیماری های کلاژن واسکولار
  • مشکلات ساختاری پلک

 

چگونه خشکی چشم درمان می شود؟
هر چند خشکی چشم قابل درمان نیست، اما مراحلی برای درمان آن وجود دارد. شما باید برا ی انتخاب گزینه های درمانی با متخصص مراقبت از چشم صحبت کنید. درمان خشکی چشم ممکن است شامل:

قطره اشک مصنوعی، استفاده از قطره اشک مصنوعی از درمان اولیه برای خشکی چشم محسوب می شود . قطره اشک مصنوعی بدون نسخه پزشک هم در دسترس است .ممکن قطره اشک برای همه بطور یکسان اثر نکند ، بنابراین ممکن است برای پیدا کردن قطره چشمی نیاز به بررسی بیشتر باشد . اگر دچارخشکی چشم مزمن باشید ،زمان و نحوه مصرف و همچنین نگهداری این قطره حائز اهمیت است.اگر چشمان شما در هنگام خواب خشک می شود، می توانید از یک روان کنند موثرتردر شب مانند یک پماد ، استفاده کنید.


بستن سوراخ های خروجی اشک، در این روش خروجی های اشک به صورت موقت یا دائمی بسته می شوند با بستن سوراخ های خروجی اشک نیز باعث باقی ماندن اشک در چشم و مرطوب ماندن چشم می شود.


بستن پلک ها: در مواردی که اشکالات ساختمانی پلک باعث بازماندن چشم و تبخیر اشک می شود با بستن موقتی بخشی از پلک ها میتوان سطح تبخیر اشک را کمتر کرد و خشکی چشم را نیز درمان نمود.
Lipiflow  یک دستگاه پزشکی است که با استفاده از گرما و فشار بر روی پلک موانع غدد مسدود شده را برطرف میکند. این غدد تولید چربی میکند.چربی چشم را روان نموده و از تبخیراشک جلوگیری می نماید.


رستاسیس : در حال حاضر تنها قطره ای است  که تولید اشک در چشم را افزایش می دهد  .


تغذیه و داروهای دیگر: قطره های چشمی استروئیدی ، می تواند در یک دوره کوتاه مدت به عنوان سایر اقدامات بلند مدت استفاده شود. شواهد حاکی از آن می باشد که ،افزایش مصرف  روغن ماهی و امگا 3 از طریق رژیم غذایی و یا مکملها  برای کسانی که مبتلا به خشکی چشم می باشند، بسیار مفید است.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران