بیش فعال بودن مثانه  می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه میتواند شما را خانه گیر کند . حتی نمی توانید وقت با ارزش خود را در کنار خانواده و دوستان خود سپری نمایید زیرا داشتن مثانه پرکار باعث  ناراحتی و شرمساری شما میگردد .
خوشبختانه، راه هایی برای مبارزه با این مشکل وجود دارد..

برای درمان مثانه بیش فعال میتوان از روش های بسیاری، از جمله  دارو، تغییرات رفتاری، ورزش و ترکیبی از این دو روش استفاده نمود . دکتر طی انجام معاینات می تواند نکاتی را برایتان توصیه نماید . با انجام و رعایت این دستورالعمل ها  می توان این عارضه را درمان نمود.


درمان طبیعی برای بیش فعالی مثانه 


ورزش مثانه و ورزش های کف لگن  دو درمان طبیعی برای پرکاری مثانه محسوب می شوند. تحقیقات نشان داده است  که انجام این ورزش ها می تواند برای زنان  موثر واقع شود ، و تقریبا هیچ عوارض جانبی را به دنبال ندارد.
قبل از شروع هر نوع درمانی برای پرکاری مثانه ، عملکرد مثانه و عواملی که ممکن است باعث پرکاری مثانه شود را مورد بررسی قرار دهید. 


ورزش مثانه: رایج ترین درمان برای پرکاری مثانه که یک نوع درمان غیر دارویی محسوب می شود، ورزش مثانه است. ورزش مثانه به شما کمک می کند تا راه استفاده از دستشویی را تغییر دهید . به جای احساس نیاز به دفع ادرار  ، دفع ادرار شما باید طی روز زمانبندی شود که به آن دفع ادرار برنامه ریزی شده می گویند .در مدت انجام این ورزش شما یاد می گیرید که چگونه ادرار خود را در ابتدا برای چند دقیقه  و سپس به تدریج برای یک ساعت یا بیشتر کنترل نمایید. 


• ورزش های کف لگن: فقط با انجام ورزش میتوانید عضلات بازو ، شکم و دیگر بخش های بدن خود را تقویت نمایید. شما نیز با انجام این ورزشها میتوانید عضلاتی که ادرار را کنترل میکنند تقویت نمایید. در طول انجام ورزش های کف لگن، (کگل) شما باید عضلات لگن را برای آغاز و توقف جریان ادرار به مدت چند ثانیه سفت نگه دارید و سپس آنها را شل نمایید. 


یکی از روشها یا تکنیک هایی که به شما کمک می کند  تا کنترل بیشتری در اعمال طبیعی غیر ارادی داشته باشید ، بیوفیدبک نام دارد. 
روش دیگر برای تقویت عضلات کف لگن ، استفاده از تحریک الکتریکی است، که پالس های الکتریکی کوچکی را توسط الکترود به ناحیه ای از واژن یا مقعد می فرستند.
تا زمانی که پرکاری مثانه تحت کنترل در نیاید ، استفاده از پد جاذب می تواند به مخفی کردن  نشت ادرار کمک نماید.


راه کارهای دیگر برای پیشگیری از بیش فعالی مثانه ، عبارتند از:


• اجتناب از نوشیدن کافئین یا مایعات زیاد قبل از تحرک
• اجتناب از مصرف مایعات قبل از رفتن به رختخواب
 

درمان دارویی برای مثانه بیش فعال

 

در افراد مبتلا به مثانه بیش فعال، عضلات در دیواره مثانه در زمانهای مختلف منقبض میشوند. گروهی از داروها به نام آنتی کولینرژیک  با این مشکل مبارزه می کند و سیگنال های عصبی مربوط به منقبض کننده عضلات مثانه را مسدود می کند. تحقیقات نشان می دهد که این داروها نیز ممکن است ظرفیت مثانه را افزایش و میل دفع ادرار را کاهش دهد.
داروهای آنتی کولینرژیک عبارتند از:

 

  • داریفناسین (Enablex)
  • اکسی بوتینین (Ditropan، Ditropan XL، Oxytrol، Gelnique)
  • سولیفناسین (Vesicare)
  • تولترودین 
  • تروسپیوم (Sanctura)
  • اوکسی رول تنها دارویی است که بدون نسخه پزشک برای زنان دردسترس است.اصلی ترین  عوارض جانبی این دارو خشکی دهان است، اما آنتی کولینرژیک نیز می توانند باعث یبوست، تاری دید، افزایش ضربان قلب شوند.
  • آنتی کولینرژیک ها درهمه ی افراد به خوبی اثر نمیکنند. برخی از افراد مبتلا به گلوکوم، احتباس ادرار، و یا بیماری های دستگاه گوارش باید از استفاده داروهای آنتی کولینرژیک، اجتناب کنند.
  • داروی میرابگرون (Myrbetriq) اولین بار در رده ای  از داروها به نام بتا 3 آگونیستهای آدرنرژیک قرار گرفته است. این داروها با فعال کردن گیرنده های پروتئینی در ماهیچه های مثانه ، آنها را شل نموده و کمک می کند مثانه به درستی پر و ادرار را تخلیه کند .
  • نوع دیگری از دارو برای مثانه بیش فعال تریسیسلی کنتی دپرسنت ایمی پرامین هیدروکلراید (tricyclicantidepressant imipramine hydrochloride) است که عضلات مثانه را شل میکند.
  • بوتاکس، معمولا  برای از بین بردن چین و چروک استفاده می شود . می توان از این دارو برای تزریق در عضله مثانه استفاده نمود. انجام اینکار ظرفیت مثانه را افزایش داده و انقباضات را کاهش میدهد. 
  • کپسایسین ماده فعال در فلفل تند ،که ممکن است اعصاب مثانه را مورد هدف قرار دهد. 

در موارد نادر و زمانی که تمامی راه کار های درمانی پرکاری مثانه با شکست مواجه شد ، پزشک ممکن است یکی از انواع مختلفی از جراحی ها را توصیه نماید. 

هر چه دکتر برای درمان مثانه بیش فعال تصمیم گیری نموده ، با دقت انجام دهید . اگر شما این دستورات را انجام دهید، شانس این را خواهید داشت که در زمان کمتری بهبودی خود را دوباره بدست آورید.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران