شیوه زندگی، عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل میکروب ها، ویروس ها، و بیماری های مزمن را تحت تاثیر قرار می دهد. جایگزینی عادات درست به جای عادات غلط به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کند. موارد زیر از مهم ترین تقویت و تخریب کننده ها هستند:

1) خواب کم

هرگاه دچار کم خوابی هستیم، بیشتر سرما می خوریم و یا بیمار می شویم. مطالعات نشان داده اند، افرادی که خواب کافی دارند و از واکسن آنفولانزا هم استفاده می کنند، عملکرد سیستم ایمنی بدنشان به نسبت دیگر افراد قوی تر و بهتر است. نداشتن خواب کافی، سطح هورمون استرس را بالا برده و باعث التهاب بیشتری در بدن می شود. معمولا 7 تا 9 ساعت خواب برای بزرگسالان، کلید سلامتی آنان است.

2) ورزش نکردن

ورزش روزانه و با شدت متوسط - مانند 30 دقیقه پیاده روی - عملکرد سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت را بهتر می کند. افرادی که منظم ورزش می کنند ،نسبت به دیگر افراد، کمتر سرما می خورند. ورزش، ترشح مواد شیمایی " احساس خوب کردن " و خواب را بیشتر می کند که هر دو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.    


3) رژیم غذایی ناسالم

خوردن و یا آشامیدن بیش از حد مواد غذایی قند دار، برای چند ساعت عملکرد سلولهای مقابله کننده با باکتری را مختل می کند. خوردن میوه و سبزیجات سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و E، میوه ها و سبزیجات رنگ روشن مانند انواع توت ها، مرکبات، کیوی، سیب، انگور قرمز، کلم پیچ، پیاز، اسفناج، سیب زمینی شیرین، هویج، بتا کاروتن و روی بسیار مفید است. سیر تازه- از بین برنده ویروس ها و باکتری ها-  سوپ مرغ و گونه هایی از قارچ - مانند قارچ شيايتاكه - از جمله غذاهایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

 
4) استرس همیشگی

همه ی افراد دچار استرس می شوند و این قسمتی از چرخه ی زندگی است. اما، اگر این استرس طولانی مدت و همیشگی شود، فرد را نسبت به بیماری آسیب پذیر می کند. استرس مزمن باعث ترشح جریان ثابتی از هورمون های استرس می شود که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و سرکوب می کنند. شاید فرد در " نداشتن " استرس ناتوان باشد، ولیکن با انجام برخی فعالیت ها و تمرینات می تواند آن را " کنترل" کند:

  • انجام مدیتیشن
  • داشتن آرامش.... با آرامش تمام فعالیتهای روزانه را انجام دادن
  • ارتباط برقرار کردن با دیگران
  • انجام تمرینات ورزشی جهت تخلیه انرژی
  • گرفتن مشاوره

با کاهش استرس، سطح هورمون استرس پایین آمده، خواب بهتر شده و عملکرد سیستم ایمنی بالاتر می رود. 


5) شدیدا منزوی بودن

داشتن روابط فردی و اجتماعی قوی، حال با تعداد بالایی از افراد و یا تعداد کمی از دوستان نزدیک، باعث بالا رفتن عملکرد سیستم ایمنی و سلامتی بدن می شود. اگر چه موارد متعددی بر سلامتی فرد تاثیر می گذارند، اما ارتباط معنی دار با دیگر افراد جامعه بهترین روش برای بهبود سیستم ایمنی بدن است. 


6) نداشتن حس شوخ طبعی

همه ی ما این گفته معروف را شنیده ایم که " خنده بر هر درد بی درمان دوا است ! ". خندیدن از سطح هورمونهای استرس می کاهد و باعث ترشح نوعی گلبول سفید مقابله کننده با عفونت در خون می شود. بنابراین، حس شوخ طبعی، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران