آزمایشات بالینی نشان داده است که افزودن مکمل های ویتامین D به آنتی بیوتیک درمانی بیماران مبتلا به سل، شانس درمان آنها در دوره نقاهت بعد از بیماری را بالاتر می برد. این مکمل، التهاب ایجاد شده در بدن را بسیار سریع تر از درمان دارویی کاهش می دهد. التهاب ریه درمان نشده، بزرگترین علت مرگ در بیماران مبتلا به سل است.

بسیاری از آزمایشات نشان داده اند که ویتامین D، در از بین بردن باکتری عامل سل به آنتی بیوتیک ها کمک نمی کند. اما شواهد اولیه نشان می دهند که ویتامین D، توانایی بدن برای کشتن " سل مقاوم در برابر دارو" را بالا می برد. " سل مقاوم در برابر دارو" نوعی سل است که در آن، بیماران به دوره اول درمان دارویی موجود پاسخ نمی دهند. این بیماران باید ترکیب قوی از داروها را تا دو سال مصرف کنند. آنها،همچنین، کمبود ویتامین D بیشتری نسبت به سایر بیماران مبتلا به سل دارند.

اصلی ترین علت مرگ و میر در آفریقا، به ویژه آفریقای جنوبی، سل است. البته، بالاترین نرخ جهانی اچ آی وی را نیز دارد_ امروزه نرخ بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز در حال رشد است. بنابراین، به روش درمانی و پیشگیرانه موثرتری نیاز است.   
 

یکی از این گزینه های درمانی موثر و ارزان قیمت، استفاده از ویتامین D است که روشی کم هزینه می باشد. آن را می توان یک بار در هفته مصرف کرد تا کمبود آن در بدن جبران شود_ میزانی که از نور خورشید جذب نشده است. 

 

 

چرا ویتامین D اینهمه سرو صدا به راه انداخته است؟!!!!!!!

اکثر مولتی ویتامین های موجود در بازار دارای مقادیری از ویتامین D هستند. افرادی که دورتر از خط استوا زندگی می کنند این مکمل را_ به خصوص در ماه های تاریک زمستان _ به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند. زیرا، منبع اصلی تامین کننده ی ویتامین D بدن، نور فرابنفش خورشید است_ که پوست از آن ویتامین D می گیرد. ویتامین D، در ماهی های روغنی، تخم مرغ، قارچ و مخمر نیز یافت می شود.

در برخی کشورها، برای جبران کمبود ویتامین D، به دلیل نور ناکافی و رژیم غذایی نادرست، در شیر و سایر محصولات از ویتامین D استفاده می شود. نقش ویتامین D در قوی کردن استخوان ها و درمان نرمی استخوان سالیان سال است که ثابت شده است_ یک قرن قبل توسط " فردریک گولاند هاپکینز"، زیست شناس انگلیسی.

ارتباط بین ویتامین D و درمان سل از شیوه های درمانی قدیمی است. در آن زمان به بیماران روغن کبد ماهی، سرشار از ویتامین A و D، می دادند و از آنها می خواستند تا زیر نور آفتاب بخوابند _آفتاب گرفتن. اما، فرم فعال ویتامین D تولید شونده در سلول های ایمنی اوایل دهه 1980 کشف شد و نزدیک به دو دهه بعد از آن فهمیدند که این ویتامین دی تولید شده در سیستم ایمنی بدن، یک پروتئین کوچک با خواص ضد میکروبی از بین برنده باکتری سل نیز ایجاد می کند.

در 10 سال گذشته، ویتامین D، موثر در پیشگیری و درمان بیماری های مسری و غیر مسری همراه با کمبود ویتامین D مانند عفونت تنفسی، اچ آی وی مثبت، دیابت نوع 1 و 2، آرتریت روماتوئید، بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان، بیماری ام اس، افسردگی، بیماری روده تحریک پذیر، آسم و انواع مختلف سرطان _ از جمله سرطان روده بزرگ، ریه و سینه_  شناخته شده است.

با وجود تمامی این تحقیقات و یافته ها، در کشورهای در حال توسعه این امر به خوبی رعایت نمی شود.  

 

بهبود پاسخ سیستم ایمنی بدن جهت جلوگیری از بیماری سل و اچ آی وی
اخیرا، محققین در طی تحقیق بالینی انجام شده در خصوص ویتامین D و تاثیر آن در کنترل سل / اچ آی وی  به نتایج زیر دست پیدا کردند:

  • افرادی که همراه درمان آنتی بیوتیک از مکمل ویتامین D استفاده کردند، به دلیل کاهش سطح التهاب در بدن بهبودی سریعتری داشتند نسبت به کسانی که فقط آنتی بیوتیک مصرف می کردند.
  • در کسانی که دارای تغییر دی ان اِی (DNA) در ژن گیرنده ویتامین D بودند، با مصرف مکمل، باکتری ها سریع تر در ریه ها از بین رفتند. البته، این مکمل در همه ی افراد باعث کاهش التهاب می شد.
  • فصل و منطقه زندگی بر سل و اچ آی وی تاثیر دارد. افرادی که در مناطق دارای نور آفتاب زندگی می کردند امکان کنترل بهتری بر بیماری داشتند. در فصل زمستان نیز میزان کمبود ویتامین D بیشتر میشد.
  • کمبود ویتامین D باعث بدتر شدن سل و اچ آی وی می شود که با مصرف صحیح مکمل می توان آن را به درستی کنترل و مدیریت کرد.   

 

البته این تحقیقات هنوز ادامه دارند. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران